Gå til innhold

Schizofren,nå stor søvnproblem.HPA-akse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kvinne 55 år.Schizofren siste 20 år.Nevroleptikabehandlet i 19 år.Ikke hatt tilgang til psykiater.100%jobb frem til år 2000,deretter 1/2 stilling.Søvnproblemer i mange år. Mye mer utmattet enn jevnaldrende.Stadig færre oppegående timer pr.dag.Ikkerøkende,normalvektig. Medisinert på syreblokker,nå Somac, siste 11 år.Pollenallergiker,latex,katter,osv. Noe matallegi. Dagtid: 1 Zyrtex, ventolin, innhalasjons-steroider i perioder. Kveld:1-2 Rivotril, 2 Atarax.Altfor sliten og vil så gjerne sove. Kan legge meg allerede kl.17.Kan sove 1.5 timer i 23-24 tiden.Eller våkner i allefall kl 03. Etterhvert er det bare og stå opp. Er helt våken, men uten glede av det for jeg er så sliten da og helt uten arbeidsevne og konsentrasjon. Man tar seg jo sammen, jeg er jo voksen !Etter arbeidtid har jeg prøvd meg på treningssenter.Konsekvensen er at jeg bir "straffet" med søvnløshet påfølgende natt.Absolutt lys våken og helt utslitt. Det baller på seg .Nummenhet rundt munnen .Unngår og snakke med folk.Blir så sliten.Sier feil.Begynner å snøvle osv. Sykemeldt fra 21.08.10. Diagnose søvnproblemer.Merker små demenssymptomer.To kniver.Måler opp kaffe i måleholderen og ikke i kanna osv. Sykemeldingsperiode: Tar tid å lære seg og sove. Kroppsfølelsen endret til vond istede for slappe av god. Hodetrening : Sudoku. Får raskt utmattelse med slappe øyne og hengende ansikt. Klarer ikke de middels vanskelige lenger. Har kommet meg "veldig" og har nå ca 8 timer oppetid hvert døyn.Har sekundært til dette lest lærebok i psykiatri og nevropsykiatri.Har bedt fastlegen om å få utredet hPA-aksen/kortisolregulering.Uheldige forhold og hard medisinering i barneårene kan ha bidratt til nedregulering av reseptorer i hPA-aksen. Legen tar blodprøver til jernstatus, enzymer, senkning osv. Så sier han at han har tatt en del utredende prøver av meg. Og så snur han seg mot meg og sier:" Det er ingenting feil på hPA-aksen Deres. (Lei meg fordi han tar en Spansk en og lyver til meg ).Jeg ønsker nå å kjøpe denne undersøkelsen på Volvat eller Aleris. Min bror som er lege sier at jeg har så mage ideer at det ikke sikkert at de vil påta seg utredningen. At jeg med den diagnosen bare vil bli sett på som en skrullete hypokonder. Kan du være så snill og råde meg eller gi meg tips i denne situasjonen.Det er så sperret for almuen å få komme til fagfolk og fastlegene holder sånn igjen. På DPS får jeg kun tilbud på laveste behandlingsnivå, psykiatrisk sykepleier. Tusen takk hvis jeg får svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...