Gå til innhold

Har kun 16 tenner!


Gjest Tannløs "gammel" kail.

Anbefalte innlegg

Gjest Tannløs "gammel" kail.

Har kun 4 jeksler oppe og 12 tenner nede.Så da mangler jeg vel minst 16 tenner?Siden jeg har en bipolar sykldom og må bruke Cipramil som gir meg munntørrhet får jeg vel dekket de tennene forran? Fått det forklart av en tannlege at jeg nok ikke får dekket de tenner som ikke er synlige(?).Helfo sin doku-mentasjon er ganske vanskelig å forstå,og jeg må selv finne ut om jeg har krav på dette.Hvem oppsøker jeg for å få hjelp? Kan en vanlig tannlege hjelpe meg? Både tannlegevakt og tann-legehøyskolen mener jeg må operere ut de røttene soom står igjen oppe,det er 4 stk.(Har 4 hele tenner oppe og 4 stumper eller røtter)Er lei av at jeg bare kan spiser ferskt brød,og aldri epler eller gulerøtter.Kan ikke spise alt kjøtt,men helst bare kjøttdeig og burgere.Det går en del pølser for tiden.Synd å måtte steke biffen så lenge at den blir ødelagt.Den er aldri blodig invendig hos meg,men grå.Flatbiff og løvbiff kan gå.Men da må den være ganske tynn.

Hva gjør jeg? Kontakter jeg NAV først eller bare går jeg til en vanlig tannlege? Ble skremt av ett forslag som en privat klinikk ga meg på 90 000,så jeg har ikke oppsøkt noen tannlege på 1-2 år.Er nå lei supper og grøt.Gryterett er ok,men ikke i 2 år!

Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tannløs

Jeg har kun 14 tenner igjen, to jeksler nede, og en oppe. Jeg er ikke biopolar, men har andre medisiner som gir munntørrhet. Jeg har ikke fått dekket en krone, og har selv betalt for proteser.

Jeg har måttet trekke p.g.a smerter i tenner og kjeve.

Jeg har det som deg når det gjelder mat. Eple er det mange år siden jeg har satt tennene i, gulrot kan jeg bare glemme osv.

Håper at du får dekket dette, men reglene er blitt så strenge.

Kjenner en som fikk dekket billigste alternativet iallfall, og det var jo protese. Uansett så dekkes bare en viss prosentandel av den totale summen det koster å erstatte tennene.

Men som sagt, jeg heier på alle som kan klare å få dekket tannutgiftene. Jeg må nok ta til takke med en selvbetalt protese, for utgiftene til noe mer permanent klarer jeg ikke med min inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en vanlig tannlege kan hjelpe deg. De tannlegene som har direkteoppgjør med Helfo trenger ikke søke heller, dersom de mener det er grunnlag for å få noe dekket. Medisiner som gir munntørrhet kan gi rett til refusjon for protese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tannfeee

Ja, en vanlig tannlege kan hjelpe deg. De tannlegene som har direkteoppgjør med Helfo trenger ikke søke heller, dersom de mener det er grunnlag for å få noe dekket. Medisiner som gir munntørrhet kan gi rett til refusjon for protese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tannfeee

Ja, en vanlig tannlege kan hjelpe deg. De tannlegene som har direkteoppgjør med Helfo trenger ikke søke heller, dersom de mener det er grunnlag for å få noe dekket. Medisiner som gir munntørrhet kan gi rett til refusjon for protese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...