Gå til innhold

Hvorfor er vi så forskjellige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Undrer meg over dette. Noen er veldig opptatt av utseende, andre gir blaffen. Hva forteller dette om dem, at de som er opptatt av utseende har bedre selvbilde og selvtillitt og at de som gir blaffen har dårlig selvbilde og selvtillitt. Er det å være forfengelig det samme som å ha høy selvrespekt? Er det greit å ha et avslappet forhold til utseende når man er kvinne, eller blir man diskriminert av samfunnet og isolert? Hvor viktig er det å følge strømmen? Har man seg selv å takke hvis man går sine egne veier?

• Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

8

• Angustia

6

• Madelenemie

6

• tjohei

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Dette gjelder vel alt i livet vil jeg tro... Vi alle er ulike og må respekteres uansett... Jeg hadde neppe dratt på butikken uten å ta en dusj, sminka meg litt, fiksa håret og hatt ok klær på. Joggebukser hadde vært uaktuelt. Det betyr ikke at jeg ser ned på de som gjør det på andre måter enn meg..

For min del handler egenpleie om trivsel. Andre finner roen og trivselen i livet via andre områder. En hjemmedag der jeg daffer rundt i joggedress, usminka og ikke har dusja meg er en dårlig dag for meg. For andre vil dette være den "perfekte" dag ;)

Om kvelden (når jeg skal være hjemme) kan jeg godt ta en dusj eller et bad og bruke tid på egenpleie, men droppe sminke og hårstyling - og storkose meg (da er jeg iallefall ren og fresh ;-))

Dette er MEG og jeg kan ikke forvente at andre er akkurat som meg ;)

Gjest gjør som du føler for.
Skrevet

For meg har det alltid fungert best å være meg selv. Dvs gjøre det som appelerer til meg. Jeg er kvinne. Bruker ikke sminke og følger ikke moter. Og trives med det. Førsteinntrykket andre får av noen henger jo også sammen med hvordan de fremstår og bidrar ofte til at personer med felles interresser får kontakt med hverandre.

Gjest way to go girl
Skrevet

''Har man seg selv å takke hvis man går sine egne veier?''

Det vil jeg da inderlig håpe......

Skrevet

''Har man seg selv å takke hvis man går sine egne veier?''

Det vil jeg da inderlig håpe......

Det er ikke riktig at man skal bli straffet sosialt for å gå sine egne veier. Bare for det om man ikke er like opptatt av sminke og mote så bør man bli akseptert i kvinneverdenen.

Skrevet

Jeg synes det ligger en trend her at kvinner slutter å sminke seg. Jeg kjenner snart ingen som sminker seg om dagen enten de er 20 eller 60. Sminke blir bare brukt når man skal ut om kvelden og da mener jeg ut ut som på pub og restaurant. Og nå snakker jeg om de samme folkene som ikke kunne gå ut i butikken uten å sminke seg for noen år siden.

Skrevet

Dette gjelder vel alt i livet vil jeg tro... Vi alle er ulike og må respekteres uansett... Jeg hadde neppe dratt på butikken uten å ta en dusj, sminka meg litt, fiksa håret og hatt ok klær på. Joggebukser hadde vært uaktuelt. Det betyr ikke at jeg ser ned på de som gjør det på andre måter enn meg..

For min del handler egenpleie om trivsel. Andre finner roen og trivselen i livet via andre områder. En hjemmedag der jeg daffer rundt i joggedress, usminka og ikke har dusja meg er en dårlig dag for meg. For andre vil dette være den "perfekte" dag ;)

Om kvelden (når jeg skal være hjemme) kan jeg godt ta en dusj eller et bad og bruke tid på egenpleie, men droppe sminke og hårstyling - og storkose meg (da er jeg iallefall ren og fresh ;-))

Dette er MEG og jeg kan ikke forvente at andre er akkurat som meg ;)

Hei!

Man må gjøre det man vil for min del,

men etter at jeg begynte å sminke meg mer syns jeg at det bare er positivt, man ser velstelt ut, på en annen måte enn om man bare er ren. Det er fint å variere.

Men jeg sminker meg feks ikke når jeg spiller tennis, det gjør mange, men det blir tull for meg, da går jeg rett i dusjen etter på likevel.

Men jeg bruker så lite sminke at når jeg sminker meg til fest (er så ofte på det :)(ironisk) så får jeg høre, "å så pen du ser ut", det er vist fordi ingen tror jeg bruker sminke til daglig, men jeg bruker ofte litt.

Skrevet

Hei!

Det er jo stor forskjell på hvilke krav som møter kvinner og menn,

nettopp de kravene gjør at jeg heller bruker litt sminke enn å bli oppfattet som trøtt fordi jeg ikke har på mascara,

Jeg har snakket med min psykiater om dette en gang for ca 3 år siden tror jeg, tror det faktisk var på høsten for 3 år siden, og jeg husker meget godt at min psykiater i den anledning sa, "Det er mye verre å være kvinne med asperger enn mann", dette er fordi hvis en mann er og snakker på en måte som blir oppfattet som "som sosial klosset" så er han nerdete på en positiv måte, for kvinner blir man nerdete på en negativ måte. Som kvinne skal man være mest søt sier min psykiater.

Jeg er vist søt å se på, men ikke like søt når jeg åpner munnen, det er fordi andre ler hvis jeg bringer opp temaer som er ukvinnelige. Feks begynte mange å le da jeg snakket om "den typiske bileier"(jeg holdt et foredrag eller jeg gjenga det jeg hadde lest, men det ble oppfattet som er foredrag, fra min side var det en opplysning), samt siste test av hvilke biler som best forhindrer nakkeskade ved påkjørsel. Disse tingene leste jeg i et" vi menn" på et kontor og jeg leser heller altså" vi menn" enn KK (det siste er et kvinneblad), men jeg kjøper det ikke.

Illustrert vitenskap kan jeg kjøpe, samt interiørblader og det siste er okey som kvinne.

Merkelige regler!

Skrevet

Hei!

Man må gjøre det man vil for min del,

men etter at jeg begynte å sminke meg mer syns jeg at det bare er positivt, man ser velstelt ut, på en annen måte enn om man bare er ren. Det er fint å variere.

Men jeg sminker meg feks ikke når jeg spiller tennis, det gjør mange, men det blir tull for meg, da går jeg rett i dusjen etter på likevel.

Men jeg bruker så lite sminke at når jeg sminker meg til fest (er så ofte på det :)(ironisk) så får jeg høre, "å så pen du ser ut", det er vist fordi ingen tror jeg bruker sminke til daglig, men jeg bruker ofte litt.

Det er vel det som er kunsten - sminke seg såpass lite at det ser ut som man er født så pen ;)

Skrevet

Jeg synes det ligger en trend her at kvinner slutter å sminke seg. Jeg kjenner snart ingen som sminker seg om dagen enten de er 20 eller 60. Sminke blir bare brukt når man skal ut om kvelden og da mener jeg ut ut som på pub og restaurant. Og nå snakker jeg om de samme folkene som ikke kunne gå ut i butikken uten å sminke seg for noen år siden.

Den erfaringen har ikke jeg.... Føler at de fleste kvinner rundt meg sminker seg daglig, men da på en diskret måte. Jeg er iallefall meget glad for at brunkremperioda er over ;)

Skrevet

Hei.

Tror ikke de som gir blaffen i utseende har lavere eller høyere selvtillitt en andre. Det har med interesser og vaner og gjøre. Hvis man har vendt seg til å bruke maskara, kan man føle seg naken uten. Man kan føle seg litt finere og få bedre selvfølelse hvis man sminker seg.

Forfengelighet og selvrespekt, er to ting som ikke nødvendigvis henger sammen føler jeg. Forfengelighet har med det ytre, kun utseende å gjøre, mens selvrespekt har med det indre/selvfølelsen å gjøre. Selvrespekt handler om de handlingene du velger å gjøre, mens forfengelighet handler om du vil pynte deg eller ikke.

Skrevet

Den erfaringen har ikke jeg.... Føler at de fleste kvinner rundt meg sminker seg daglig, men da på en diskret måte. Jeg er iallefall meget glad for at brunkremperioda er over ;)

Mener du det? Her har folk til og med begynt å gå med dunjakker og allværsjakker, det hadde aldri skjedd for noen år siden. Og jeg bor midt i byen.

Skrevet

Det er vel det som er kunsten - sminke seg såpass lite at det ser ut som man er født så pen ;)

:) ja

Jeg har lært litt å sminke meg av Internet og av min psykiater, eller jeg har spurt om noen ting er bedre å si.

Jeg viste nemmelig ingenting om foundation. men det er en sånn fest-ting.

Gjest havelar
Skrevet

Jeg har alltid tenkt omvendt jeg: At de som sminker seg mye noen ganger har dårligere selvtillitt og/eller selvbilde/selvrespekt enn dem som gir blaffen i utseendet eller rett og slett er fornøyd med seg selv uten sminke.

Skrevet

Mener du det? Her har folk til og med begynt å gå med dunjakker og allværsjakker, det hadde aldri skjedd for noen år siden. Og jeg bor midt i byen.

''Her har folk til og med begynt å gå med dunjakker og allværsjakker, det hadde aldri skjedd for noen år siden.''

Bare av ren nysgjerrighet, hva ikledde de seg for noen år siden?

Skrevet

''Her har folk til og med begynt å gå med dunjakker og allværsjakker, det hadde aldri skjedd for noen år siden.''

Bare av ren nysgjerrighet, hva ikledde de seg for noen år siden?

Vanlige jakker av stoff og av ull om vinteren. Jeg har faktisk aldri eid en allværsjakke i hele mitt liv. Men dunjakke har jeg nå

Skrevet

Vanlige jakker av stoff og av ull om vinteren. Jeg har faktisk aldri eid en allværsjakke i hele mitt liv. Men dunjakke har jeg nå

Okei. Jeg har også et par dunjakker og det er definitivt det beste plagget når kulda setter inn :)

Gjest way to go girl
Skrevet

Det er ikke riktig at man skal bli straffet sosialt for å gå sine egne veier. Bare for det om man ikke er like opptatt av sminke og mote så bør man bli akseptert i kvinneverdenen.

Nå var det vel ikke det jeg kommenterte. Det var ment som en kompliment til de som går egne veier. Og jeg vil da inderlig håpe at man har seg selv å takke hvis man gjør det.. Jeg tør gå egne veier, og jeg vil ikke dele æren med noen andre enn meg selv!

Skrevet

Okei. Jeg har også et par dunjakker og det er definitivt det beste plagget når kulda setter inn :)

Det er jeg helt enig i.

Skrevet

Her har vel folk alltid gått i dunjakker og allværsjakker, men sminke bruker vi allikevel ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...