Gå til innhold

På vei inn i en ny depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest Ladytron
Skrevet

Så var høsten her for fullt og jeg merker at jeg faller igjen. Det har vart noen uker nå...

Dette sammenfaller med at jeg er midt oppi en hektisk eksamensperiode på universitetet, har en deltidsjobb som tar opp mye tid (har besluttet å gjøre endringer der over nyttår noe jeg ser veldig fram til) og siden sist depresjon var over har jeg fått meg kjæreste... Er så trøtt og sliten nå - prøver å være sterk - holde fokus - men i dag gikk det ikke... Har omtrent ikke åpnet bøkene mine. Begynte på denne utdanningen i høst, og de første månedene har jeg vært veldig positiv og motivert og tatt alle utfordringer på strak arm, men nå begynner det å bli en kamp...

Jeg har sagt til kjæresten min at jeg var deprimert før (har en del arr, så jeg måtte bare si det) - men jeg har sagt til han at jeg er bedre... Greien er vel at jeg har en tilbakevendende depresjon - det har jeg ikke sagt... Innerst inne hadde jeg håpet at den ikke skulle komme tilbake. Jeg har jobbet hardt med meg selv både mentalt og fysisk, og sett klare forbedringer... Klart mange ting jeg aldri hadde trodd om meg selv... Men nå stoppet det litt opp her... Tror det er kombinasjonen kulde/mørke/eksamen som har utløst det.

Vil egentlig bare ha trøst og kos. Si ting som de er... Masken tynger og jeg aner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom denne måneden (men det skal nok gå på et vis).

Kan/bør/skal jeg si det til han? Vi har vært sammen litt over en måned - kjent hverandre ca. 3... Han virker snill og god - men jeg er redd for å bli avvist. Den jeg er nå er jo ikke den personen han ble kjent med... Huff... Jeg kommer nok sterkt tilbake, men akkurat nå er ikke ting mye ålreit...

Skrevet

Har ingen gode råd til deg, men kan godt trøste. Jeg vet veldig godt hovordan det er med disse hersens tilbakevennende depresjonene. Så langt i høst har jeg klart meg ganske bra, men føler at jeg er på vei ned jeg også.

Prøver å trene regelmessig og å få litt dagslys, ikke det at det blir så mye bedre, men da har jeg iallefall noe annet å tenke å den stunden.

Lykke til, kanskje lurt å fortelle kjæresten din at du er deprimert så han er klar over det.

Gjest Ladytron
Skrevet

Har ingen gode råd til deg, men kan godt trøste. Jeg vet veldig godt hovordan det er med disse hersens tilbakevennende depresjonene. Så langt i høst har jeg klart meg ganske bra, men føler at jeg er på vei ned jeg også.

Prøver å trene regelmessig og å få litt dagslys, ikke det at det blir så mye bedre, men da har jeg iallefall noe annet å tenke å den stunden.

Lykke til, kanskje lurt å fortelle kjæresten din at du er deprimert så han er klar over det.

Takk for svaret avidi og for rådene... :) Er ikke alltid så lett nei...

Prøver å være flink til å trene jeg også, men har drevet mest med utendørstrening, så pga. været har det begrenset seg litt i det siste... Har løpt mye i år - det har vært veldig angstdempende og bidratt til at jeg har klart å holde meg unna dårlige mestringsstrategier. Bør nok få ordnet treningssentermedlemsskap igjen snart... Og kanskje få kjøpt inn litt flere vinterklær, kjedelig å fryse. Lurer litt på å kjøpe meg en sånn lyslampe mot vinterdepresjon også, men de er litt dyre... Beslutninger og andre ting som må planlegges har en tendens til å gå enda litt saktere enn ellers.

Bør gjerne nevne det ja, kanskje ikke så inngående enda, men det forklarer iallefall at jeg er trøtt og kanskje kan virke litt mer ettertenksom og emosjonell enn ellers. Synes ofte det er så vanskelig å sette ord på følelser og så er det på en måte om å gjøre å få til den hårfine balansen mellom å holde helt igjen (være distant) - dele (men pynte litt på sannheten og ikke la det bli et vedvarende samtaletema) - og å dele for mye (være en byrde)...

Har nevnt at jeg ikke liker høsten så godt, der er vi ganske motsatt. Synes det er bra.

Skrevet

Ikke vits i å ta beskymringer på forhånd. Jeg synes du skal være åpen hvis du føler at det blir et problem mellom dere, dvs. hvis han reagerer negativt på deg. Hvis ikke synes jeg du skal la være.

Skrevet

Hva med å prøve lysterapi. Du får kjøpt det ganske rimelig på elkjøp. Ut fra deg jeg har lest er det viktig at den har min. 10000 lux. Den koster ca 1600 kr.

Skrevet

Hva med å prøve lysterapi. Du får kjøpt det ganske rimelig på elkjøp. Ut fra deg jeg har lest er det viktig at den har min. 10000 lux. Den koster ca 1600 kr.

Hvis du bestiller på internett og henter i butikk vel å merke.

Gjest Ladytron
Skrevet

Ikke vits i å ta beskymringer på forhånd. Jeg synes du skal være åpen hvis du føler at det blir et problem mellom dere, dvs. hvis han reagerer negativt på deg. Hvis ikke synes jeg du skal la være.

Takk for svaret tjohei :) Fikk en ny dag i dag, og den har vært mye bedre... Har ikke tydd til dårlige mestringsmetoder, og har prøvd å være litt mer rundt familien min - tror det hjelper - selv om jeg ikke har så mye tid til å være sosial... Kanskje litt tidlig å slå fast at jeg er deprimert igjen, kanskje det bare blir med noen litt dårlige dager og generell trøtthet.

Snakket med mormor, og hun sier at jeg kan få en sånn lyslampe til bursdagen min. Så da er det i orden også... Håper den hjelper da :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...