Gå til innhold

Sammenheng mellom kroppsholdning og selvfølelse?

Anbefalte innlegg

Gjest profile
Skrevet

Hei,

Lurer på om det er noen sammenheng mellom kroppsholdning og selvtilitt. Jeg sliter med at er ganske lutrygget, og noen mener at det kommer av at jeg er sjenert. Men har ikke fått noe god forklaring på hvorfor det skulle han noen sammenheng og ikke minst om det er noe jeg kan gjøre med det. Har trent styrke i noen år og det virker ikke som om det hjelper på.

Noen som kan si noe om det er noen sammenheng her og hva jeg kan gjøre med det. Dersom det er en sammenheng og det kommer en som er sjenert og går lutrygget og søker hjelp mot sosial angst (o.l.) i terapi, vil kroppsholdningen ha plass i terapien og på hvilken måte kan terapauten arbeide med den?

Skrevet

Ja helt klart. Kroppsholdningen har sammenheng med selvtilliten. Rak rygg og hodet høyt.

Skrevet

Jeg har troen på psykomotorisk behandling i forhold til dette.

Skrevet

''Dersom det er en sammenheng og det kommer en som er sjenert og går lutrygget og søker hjelp mot sosial angst (o.l.) i terapi, vil kroppsholdningen ha plass i terapien og på hvilken måte kan terapauten arbeide med den?''

Kjenner til noen personer som har hatt kroppsholdning som et fokus i terapi, hovedsaklig innen gestaltterapi og psykomotorisk fysioterapi. Antakelig var det da et ledd i problemstillinga til disse.

Så lenge man ikke har plager av det, er det jo greit?

Skrevet

''Dersom det er en sammenheng og det kommer en som er sjenert og går lutrygget og søker hjelp mot sosial angst (o.l.) i terapi, vil kroppsholdningen ha plass i terapien og på hvilken måte kan terapauten arbeide med den?''

Kjenner til noen personer som har hatt kroppsholdning som et fokus i terapi, hovedsaklig innen gestaltterapi og psykomotorisk fysioterapi. Antakelig var det da et ledd i problemstillinga til disse.

Så lenge man ikke har plager av det, er det jo greit?

Hjelpes, det er leggetid.. Med setningen ''Så lenge man ikke har plager av det, er det jo greit?'' meinte jeg _i forkant_ av evt behandling. Altså at så lenge du ikke plages av det må du ikke gruble over det eller la deg påvirke av 'synsere'. Man skal ikke overanalysere og krisemaksimere alt, men bør selvfølgelig være oppmerksom på fysiske og mentale signaler.

Forvirrende nattahilsen fra

Skrevet

Hei!

Ja jeg har akkurat gått et kurs, en del av det bare, om kroppsspråk og kroppsholdningen har mye med hvordan vi er og føler oss.

Foredragsholder tok et eks, med Mette Marit når det gjaldt dårlig kroppsholdning, hvis dere husker i starten da hun traff Håkon Magnus, da var hun ganske så lutrygget, noe som ikke var så rart, med alt dette fokus hun fikk på egen person.

Etter dette har hun gått kurs i nettopp kroppsholdning og hvordan den også er et språk.

Man skal være rett i ryggen, da viser man ikke bare selvtillit, men også at man er en redelig person. Hodet skal være høyt hevet, men IKKE for høyt, man skal passe godt på at man ikke hever haken mer enn i en vannrett 90 graders vinkel fra sin hals ellers vil man faktisk bli oppfattet som overlegen.

Dette kan man innøve ved å være bevisst, både når man sitter, går og hilser på mennesker. Man skal faktisk også ha så mye øyekontakt som 50%, det vil si er du sammen en person i 5 min. skal du i 2,5 min se vedkommende i øynene.

Dette er ikke mulig for meg, men det er vist helt i orden hvis man bare sier at, "Jeg er en auditiv person, derfor må jeg vende blikket innover når jeg lytter til det du sier", men dette må man si ellers vil man bli feiltolket.

Du kan kjøpe deg en bok som heter "kroppspråk" av Live Dusseldorf Lindseth, der får du vite mye.

Gjest profile
Skrevet

Jeg har troen på psykomotorisk behandling i forhold til dette.

Hvordan er det med psykomotorisk behandling, er det noe som blir dekket av helsevesenet på samme måte som psykolog etter henvisning fra fastlege og hvor finner en behandlere?

Skrevet

Prøv noen yogaøvelser eller kanskje stå i bro. Kanskje det vil rette seg ut med tiden. Prøv bevisst å rette deg opp; skuldrene bak og ned. Avslappet holdning. Det kan jo også være et tegn på at man vil skjerme seg litt fra verden.

Skrevet

Hvordan er det med psykomotorisk behandling, er det noe som blir dekket av helsevesenet på samme måte som psykolog etter henvisning fra fastlege og hvor finner en behandlere?

Ja det er det. Jeg ville spurt om fastlegen kjente til noen i området du bor.

Skrevet

Ja det er det. Jeg ville spurt om fastlegen kjente til noen i området du bor.

Jeg trodde man måtte betale egenandel på et par hundre pr time hos psykomotorisk behandling, men reglene har kanskje endret seg?

Gjest ja og nei
Skrevet

Jeg trodde man måtte betale egenandel på et par hundre pr time hos psykomotorisk behandling, men reglene har kanskje endret seg?

Kommer vel alt an på hvor de holder til? Jeg gikk til en som holtd til på sykehuset, samme sted som jeg gikk til terapi poliklinisk. Da kostet det ingen ting.

Hvir du går til en som driver for seg selv koster det sikkert? Ville tro det da kanskje hadde samme regler som vanlig fysioterapi, men dette vet jeg egentlig ikke noe om :-p

Skrevet

Kommer vel alt an på hvor de holder til? Jeg gikk til en som holtd til på sykehuset, samme sted som jeg gikk til terapi poliklinisk. Da kostet det ingen ting.

Hvir du går til en som driver for seg selv koster det sikkert? Ville tro det da kanskje hadde samme regler som vanlig fysioterapi, men dette vet jeg egentlig ikke noe om :-p

Jo, det stemmer. Man får det gratis hvis man er på et sykehus og i 6 mnd etter innleggelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...