Gå til innhold

Hvor overtroisk er dere?

Anbefalte innlegg

Gjest aminata
Skrevet

Jeg tror at alt er styrt og at noen følger med meg hele tiden. Min mann sier jeg er skrullete som tror på alt dette, men jeg er nå bare sånn :-).

Har dere noen som passer på dere? :)

Skrevet

På dårlige dager, tror jeg gud er ond. På gode dager tror jeg gud er død.

Gjest Går gjerne under en stige
Skrevet

Jeg er enig med din mann. :)

Gjest segunda
Skrevet

Det er ingen som passer på meg, unntatt meg selv. Hvorfor skulle noen følge med meg hele tiden?

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg er troende, men tror at Gud vil vi skal passe på oss selv!

Så svaret blir:nei;)

Men du må jo få lov til å tro hva du vil! Du trenger da ikke andres akseptanse;)

Skrevet

Jeg mener alt har en naturlig årsak....så jeg er ikke overtroisk...

Skrevet

På dårlige dager, tror jeg gud er ond. På gode dager tror jeg gud er død.

"There is a God, but he drinks!"

Sett på et forum. ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

''

Har dere noen som passer på dere? :)''

Jeg er stor nok til å passe på meg selv!

Og hvis det hadde vært "noen" som passet på, hvorfor druknet vedkommende titusenvis av småbarn under tsunamien?

Bare for å være ond?

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg er enig med mannen din i at du er ganske skrulle dersom du tror det sitter en fyr og følger med på alt, og her til gjengjeldt en fyr som styrer alt. Men siden du tror det er jeg imponert over at du klarer å sove så mye som et sekund. Tatt verden i betraktning må tross alt denne fyren være en ondskapsfull figur, for det betyr i så fall at han styrer barnedød, kreft, krig, flom, valget i Burma og faenskap.

For min del: Jeg er litt redd for spøkelser, spesielt små, ondskapsfulle barnespøkelser som kommer ut av tv-en, men jeg vet ikke om jeg tror på dem.

Skrevet

Hei!

For meg er verden, innover og innover, til hvert minste lille molekyl, forbi dem og ned til kvarker så full av uendelig spenning og skjønnhet og det ubegripelig at jeg ikke klarer å tro at alt dette fantastiske ble til av seg selv uten en skapende kraft, Gud.

Og menneskers evner til å utforske galakser vi selv ved tanken har vanskelig å forestille oss, viser jo menneskets kapasitet og evner. Langt der ute et sted er det jo sikkert liv! Kanskje intelignet, kanskje på bakterienivå.

Men det er et valg å tro, men det kjennes fornuftig, men at en Gud skulle styre mennesker, overvåke og kontrollere, det tror jeg ikke.

Vi skaper selv vårt liv og den verden vi lever i.

Skrevet

Ja, vennene og familien passer på meg. Og samboeren min, så klart. Også passer jeg litt på de tilbake. Slik går nå dagene :)

Gjest forts fortvilet nå
Skrevet

Jeg er så delt i akkurat det spørsmålet. På den ene side så tror jeg på at de valg man har må man selv ta ansvar for og stå for her i livet og at det påvirker livene våres. Samtidig så er jeg ikke i tvil om at det er mer mellom himmel og jord enn vi kan forestille oss, og jeg tror noen passer på meg, all den tid jeg har vært døden nær men i dag klarer meg godt.Jeg har også følt et slags "nærvær" i veldig tunge stunder, som jeg ikke kan forklare.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg er så delt i akkurat det spørsmålet. På den ene side så tror jeg på at de valg man har må man selv ta ansvar for og stå for her i livet og at det påvirker livene våres. Samtidig så er jeg ikke i tvil om at det er mer mellom himmel og jord enn vi kan forestille oss, og jeg tror noen passer på meg, all den tid jeg har vært døden nær men i dag klarer meg godt.Jeg har også følt et slags "nærvær" i veldig tunge stunder, som jeg ikke kan forklare.

Det er jo ingen motsigelse mellom det å være ansvarlig for sitt eget liv og mer mellom himmel og jord enn det du kan se.

Det er heller ingen motsigelse mellom det å tro det er noe mer og det å ikke være kristen eller muslim eller buddhist eller annet rart.

Selv de færreste kristne tror det finnes en gubbe som sitter og styrer alt som skjer på jorda som om vi var et eller annet avansert leketøy.

Du bør altså ta med deg dine gode tanker om at "noen passer på deg", men ikke la den overstyre fornuften på et sånt nivå at du løper ut i trafikken uten å se deg til høyre eller venstre fordi engelen din redder deg ved behov. ;)

Ei heller er det noe poeng å forsøke å definere hva det er som passer på deg. Det vil du uansett ikke finne ut i dette livet, men som jeg sier: Den som dør får se. :)

Skrevet

Jeg må nok passe på meg selv. Det som hender meg, er et resultat av mine egne valg og handlemåter blandet opp med tilfeldigheter jeg ikke kan styre.

Hvis det styrker deg å tro at noen følger med deg, har du full anledning til det. Jeg synes det er for sterkt å stemple det som skrullete.

Samtidig reagerer jeg når noen (jeg påstår ikke at du gjør dette) pådytter folk som opplever forferdelige ting, teorier om at det er en dypere mening bak. Enkelte hendelser er bare helt tragiske og meningsløse.

Gjest forts fortvilet nå
Skrevet

Det er jo ingen motsigelse mellom det å være ansvarlig for sitt eget liv og mer mellom himmel og jord enn det du kan se.

Det er heller ingen motsigelse mellom det å tro det er noe mer og det å ikke være kristen eller muslim eller buddhist eller annet rart.

Selv de færreste kristne tror det finnes en gubbe som sitter og styrer alt som skjer på jorda som om vi var et eller annet avansert leketøy.

Du bør altså ta med deg dine gode tanker om at "noen passer på deg", men ikke la den overstyre fornuften på et sånt nivå at du løper ut i trafikken uten å se deg til høyre eller venstre fordi engelen din redder deg ved behov. ;)

Ei heller er det noe poeng å forsøke å definere hva det er som passer på deg. Det vil du uansett ikke finne ut i dette livet, men som jeg sier: Den som dør får se. :)

Nei, altså, jeg tror ikke det sitter noen der og passer på hele verden, da har du misforstått. Jeg ser heller ingen motsetninger egentlig i å ta ansvar for eget liv og at noen passer på meg. Og jeg springer ikke ut i trafikken altså :)

Jeg har hatt en del drømmer om min bestemor hvor hun passer på meg, selv om hun er død. Det er gode drømmer. Når jeg har hatt mine tyngste stunder, så har jeg følt et nærvær og det tar jeg vare på. Bare en fornemmelse, en slags følelse av å bli holdt.

Jeg trodde ikke trådstarter mente at det er en gubbe som passer på hele verden, men at alle har noen som passer på en. Det ser jeg ikke på som en umulighet.

Skrevet

Jeg er overhode ikke overtroisk.

Jeg blir faktisk mindre og mindre troende jo eldre jeg blir, tror hverken på Gud, spøkelser eller ånder eller noe annet menneskehjernen har kokt i hop.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Nei, altså, jeg tror ikke det sitter noen der og passer på hele verden, da har du misforstått. Jeg ser heller ingen motsetninger egentlig i å ta ansvar for eget liv og at noen passer på meg. Og jeg springer ikke ut i trafikken altså :)

Jeg har hatt en del drømmer om min bestemor hvor hun passer på meg, selv om hun er død. Det er gode drømmer. Når jeg har hatt mine tyngste stunder, så har jeg følt et nærvær og det tar jeg vare på. Bare en fornemmelse, en slags følelse av å bli holdt.

Jeg trodde ikke trådstarter mente at det er en gubbe som passer på hele verden, men at alle har noen som passer på en. Det ser jeg ikke på som en umulighet.

Ingenting er vel en umulighet. ;) Det var for øvrig ikke deg jeg siktet til da jeg nevnte gubben med full kontroll, men trådstarter. ;) Jeg svarte egentlig deg fordi du skrev dette med å være "delt".

Disse drømmene kan man ha. Det er fine drømmer! Og tror man på det skader det jo ikke. Da er det langt verre med alle disse firkanta og fordømmende trosretningene der ute. :)

Gjest En tanke
Skrevet

Jeg er ikke overtroisk, men tror på overnaturlige fenomener.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...