Gå til innhold

Er min tro syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kan vel gå ut i fra at den virkeligheten flertallet opplever er den virkeligheten som er sann.

Om din virkelighetsoppfatning skiller seg klart fra de fleste andres, kan man anta at din virkelighetsoppfatning ikke er den rette.

Problemet ligger jo i at personer med vrangforestillinger lever i sin virkelighet og ikke opplever at sin virkelighet ikke er virkelig :)

''Problemet ligger jo i at personer med vrangforestillinger lever i sin virkelighet og ikke opplever at sin virkelighet ikke er virkelig :)''

Beskriver stort sett alle mennesker godt det ;-)

Skrevet

''Problemet ligger jo i at personer med vrangforestillinger lever i sin virkelighet og ikke opplever at sin virkelighet ikke er virkelig :)''

Beskriver stort sett alle mennesker godt det ;-)

Tja, de fleste mennesker har en nogenlunde lik oppfatning av hva som er virkelig og ikke.

For tiden arbeider jeg med en bruker som lukter blod, ser barnelik og benrester i veggene - dette er ikke en virkelighetsoppfatning hun deler med så mange andre der hun bor ;)

Skrevet

Tja, de fleste mennesker har en nogenlunde lik oppfatning av hva som er virkelig og ikke.

For tiden arbeider jeg med en bruker som lukter blod, ser barnelik og benrester i veggene - dette er ikke en virkelighetsoppfatning hun deler med så mange andre der hun bor ;)

Det var jo ekstremt da, og skremmende. Jeg har blitt redd for at folk skal tro jeg er syk, fordi jeg har vært det før. Jeg tenker mye på noe NHD skrev, at det spørs hvordan en fungerer i hverdagen. Jeg gjør det jeg skal i huset, prøver å ikke bli dratt inn i troen min..er vel da det blir sykt, når alt dreier seg om det.

Er glad jeg klarer hverdagen, men kan ikke bli for mye stress har jeg merket. Fikk vite i dag at det av og til var et valg, et bevisst valg. Å fjerne seg fra virkeligheten, når ting blir for tøffe.

Skrevet

Det var jo ekstremt da, og skremmende. Jeg har blitt redd for at folk skal tro jeg er syk, fordi jeg har vært det før. Jeg tenker mye på noe NHD skrev, at det spørs hvordan en fungerer i hverdagen. Jeg gjør det jeg skal i huset, prøver å ikke bli dratt inn i troen min..er vel da det blir sykt, når alt dreier seg om det.

Er glad jeg klarer hverdagen, men kan ikke bli for mye stress har jeg merket. Fikk vite i dag at det av og til var et valg, et bevisst valg. Å fjerne seg fra virkeligheten, når ting blir for tøffe.

''Er glad jeg klarer hverdagen, men kan ikke bli for mye stress har jeg merket. Fikk vite i dag at det av og til var et valg, et bevisst valg. Å fjerne seg fra virkeligheten, når ting blir for tøffe.''

Dette gjør også jeg har jeg merket. Har kanskje et valg, det har jeg ikke tenkt over.

Skrevet

Det virker som om du har god selvinnsikt, og det er bra. Du siterer NHD som sier at så lenge man fungerer i hverdagen så er man ikke for syk, og jeg er enig med ham. Om du fokuserer for mye på troen, så blir det altoppslukende - og da blir det sykt.

Du nevner også valg, og man har ofte valg. Velger man å legge alt fokus ett sted, vil det bli syklig.

Skrevet

''Er glad jeg klarer hverdagen, men kan ikke bli for mye stress har jeg merket. Fikk vite i dag at det av og til var et valg, et bevisst valg. Å fjerne seg fra virkeligheten, når ting blir for tøffe.''

Dette gjør også jeg har jeg merket. Har kanskje et valg, det har jeg ikke tenkt over.

''Har kanskje et valg, det har jeg ikke tenkt over.''

Ikke jeg heller, fikk noe å tenke på nå. Kanskje det er et valg i begynnelsen..

Skrevet

Det virker som om du har god selvinnsikt, og det er bra. Du siterer NHD som sier at så lenge man fungerer i hverdagen så er man ikke for syk, og jeg er enig med ham. Om du fokuserer for mye på troen, så blir det altoppslukende - og da blir det sykt.

Du nevner også valg, og man har ofte valg. Velger man å legge alt fokus ett sted, vil det bli syklig.

''Det virker som om du har god selvinnsikt''

Tusen takk, det føler jeg også :)

Veldig viktig med rett fokus, og ikke la det ta overhånd...tror ikke det er et valg hvis det gjør det. Terapeuten sa også jeg ser oppegående ut, og at jeg ikke har psykotiske symptomer. Måtte "teste" litt og sa "men hva sier du, hvis jeg sier jeg ser ting som ikke du ser"?

Da kom vi inn på hva som er reelt og ulike trossystemer, mye som kan virke sært. Sa også at jeg har kontroll, for det har jeg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...