Gå til innhold

Man kan velge å tenke positivt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at man kan velge å tenke positivt. Man har alltid et valg her i livet. Det livet man har fått er et resultat av valg og ting man ikke kan noe for. Men jeg mener at uansett situasjon kan man velge om man vil mestre situasjonen positivt eller negativt. Er dere enig?

Gjest bølger
Skrevet

Jeg leste nettopp i et blad om en som hadde mistet et barn. Hun bestemte seg for at dette skulle de klare å komme seg igjennom. Tror hun har fått et bedre liv enn hun ville ha gjort uten den bestemmelsen.

Jeg tror nok at vi kan påvirke mye med tanken, men lett er det ikke.

Skrevet

Hvis man kan det, så hadde vel de fleste vært friske?

Gjest bareentanke
Skrevet

Man blir ikke frisk av å tenke positivt, men man takler sin sykdom og hverdagen på enn annen måte :)

Skrevet

Jeg er enig, men jeg vet at det ikke alltid er lett. Det jeg i alle fall er overbevist om, er at det ikke fører mye godt med seg å hengi seg til grublerier over tid. Derfor tror jeg også det gjør vondt verre å bli gående lenge hjemme med et hav av tid til å tenke på hvor bedrøvelig alt er. Ut og jobbe, om så bare for en dag i uka!:)

Skrevet

Man blir friskere av å jobbe litt enn ingenting. Man skal være ganske så syk hvis man ikke greier å være noen timer på jobb. Jeg tror de fleste kan jobbe litt hver uke.

Skrevet

Jeg leste nettopp i et blad om en som hadde mistet et barn. Hun bestemte seg for at dette skulle de klare å komme seg igjennom. Tror hun har fått et bedre liv enn hun ville ha gjort uten den bestemmelsen.

Jeg tror nok at vi kan påvirke mye med tanken, men lett er det ikke.

Jeg har også hørt og lest om mennesker som har opplevde veldig triste ting, men som bestemmer seg for at dette ikke skal ødelegge livet deres. Det virker som om de bestemmer seg for å være positive.

Skrevet

Hei!

Er det å tenke positivt å tenke på morsomme ting, feks interesser? Eller se på barna sine? For små barn er morsomme, de sier og gjør mye rart.

Ja så er jeg enig, det negative husker jeg veldig kort, jeg har dårlig hukommelse på sånt, slik at jeg vet ikke om jeg akkurat kan kalle det et valg for min del.

Vet ikke hvor lett det hadde vært hvis jeg var som min mor, hun husker det negative veldig godt.

Særlig når hun er full.

Da gråter hun, men jeg tror hun nettopp derfor burde latt være med å drikke så kanskje hun ikke hadde husket riktig så mye av det. Likevel drikker hun, rart.

Det hender jeg husker triste ting, men da er jeg stort sett blitt minnet om noe fordi noen stiller meg konkrete spørsmål og jeg blir da oftest forbauset, for det er som om jeg ikke først vet hva jeg skal svare.

Det er litt sånn at dørene til ulike deler av hjernen er fullstendig låst og jeg vet ikke hva som er bak de dørene fordi de forskjellige hjernedelene har liten kontakt med hverandre, det er en følelse.

Fordelen er at jeg bedre enn andre husker det jeg fordyper meg i, jeg husker meget godt og lenge, det jeg setter meg inn i. Tror det er fordi det ikke finnes noen forstyrrelser i den hjernedelen som holder på med det ene.

Man setter seg ikke så inn i det negative tror jeg og det er kanskje derfor man ikke husker det så godt, det er jeg glad for.

Men kanskje det er lettere å tenke på positive ting når man har interesser? Det er ikke alle mennesker som har det, jeg vet ikke da hva de gjør/leser/tenker på osv...kanskje de da husker på det negative, ja jeg lurer på det, for min mor har ingen interesser og hun tenker på det negative kan man si, i vertfall i en hovedregel.

Gjest forts fortvilet nå
Skrevet

Jeg er enig, men jeg vet at det ikke alltid er lett. Det jeg i alle fall er overbevist om, er at det ikke fører mye godt med seg å hengi seg til grublerier over tid. Derfor tror jeg også det gjør vondt verre å bli gående lenge hjemme med et hav av tid til å tenke på hvor bedrøvelig alt er. Ut og jobbe, om så bare for en dag i uka!:)

Så enig så enig. Nå har jeg våget meg ut i jobb to dager i uka, fordi jeg har det med å gruble så mye. Spes nå når typen er bortreist.

Gjest forts fortvilet nå
Skrevet

Man blir friskere av å jobbe litt enn ingenting. Man skal være ganske så syk hvis man ikke greier å være noen timer på jobb. Jeg tror de fleste kan jobbe litt hver uke.

Enig. Men det gjelder ikke de som er aller mest psyk da.

Skrevet

Jeg har nesten alltid hatt fokus på å tenke positivt. Men i realiteten vil det også si å fortrenge vonde og vanskelige ting. Noen drikker for å få bort vonde følelser, andre prøver å vaske dem bort, jobbe dem bort, trene dem bort, skrive de bort. Jeg vet at jeg heller må bli flinkere til å sørge. Misunner dem som greier å gråte.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Nesten enig, men det hender at mennesker opplever ting hvor det blir umulig å tenke positivt. Jeg mener det er lett å si, men ikke fullt så enkelt for alle bestandig.

Gjest KaisaStina
Skrevet

jeg er enig i det, men samtidig må folk også få lov til å stå i sin smerte og vi andre må også kunne tåle å stå i det uten å få personen med en gang til å tenke positivt. For å tenke positivt avhenger også av at man har fått lov til å uttrykke negativitet og smerte.

Jeg er enig i hovedtanken og forsøker det jeg kan å tenke positivt, selv om vonde tanker også melder seg.

Jeg kjenner en dame som har mistet to av sine voksne barn med fem års mellomrom. Den ene av kreft, den andre i en ulykke dette året. Jeg lurer på hvor lang tid det vil ta for henne å kunne komme tilbake til hverdagen og tenke positivt. Hvis jeg hadde bedt henne om å tenke positivt nå så tror jeg at hun hadde slått til meg.

så alt med måte, ..

Skrevet

Nesten enig, men det hender at mennesker opplever ting hvor det blir umulig å tenke positivt. Jeg mener det er lett å si, men ikke fullt så enkelt for alle bestandig.

Det er ikke noe positivt med å miste et barn, bli voldtatt, se at din søster går til grunne av rusmisbruk... Det er ikke alltid hverdagen kommer tilbake. Noen ganger må en lære seg å leve med sorg og savn. Jeg har mer troen på å være seg selv og følelsene sine.

Gjest Helt enig
Skrevet

Ser det er litt forskjellige utgangspunkt for hva som tolkes med å "tenke positivt". For meg innebærer det til enhver tid å gjøre det beste ut av den situasjonen man er i. Ved et dødsfall i familien skal man ikke tenke at det som har skjedd er positivt. Det er jo tvert imot. Fokuset for meg blir da å tenke hvordan jeg kan gjøre det best tenkelige ut av situasjonen. Så prøver jeg å fokusere på hva jeg har klart å mestre dag for dag i stedet for å oppsummere dagen med hvor vond og vanskelig den har vært.

Gjest Helt enig
Skrevet

Man blir ikke frisk av å tenke positivt, men man takler sin sykdom og hverdagen på enn annen måte :)

Ja det er jeg enig i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...