Gå til innhold

kan jernmangel forverre depresjonen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha gått en stund med økte depresjonssymtomer dro jeg til legen. Tok en ny blodprøve og da viste det seg at jeg har lav blodprosent (70%) og lavt jernlager (5). Kan det være årsak nok alene til at jeg har følt meg dårligere den siste tiden eller er det slik at jeg ikke har god nok virkning av de medisinene jeg bruker?

Går på cipralex, men har trodd de ikke virker på meg da jeg i det siste har blitt dårligere. Legen hadde ikke noen idè om hva jeg kunne prøve i stedet for, så nå må jeg vente på å få komme til medisin vurdering hos en psykiater og det tar dessverre lang tid her jeg bor ...

Tar nå jern tilskudd, men hvor lang tid går det før jeg vil kunne merke bedring? Kan jeg evt øke cipralex dosen min inntil jeg får time hos en psykiater da jeg er veldig langt nede nå og virkelig trenger å komme meg litt ovenpå igjen for å mestre daglige gjøremål...

Skrevet

Jeg ser du er lav på s-feritin (selve lageret av jern - dette kan være lavt selv om blodprosenten ikke er så veldig lav) , noe jeg også var for et års tid siden. Hadde jeg da vært depressiv, tror jeg dette ville blitt forverret med tanke på de fysiske symptomene man får. Det tar ei stund å få opp igjen lagrene, jerntilskudd er jo første bud. Vil anbefale deg preparatet Niferex - det er kapsler som også er tilsatt c-vitamin. De er og snillere med magen, jeg ble ikke så treig av de. Tar du annet tilskudd du er fornøyd med, få i deg nok C-vitamin og. Melk svekker opptak av jern. Kost med mye jern er jo å anbefale. Hvis du takler okselever, er det proppfullt. Rødbeter, spinat.

Selv ble jeg utrolig slapp og svimmel, sliten av veldig lite fysisk aktivitet. Etter en økt på treningsstudioet kunne jeg "sovne på dørstokken" når jeg var kommet hjem.

Når det gjelder Cipralexen og hvor vidt du kan øke denne avhenger av hva du alt tar. Jeg tør si at man trygt kan bruke doser på 20mg - denne dosen har jeg selv tatt en gang i tida.

Jeg synes ellers det er ille at legen din ikke har mer peiling på antidepressiv behandling enn du forteller. Man har mange preparater der ute, men Cipralex er visst blitt en yndling blant legene. Dette handler nok om lite bivirkninger, men har det ikke effekt - er det null poeng i å bruke det. Da bør man forsøke et annet preparat. Enten et annet i samme gruppe som Cipralex (SSRI) eller noe som virker på både serotonin og noradrenalin (SSNRI). Her finner man f.eks. Efexor.

Selv om legen din har henvist deg til spesialist, hvorfor kan han ikke ringe å konsultere en?

Etter hvert vil du jo se om du føler deg bedre av å få opp jernlagrene, men du skal jo ikke gå der å være så deprimert heller - det er ikke en holdbar situasjon.

Håper nok NHD gir deg et mer kvalifisert svar enn jeg kan, og uansett så håper jeg at dette lar seg finne ut av!

Skrevet

Jeg ser du er lav på s-feritin (selve lageret av jern - dette kan være lavt selv om blodprosenten ikke er så veldig lav) , noe jeg også var for et års tid siden. Hadde jeg da vært depressiv, tror jeg dette ville blitt forverret med tanke på de fysiske symptomene man får. Det tar ei stund å få opp igjen lagrene, jerntilskudd er jo første bud. Vil anbefale deg preparatet Niferex - det er kapsler som også er tilsatt c-vitamin. De er og snillere med magen, jeg ble ikke så treig av de. Tar du annet tilskudd du er fornøyd med, få i deg nok C-vitamin og. Melk svekker opptak av jern. Kost med mye jern er jo å anbefale. Hvis du takler okselever, er det proppfullt. Rødbeter, spinat.

Selv ble jeg utrolig slapp og svimmel, sliten av veldig lite fysisk aktivitet. Etter en økt på treningsstudioet kunne jeg "sovne på dørstokken" når jeg var kommet hjem.

Når det gjelder Cipralexen og hvor vidt du kan øke denne avhenger av hva du alt tar. Jeg tør si at man trygt kan bruke doser på 20mg - denne dosen har jeg selv tatt en gang i tida.

Jeg synes ellers det er ille at legen din ikke har mer peiling på antidepressiv behandling enn du forteller. Man har mange preparater der ute, men Cipralex er visst blitt en yndling blant legene. Dette handler nok om lite bivirkninger, men har det ikke effekt - er det null poeng i å bruke det. Da bør man forsøke et annet preparat. Enten et annet i samme gruppe som Cipralex (SSRI) eller noe som virker på både serotonin og noradrenalin (SSNRI). Her finner man f.eks. Efexor.

Selv om legen din har henvist deg til spesialist, hvorfor kan han ikke ringe å konsultere en?

Etter hvert vil du jo se om du føler deg bedre av å få opp jernlagrene, men du skal jo ikke gå der å være så deprimert heller - det er ikke en holdbar situasjon.

Håper nok NHD gir deg et mer kvalifisert svar enn jeg kan, og uansett så håper jeg at dette lar seg finne ut av!

Tusen takk for svar. Regner med at jeg skal tilbake til legen for nye målinger om noen uker da jeg begynte med jerntilskudd denne uka og må vel gi det litt tid før jeg sjekker om det har blitt noe bedre.... (legen har ikke sagt hvor lenge det skal gå før jeg skal tilbake å ta nye målinger heller, så om noen vet dette så gjerne si i fra).

Har dessverre en lege med lite greie på medisinering av angst og depresjon, cipralex var det eneste forslaget han hadde for meg. Har ikke prøvd noe annet enn cipralex og føler ikke at dette hjelper meg nok for jeg sliter veldig med tankene om dagen og ønsker vel egentlig å prøve et annet AD. Skal prøve å ta det opp igjen neste time, men jeg er ikke av de som "roper høyest", så vi får se hvordan det går, har ikke de største forhåpningene om at jeg kommer utenom en lang kø for en time hos en psykiater...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jernmangel som gir nedsatt hemogloboin (blodprosent) vil kunne forverre noen av depresjonssymtomene. Om det er dette alene som forklarer det, er helt umulig å si. Om noen uker, når du har fått tilført jern, vil en vite mer.

Om Cipralex kan økes, avhenger av dose og evt bivirkniniger. Opp til 20 mg er i hvert fall uproblematisk uten å snakke med psykiater.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...