Gå til innhold

Alkoholisme

Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Jeg har en mor i 50-årene som er såkalt periodedranker. Hun kan gå edru opp til to-tre måneder, før hun faller tilbake og drikker veldig tungt i opp til en uke (gjerne i forbindelse med ferier/høytider/mv). Dette problemet har eksistert "i alle år", men ser bare ut til å forsterkes med alderen. Hun er svært vanskelig å få med på noen nevneverdig behandling, det siste fremskrittet har vært at hun endelig har gått med på å se en psykiater periodisk (han tviler jeg imidlertid sterkt på hun er fullstendig ærlig med). Hun har også forsøkt Antabus og visse andre behandlingsformer, uten hell. Problemet ser ut til å ha en sterk psykologisk komponent, da psykiateren først og fremst behandler for depresjon, og har gitt henne diagnosen bipolar lidelse. Over til spørsmålet: Jeg har lest om behandling av alkoholisme via preparatet Naltrekson og det som kalles for Sinclair Method. Kort sagt handler det om å fortsette med moderat drikking i kombinasjon med Naltrekson, som over tid skal føre til at hjernen ikke sender ut endorfin når en drikker. Behandlingen ser ikke ut til å være spesielt kjent, men er brukt utviklet og brukt i Finland, samt visse andre steder. Har du hørt om metoden, og kan eventuelt anbefale/fraråde den? På Wikipediasiden (http://en.wikipedia.org/wiki/Sinclair_Method#Evidence_of_efficacy) kan en lese om effekt på rundt 70-80 %, noe som høres nesten for godt ut til å være sant. Dessverre er det visstnok også sånn at Naltrekson ikke (ennå) er godkjent for behandling av alkoholisme. Betyr det at det vil være umulig å få slik behandling i Norge? Eller kan slik behandling likevel gis som en form for eksperimentell behandling etter søknad el?

Skrevet

Jeg har lest om denne metoden, en måte å ta vekk gleden ved å drikke (om man egentlig opplever akkurat det...). Tror nok ikke dette er brukt her til lands dessverre - tror jeg selv hadde lest om det da.

Vi har et medikament som heter Campral - som virker ved å ta selve suget etter å drikke. Imidlertid er ikke dette godkjent for blåresept, men tar man vare på kvitteringer og hvilken lege som skriver ut vil man få dekket store deler av utgiftene. Preparatet er dessverre meget dyrt, men det er jo alkohol og. Men disse mulighetene må diskuteres med den som behandler akkurat henne. Dessverre er bipolar lidelse og alkoholproblemer en meget vanlig kombinasjon. Og jo lengre man har slitt med det, spesielt uten en behandlet diagnose - jo verre blir det å komme ut av. Å hjelpe en som selv ikke vil ha hjelp er dessverre heller ikke spesielt lett. Det er en lyspærevits om dette, som spør om hvor mange psykiatere det trenges for å bytte lyspæra. Svaret er "kun en, men lyspæra MÅ ville det selv."

Uansett, lykke til!

Skrevet

Jeg har lest om denne metoden, en måte å ta vekk gleden ved å drikke (om man egentlig opplever akkurat det...). Tror nok ikke dette er brukt her til lands dessverre - tror jeg selv hadde lest om det da.

Vi har et medikament som heter Campral - som virker ved å ta selve suget etter å drikke. Imidlertid er ikke dette godkjent for blåresept, men tar man vare på kvitteringer og hvilken lege som skriver ut vil man få dekket store deler av utgiftene. Preparatet er dessverre meget dyrt, men det er jo alkohol og. Men disse mulighetene må diskuteres med den som behandler akkurat henne. Dessverre er bipolar lidelse og alkoholproblemer en meget vanlig kombinasjon. Og jo lengre man har slitt med det, spesielt uten en behandlet diagnose - jo verre blir det å komme ut av. Å hjelpe en som selv ikke vil ha hjelp er dessverre heller ikke spesielt lett. Det er en lyspærevits om dette, som spør om hvor mange psykiatere det trenges for å bytte lyspæra. Svaret er "kun en, men lyspæra MÅ ville det selv."

Uansett, lykke til!

Når en dirkker, sender hjernen store mengder dopamin - ikke endorfin....synes det er noe som skurrer med den behandlingsformen.

Dopamin gjør en lykklig/euforisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...