Gå til innhold

Avslag på søknader om hjelpemidler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det høres ut som om avslagene på både tt-transport og parkeringstillatelse er korrekte. Det høres ikke ut som om du kvalifiserer for disse ordningene.

Skrevet

Det høres ut som om avslagene på både tt-transport og parkeringstillatelse er korrekte. Det høres ikke ut som om du kvalifiserer for disse ordningene.

Enig! Asperger er en psykisk sykdom, ikke en somatisk en. Hvorfor skulle Asperger gir større rett enn e* med bipolar eller depresjon.

Skrevet

Men har du så stor bil at du trenger ekstra stor plass? Jeg har en Mercedes med heis bak og trenger nesten større plass enn HC plassene for å få parkert og da er det surt når noen med liten bil tar de plassene. Jeg har ingen mulighet til å parkere på vanlige plasser. Og regelen er vel at hvis du kan gå lenger enn 100 meter så trenger du ikke parkeringsplass for bevegelseshemmede. Naboen med MS får ikke enda hun nesten ikke kan gå lenger, kun med høy gåstol og et kort stykke

Dessuten er det som det skrives nedover her at det er verre å finne ledige HC-plasser enn vanlige plasser, men jeg skjønner at folk synes det er greit å slippe og betale for å parkere.

Hei!

Nei jeg har kjørt rundt og telt alle HC plasser der jeg pleier å kjøre, det var ledig over alt da, men kanskje det er bra med slike HC plasser i Oslo.

Det er ikke lenger bare gang-lengde som er et krav, det er andre ting også.

Jeg ble i vertfall anbefalt dette av barnehabilitering, voksenhabilitering, samt BUP, å søke, slik at vi har bare gjort det. Det er fagmennesker som gjør slike søknader sammen oss som familie.

Vi får på våre barn, men det er egentlig bedre jeg har på meg, men det er vel en vurdering andre får gjøre.

Skrevet

Jeg er egentlig enig med deg. Jeg får lett utløst migrene av stress, jeg sier ikke at det er sammenlignbart men det er ganger da jeg virkelig ønsker at jeg fant plass raskere, for jeg får lettere anfall av stress. Dette gjør at jeg tilpasser når jeg kjører bil. Men ville ikke tenkt på det som grunn for å søke om plass.

Stress kan føre til så magt. Det er poenget mitt.

Hei!

Ja det er i vertfall mulig for flere enn de med nedsatt gangevne å få slik tillatelse, min mann sier han ser mange springer ut av bilen og at det er tydelig de ikke har noen nedsatt gangevne.

Jeg kan gå fort, og langt, men det gjør jeg ikke når jeg parkerer da sliter jeg med å orientere meg rundt når jeg er alene, men det er letter på kjente steder da.

Skrevet

Madelenemie - jeg støtter deg i mye av det du har skrevet i andre innlegg, men hvis du blir stresset og "ute av deg" fordi du ikke finner en parkeringsplass, så synes jeg (alvorlig talt) at du bør vurdere å levere inn lappen. Hvis det er nok til at du blir "uberegnelig", hvordan vil du da reagere når noe virkelig ille skjer?

Tenk deg grunndig om før du kjører i Oslo. En bil kan drepe. Det er den vanligste drapsmaskinen vi har i Norge, og hvis du ikke er rolig, så bør du ikke kjøre den. For din egen sikkerhet, og for andres.

Skrevet i beste mening.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det heter egentlig "Parkeringskort for forflytningshemmet" og et kriterium er at en kan dokumentere at en ikke kan gå, eller har store vanskeligheter med å bevege seg over en viss avstand.

Veiledningen for Oslo kommune finnes her:

http://www.trafikketaten.oslo.kommune.no/getfile.php/trafikketaten%20%28TET%29/Internett%20%28TET%29/Dokumenter/Publikasjoner/HC%20parkering%20januar%202009.pdf

Hei!

Nei det er ikke riktig at det bare er begresninger i gangevne som gir slik rett, har lest raskt igjennom loven og der stod det blant annet også, psykiske, nevrotiske....et eller annet, jeg hukser ikke helt, men det stod i vertfall at det ikke bare er nedsatt gangevne, det er på dette grunnlag våre søknader ble sendt.

Skrevet

Madelenemie - jeg støtter deg i mye av det du har skrevet i andre innlegg, men hvis du blir stresset og "ute av deg" fordi du ikke finner en parkeringsplass, så synes jeg (alvorlig talt) at du bør vurdere å levere inn lappen. Hvis det er nok til at du blir "uberegnelig", hvordan vil du da reagere når noe virkelig ille skjer?

Tenk deg grunndig om før du kjører i Oslo. En bil kan drepe. Det er den vanligste drapsmaskinen vi har i Norge, og hvis du ikke er rolig, så bør du ikke kjøre den. For din egen sikkerhet, og for andres.

Skrevet i beste mening.

Med vennlig hilsen

Hei!

Ja det skjønner jeg.

Men jeg har sagt alt til min psykiater samt andre og fått motsatte råd, slik at jeg tror da jeg tar gode nok forholdsregler og at jeg her mulig ikke har greid å få frem bildet riktig.

:)

Jeg har som sagt foreslått og levere inn sertifikatet, men blitt frarådet dette på det sterkeste!

Skrevet

Hei!

Nei jeg har kjørt rundt og telt alle HC plasser der jeg pleier å kjøre, det var ledig over alt da, men kanskje det er bra med slike HC plasser i Oslo.

Det er ikke lenger bare gang-lengde som er et krav, det er andre ting også.

Jeg ble i vertfall anbefalt dette av barnehabilitering, voksenhabilitering, samt BUP, å søke, slik at vi har bare gjort det. Det er fagmennesker som gjør slike søknader sammen oss som familie.

Vi får på våre barn, men det er egentlig bedre jeg har på meg, men det er vel en vurdering andre får gjøre.

Nei, det er dårlig med slike plasser i Oslo, det er så dårlig med ledige plasser at jeg som trenger to etter hverandre ikke tør å kjøre bil til byen og triller ned i steden. Det var lettere den gangen jeg hadde en vanlig bil og ikke en van med heis, men de store plassene er det få av og jeg tror ikke folk tenker på at vi med van ikke kan parkere på vanlige plasser i det hele tatt. Jeg trenger en plass som er 7,5 meter lang pga at jeg har heisen bak og jeg kan ikke se at det er mange ledige plasser. Andre har så høye biler at de ikke engang kommer inn i parkeringshusene som er i Oslo

Det er selvfølgelig vanskelig for alle å parkere i Oslo, forskjellen er bare at folk som kan gå, kan benytte trikk eller buss, noe rullestolbrukere ikke kan. Noen trikker har lavt gulv men ikke den ruta som går her jeg bor og holdeplassen her er heller ikke laget slik at det går an å komme av eller på trikken.

Jeg er klar over at folk med store angstproblemer også kan få parkeringskort hvis de får angst av offentlig transport. Var det ikke en som la ut reglene for å få parkeringstillatelse for bevegelseshemmede litt lenger ned i tråden?

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Nei, det er dårlig med slike plasser i Oslo, det er så dårlig med ledige plasser at jeg som trenger to etter hverandre ikke tør å kjøre bil til byen og triller ned i steden. Det var lettere den gangen jeg hadde en vanlig bil og ikke en van med heis, men de store plassene er det få av og jeg tror ikke folk tenker på at vi med van ikke kan parkere på vanlige plasser i det hele tatt. Jeg trenger en plass som er 7,5 meter lang pga at jeg har heisen bak og jeg kan ikke se at det er mange ledige plasser. Andre har så høye biler at de ikke engang kommer inn i parkeringshusene som er i Oslo

Det er selvfølgelig vanskelig for alle å parkere i Oslo, forskjellen er bare at folk som kan gå, kan benytte trikk eller buss, noe rullestolbrukere ikke kan. Noen trikker har lavt gulv men ikke den ruta som går her jeg bor og holdeplassen her er heller ikke laget slik at det går an å komme av eller på trikken.

Jeg er klar over at folk med store angstproblemer også kan få parkeringskort hvis de får angst av offentlig transport. Var det ikke en som la ut reglene for å få parkeringstillatelse for bevegelseshemmede litt lenger ned i tråden?

Jeg forstår ikke dette. Jeg synes stort sett det bare er hc-plassene som er ledige.

Skrevet

Jeg forstår ikke dette. Jeg synes stort sett det bare er hc-plassene som er ledige.

Men de skal være ledige i tilfelle noen som trenger dem kommer. Hvis plassene hadde vært opptatte så hadde det bare bevist at det er for få plasser. Her jeg bor er det bl.a aldri ledig utenfor hos legen min og apoteket og det er heller ikke ledig der jeg ønsker å parkere når jeg drar ned til byen eller der jeg har gått til fysioterapi. Dvs at de eneste stedene jeg kan dra er til store shoppingsenter for jeg kan ikke ta sjansen på at jeg ikke finner parkeringsplass utenfor dit jeg skal.

På sommeren er det greit, jeg kan sikkert trille minst like langt som andre kan gå, men når det er vinter, snø og glatt så kan jeg knapt trille to meter.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Men de skal være ledige i tilfelle noen som trenger dem kommer. Hvis plassene hadde vært opptatte så hadde det bare bevist at det er for få plasser. Her jeg bor er det bl.a aldri ledig utenfor hos legen min og apoteket og det er heller ikke ledig der jeg ønsker å parkere når jeg drar ned til byen eller der jeg har gått til fysioterapi. Dvs at de eneste stedene jeg kan dra er til store shoppingsenter for jeg kan ikke ta sjansen på at jeg ikke finner parkeringsplass utenfor dit jeg skal.

På sommeren er det greit, jeg kan sikkert trille minst like langt som andre kan gå, men når det er vinter, snø og glatt så kan jeg knapt trille to meter.

''Men de skal være ledige i tilfelle noen som trenger dem kommer''

Ja, det fordtår jeg jo. Parkerer aldri på hc-plasser jeg altså. :-)

Skrevet

''Men de skal være ledige i tilfelle noen som trenger dem kommer''

Ja, det fordtår jeg jo. Parkerer aldri på hc-plasser jeg altså. :-)

Jeg synes i grunnen folk er ganske flinke til ikke å gjøre det. Det har faktisk blitt mye bedre enn det var får 10-15 år siden. Men jeg har en barnehage borti gata med to hcplasser foran og jeg lover deg at de plassene blir misbrukt hver dag ved henting og levering enda det er ganske mange vanlige plasser også som er ledige. Vi som bor her har garasje i kjelleren så det er et av få steder hvor det er mulig å finne parkeringsplasser.

Gjest ingen nick
Skrevet

Hei!

Nei det er ikke riktig at det bare er begresninger i gangevne som gir slik rett, har lest raskt igjennom loven og der stod det blant annet også, psykiske, nevrotiske....et eller annet, jeg hukser ikke helt, men det stod i vertfall at det ikke bare er nedsatt gangevne, det er på dette grunnlag våre søknader ble sendt.

Du har tolket loven feil iom at du har fått så mange avslag på søknaden din.

Gjest ingen nick
Skrevet

Hei!

Her finner du forskriften til loven.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19940315-0222.html

Det står intet om psykiske eller andre ikke somatiske sykdommer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...