Gå til innhold

NHD: Grunnlag for tvang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en bekjent hvor familien er bekymret og sliten.

Han er diagnosert med bipolar, men det er en familiehistorikk med borderline. Han har sluttet på alle medisiner, da han mener de demper kreativiteten hans. Han sier helsevesenet ikke kan hjelpe han lenger. Han jobber ikke, men har heller ikke søkt om støtte fra NAV. Han påstår selv han bor på gata, noe som i teorien kan stemme.

Når han møter familien er han aggressiv (men ikke fysisk) og rastløs. Det kan virke som han tar narkotiske stoffer, men det kan også være kun sykdom. Han er veldig opptatt av konspirasjonsteorier.

Jeg antar at det ikke ligger grunnlag for tvunget helsevern her, men jeg spør allikevel. Tar også gjerne i mot råd for hvordan de kan motivere han til å søke hjelp om du har noen ideer.

Skrevet

Du beskriver problemer som en del med bipolare lidelser lett får. F.eks. er det svært fristende å kutte ut medisinene om man får en opptur - som gjerne inneholder en kraftig økt kreativitet/opplevelse av dette. Man vil ikke bli blokkert av de teite pillene når man beveger seg mot den høyden eller alt har nådd den.

Dersom han ruser seg - så kan det nok gå som fare for seg selv. Men det må nok en lege/psykiater til for å vurdere dette.

Sånne diffuse saker er ikke så lett å få andre til å gripe inn i, og man kan heller ikke hjelpe noen som overhode ikke vil ha hjelp.

Det er vel en paragraf som sier noe om at man kan bli lagt inn på tvang dersom det ser ut til at man kan få sin helse redusert uten hjelp. Men her får jeg lyst til å rope på Frosken, som kan alt dette ut og inn...

Ellers har du jo http://www.lovdata.no.

Skrevet

Du beskriver problemer som en del med bipolare lidelser lett får. F.eks. er det svært fristende å kutte ut medisinene om man får en opptur - som gjerne inneholder en kraftig økt kreativitet/opplevelse av dette. Man vil ikke bli blokkert av de teite pillene når man beveger seg mot den høyden eller alt har nådd den.

Dersom han ruser seg - så kan det nok gå som fare for seg selv. Men det må nok en lege/psykiater til for å vurdere dette.

Sånne diffuse saker er ikke så lett å få andre til å gripe inn i, og man kan heller ikke hjelpe noen som overhode ikke vil ha hjelp.

Det er vel en paragraf som sier noe om at man kan bli lagt inn på tvang dersom det ser ut til at man kan få sin helse redusert uten hjelp. Men her får jeg lyst til å rope på Frosken, som kan alt dette ut og inn...

Ellers har du jo http://www.lovdata.no.

Takk for svar :)

Håper frosken kan utdype litt eller komme med noen råd.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om han har konspirasjonsteorier, er det et klart grunnlag for tvangsinnleggelse, i det minste til observasjon. PHVL §3-2.

Skrevet

Om han har konspirasjonsteorier, er det et klart grunnlag for tvangsinnleggelse, i det minste til observasjon. PHVL §3-2.

Takk for svar :) Jeg har videreformidlet det til familien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...