Gå til innhold

Forbud kan bli buffer mot ekstremisme


Gjest Nickløsheletiden

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 271
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    95

  • hidi, the scorpion

    21

  • ShitDiddelyDo

    18

  • Holmes

    6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nord og ned.

Egentlig har jeg aldri helt skjønt denne diskusjonen. Politivedtektene for de aller fleste norske byer forbyr å opptre maskert og/eller skremmende på offentlig sted.

Det er jo bare snakk om å håndheve gjeldende lover og regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med henne, og med et forbud kan kanskje debatten stilne. Det er ufattelig at noe de færreste har sett i Norge skal diskuteres i mange år som en prinsippsak. Viktigere spørsmål ved integreringa drukner i meningsløs støy.

For øvrig er det vel allerede ulovlig å gå med finlandshette i det offentlige rom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg er enig med henne, og med et forbud kan kanskje debatten stilne. Det er ufattelig at noe de færreste har sett i Norge skal diskuteres i mange år som en prinsippsak. Viktigere spørsmål ved integreringa drukner i meningsløs støy.

For øvrig er det vel allerede ulovlig å gå med finlandshette i det offentlige rom?

Jeg er også enig med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' (...) hvis man er åpen for en lovendring, er det bedre å forby noe som knapt finnes enn å vente til forbudet vil stigmatisere en allerede sårbar gruppe.''

Dette er et veldig godt poeng, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da like ekstremt å diktere hvordan befolkingen kan kle seg, som å dekke til ansiktet.

Og at "det er omtrent ingen som går slik" (hvilket jeg har påstått lenge) viser jo nettopp at hele denne diskusjonen bare er hysteri hausett opp av folk på den formynderiske høyresiden og media.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, men jeg har allerede noen i bakgården. De vil ikke engang hilse på meg, de synes nok de er mye bedre enn meg.

NHD skriver jo akkurat om folk som serverer svinekjøtt for å "sortere" fra jøder, muslimer, vegetarianere, osv.

At folk ikke hilser er synd, men kanskje også fordi de er så vant med negative reaksjoner at de til slutt holder seg selv til seg selv?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med henne, og med et forbud kan kanskje debatten stilne. Det er ufattelig at noe de færreste har sett i Norge skal diskuteres i mange år som en prinsippsak. Viktigere spørsmål ved integreringa drukner i meningsløs støy.

For øvrig er det vel allerede ulovlig å gå med finlandshette i det offentlige rom?

Rent prinsipielt forbyr man ikke ting bare fordi "få går med det".

Hva slags totalitært iran-lignende regime er det som dikterer hvordan borgerne har lov å kle seg? Hva blir enden på det? Slipstvang? ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent prinsipielt forbyr man ikke ting bare fordi "få går med det".

Hva slags totalitært iran-lignende regime er det som dikterer hvordan borgerne har lov å kle seg? Hva blir enden på det? Slipstvang? ;-)

Med vennlig hilsen

Ikke vær latterlig nå. Les heller første avsnitt på nytt:

''ANSIKTSSLØR truer både likestilling, sikkerhet og vanlig omgang i det offentlige rom.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da like ekstremt å diktere hvordan befolkingen kan kle seg, som å dekke til ansiktet.

Og at "det er omtrent ingen som går slik" (hvilket jeg har påstått lenge) viser jo nettopp at hele denne diskusjonen bare er hysteri hausett opp av folk på den formynderiske høyresiden og media.

Med vennlig hilsen

''Det er da like ekstremt å diktere hvordan befolkingen kan kle seg, som å dekke til ansiktet.''

Nei. Det er ingen som dikterer hvordan hvordan man skal kle seg så lenge en ikke dekker til ansiktet.

Ellers er det hyggelig å se at du er i mindretall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær latterlig nå. Les heller første avsnitt på nytt:

''ANSIKTSSLØR truer både likestilling, sikkerhet og vanlig omgang i det offentlige rom.''

''ANSIKTSSLØR truer både likestilling, sikkerhet og vanlig omgang i det offentlige rom.''

For det første brukes ansiktsslør i diverse land (som USA, Storbritannia, osv) uten de problemene som diktes opp her. Vedr. likestillingen i Norge så blir den neppe truet av om 5 personer dekker ansiktet med niqab, i stedet for hijab.

Det som derimot er langt farligere er at man er på full vei ned skråplanet hvor staten dikterer hva borgerne skal få tro på, og hvordan de skal kle seg.

Det er slik de gjør i Nord-Korea og Iran, men jeg vil helst slippe slike tilstander i Norge. Her bør folk få tro det de vil, og kle seg slik de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er da like ekstremt å diktere hvordan befolkingen kan kle seg, som å dekke til ansiktet.''

Nei. Det er ingen som dikterer hvordan hvordan man skal kle seg så lenge en ikke dekker til ansiktet.

Ellers er det hyggelig å se at du er i mindretall.

''Nei. Det er ingen som dikterer hvordan hvordan man skal kle seg så lenge en ikke dekker til ansiktet.''

Da dikterer man jo hvordan de skal kle seg.

''Ellers er det hyggelig å se at du er i mindretall.''

Folk som støtte homofil likestilling (og kvinnelig likestilling) var også i mindretall tidligere. Betyr det at likestiling var feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent prinsipielt forbyr man ikke ting bare fordi "få går med det".

Hva slags totalitært iran-lignende regime er det som dikterer hvordan borgerne har lov å kle seg? Hva blir enden på det? Slipstvang? ;-)

Med vennlig hilsen

Jeg mener det absolutt viktigste i debatten er å skille mellom ekstremisme og Islam, noe som gjøres i mindre grad i dag. Den ekstreme delen må vi være soleklare motstandere av. Et heldekkende klesplagg er grotesk, og hører ingen steder hjemme i noe sivilisert samfunn. Det burde for øvrig være ulovlig med reglene vi har i dag - da f.eks. du ikke har lov til å gå ut og handle i finlandshette.

Forby det, og legg saken død en gang for alle. Det er knapt noen som har sett en burka i Norge, og som Aftenposten-dama sier er det få som ville reagert på det.

De debatten er mest forstyrrende for er nettopp muslimer. I vesentlig større grad blir de stigmatisert. De ser det i avisene daglig, og nettet er preget av ekstrempropaganda fra ytterliggående høyreside. Disse tullingene, og du ser eksempler på dem også her inne, fremmedgjør folk fra landet de nå lever i, og det er farlig.

I utgangspunktet er det latterlig å diskutere et ikke-problem i Norge, som burka er, men det gjøres, og det har blitt gjort i flere år nå. Det er på tide å få satt en stopper for hele debatten. Det er ikke kun FRP lenger, men landets største parti likeså, og mens AP i praksis er som FRP (dog uten retorikken), vil FRP flytte seg enda lengre mot høyre for å få oppslutning, og burkadebatten selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det absolutt viktigste i debatten er å skille mellom ekstremisme og Islam, noe som gjøres i mindre grad i dag. Den ekstreme delen må vi være soleklare motstandere av. Et heldekkende klesplagg er grotesk, og hører ingen steder hjemme i noe sivilisert samfunn. Det burde for øvrig være ulovlig med reglene vi har i dag - da f.eks. du ikke har lov til å gå ut og handle i finlandshette.

Forby det, og legg saken død en gang for alle. Det er knapt noen som har sett en burka i Norge, og som Aftenposten-dama sier er det få som ville reagert på det.

De debatten er mest forstyrrende for er nettopp muslimer. I vesentlig større grad blir de stigmatisert. De ser det i avisene daglig, og nettet er preget av ekstrempropaganda fra ytterliggående høyreside. Disse tullingene, og du ser eksempler på dem også her inne, fremmedgjør folk fra landet de nå lever i, og det er farlig.

I utgangspunktet er det latterlig å diskutere et ikke-problem i Norge, som burka er, men det gjøres, og det har blitt gjort i flere år nå. Det er på tide å få satt en stopper for hele debatten. Det er ikke kun FRP lenger, men landets største parti likeså, og mens AP i praksis er som FRP (dog uten retorikken), vil FRP flytte seg enda lengre mot høyre for å få oppslutning, og burkadebatten selger.

Noe av det viktigste vi har i Europa er idéene fra Opplysningstiden. Menneskerettigheter, idéen om individets rettigheter, og at det er bedre å la 10 går fri enn å dømme én mann til fengsel, religionsfrihet og ytringsfrihet.

Hele den pakken der.

Voltaire blir ofte tillagt: "Jeg hater det du sier, men jeg vil forsvare til døden din rett til å si det."

For meg kommer niqab under samme kategori - jeg synes det er et grusomt plagg, men folk har faktisk rett til å kle seg etter egen overbevisning. Folk har rett til ikke å "tro" på likestilling, folk har rett til å mene at homofile ikke skal få gifte seg, osv.

Selvsagt er jeg totalt uenig med omtrent alt en fundamentalistisk religiøs person mener, men samtidig har de faktisk rett til å mene det. De har lov til å kle seg med niqab, munkekapper, gå med gule kapper og hva de nå finner på.

Fordi Norge blir sterkere med variasjon, fremfor enfoldighet og åndelig innavl hvor alle tenker likt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei. Det er ingen som dikterer hvordan hvordan man skal kle seg så lenge en ikke dekker til ansiktet.''

Da dikterer man jo hvordan de skal kle seg.

''Ellers er det hyggelig å se at du er i mindretall.''

Folk som støtte homofil likestilling (og kvinnelig likestilling) var også i mindretall tidligere. Betyr det at likestiling var feil?

''Folk som støtte homofil likestilling (og kvinnelig likestilling) var også i mindretall tidligere. Betyr det at likestiling var feil?''

Latterlig sammenligning.

Og den martyr-kappen bør du ta av deg. Den er ikke kledelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''ANSIKTSSLØR truer både likestilling, sikkerhet og vanlig omgang i det offentlige rom.''

For det første brukes ansiktsslør i diverse land (som USA, Storbritannia, osv) uten de problemene som diktes opp her. Vedr. likestillingen i Norge så blir den neppe truet av om 5 personer dekker ansiktet med niqab, i stedet for hijab.

Det som derimot er langt farligere er at man er på full vei ned skråplanet hvor staten dikterer hva borgerne skal få tro på, og hvordan de skal kle seg.

Det er slik de gjør i Nord-Korea og Iran, men jeg vil helst slippe slike tilstander i Norge. Her bør folk få tro det de vil, og kle seg slik de vil.

''Det som derimot er langt farligere er at man er på full vei ned skråplanet hvor staten dikterer hva borgerne skal få tro på, og hvordan de skal kle seg.''

Det er ingen som dikterer hva borgerne skal få tro på, ei heller hvordan man skal kle seg. Dermot kan vi ikke ha et samfunn hvor folk maskerer seg offentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...