Gå til innhold

Noen med erfaring med brist i ribbein?

Anbefalte innlegg

Jeg har altså klart det kunststykket å hoste på meg brist i et ribbein (er det mulig, liksom?), og lurer på om noen har erfaring med dette og hvor lang tid man kan forvente til bedring?

Det er faktisk ganske vondt, og da jeg spurte fastlegen hvor lang tid jeg kan forvente at det blir bedre svarte han "det er så individuelt". Derav mitt spørsmål til de som har erfaring / kunnskap...

Det har vært en tøff høst og vinter; starta med røykhoste (tror jeg), etterfulgt av forkjølelse, etterfulgt av lungebetennelse, etterfulgt av bronkitt og til sist dette forbaska ribbeinet. Må nok begynne å drikke melk eller ta kalktabletter og innse at jeg begynner å dra på åra :-(

Så føler jeg behov for litt sutring (og evt påfølgende medlidenhet):

Dagene går slik: Host, host - au, host, host -au, pusse nesa - au, host, host -au, ikke få meg til å le - au, host, host - au, osv, osv....

Det er to uker til julaften i dag, håper jeg orker å le litt i jula - hulk ;(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/357490-noen-med-erfaring-med-brist-i-ribbein/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff! Jeg skjønner at det er vondt.

Jeg har hatt brist i ett ribbein tre ganger. En gang på grunn av hoste, en gang på grunn av sparkende baby i magen (!) og en gang fordi noen dyttet meg.

Og det er ganske smertefullt, ja. Det er nesten umulig å holde den delen av kroppen i ro, med mindre man tjorer seg selv fast på en påle ;)

Hos meg tok det ca. ti dager før smertene lettet litt og totalt tre uker før jeg ikke tenkte på det hver dag.

Jeg gjorde det samme for omtrent 25 år siden. Det var vondt å le, ja.

Tror det tok ca. to uker før jeg kjente meg normal igjen. Husker jeg sendte en vennlig tanke til alle som bestandig må være forsiktige med å skifte stilling raskt, som alltid kjenner smerte når de setter seg opp i senga om morgenen, osv. - og som vet at det antakelig vil være sånn resten av livet.

God bedring!

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Jeg har rikelig erfaring med dette. Det blir verre de første 10-14 dager. Så blir det bedre.

Du kommer til å få en helt ny forståelse for andres gode vitser :-)

Ingen grunn til noen behandling, muligens med unntak av litt Ibux eller tilsvarende til natten.

Trøst deg med det jeg lærte i militæret: Smerte er feighet som forlater kroppen :-)

Jeg har rikelig erfaring med dette. Det blir verre de første 10-14 dager. Så blir det bedre.

Du kommer til å få en helt ny forståelse for andres gode vitser :-)

Ingen grunn til noen behandling, muligens med unntak av litt Ibux eller tilsvarende til natten.

Trøst deg med det jeg lærte i militæret: Smerte er feighet som forlater kroppen :-)

Tusen takk for svar og gullkorn! (Men du fikk meg til å le - au!)

Annonse

Jeg gjorde det samme for omtrent 25 år siden. Det var vondt å le, ja.

Tror det tok ca. to uker før jeg kjente meg normal igjen. Husker jeg sendte en vennlig tanke til alle som bestandig må være forsiktige med å skifte stilling raskt, som alltid kjenner smerte når de setter seg opp i senga om morgenen, osv. - og som vet at det antakelig vil være sånn resten av livet.

God bedring!

Takk, laban! Det var en tankevekker, ja.. Syns fryktelig synd på meg sjøl nattestid for tida, godt å få satt ting i perspektiv :)

''Slutt med røykinga.''

Jepp, er nesten i mål :-) Nå frister det ikke veldig, så jeg utnytter det så godt jeg kan. Sjølskryt: På udisiplinerte dager røyker jeg maks to om dagen - *stolt*!

Vær stolt av det, og god bedring! :-)

Med vennlig hilsen

Uff! Jeg skjønner at det er vondt.

Jeg har hatt brist i ett ribbein tre ganger. En gang på grunn av hoste, en gang på grunn av sparkende baby i magen (!) og en gang fordi noen dyttet meg.

Og det er ganske smertefullt, ja. Det er nesten umulig å holde den delen av kroppen i ro, med mindre man tjorer seg selv fast på en påle ;)

Hos meg tok det ca. ti dager før smertene lettet litt og totalt tre uker før jeg ikke tenkte på det hver dag.

Tusen takk for svar og medlidenhet! Da skal jeg nok holde ut med juleforberedelser og alt som desember innebærer ei uke eller to til :-)

Annonse

Gjest Hulderen

Syns de andre har blitt raskt bra... Hos meg ble det stadig verre i to uker, før bedringen kom. Jeg var nesten bra etter 6 uker, så klarte jeg å få ny brist. Den andre gangen var det enda mer smertefullt og tok enda lenger tid. Så pass deg så du ikke får det på nytt før du har grodd sammen. Anbefales ikke.

Det er ikke noe å gjøre noe med, men det går over etter ca 14 dager.

Og du, slutt å røyke :)

Tusen takk, Jubalong! Ja, jeg jobber med røykeslutt og håper jeg snart er i mål. Det er jo en gylden anledning nå som jeg ikke har røyka på fleire dager..

Takk for omtanken, og god helg :-)

Syns de andre har blitt raskt bra... Hos meg ble det stadig verre i to uker, før bedringen kom. Jeg var nesten bra etter 6 uker, så klarte jeg å få ny brist. Den andre gangen var det enda mer smertefullt og tok enda lenger tid. Så pass deg så du ikke får det på nytt før du har grodd sammen. Anbefales ikke.

Ja, det var det jeg var litt usikker på. Svogeren min påstår at han sleit med dette i et par år, riktig nok etter ei arbeidsulykke, og det var ikke brudd, men brist.

Skal uansett være forsiktig, takk for svar og god helg til deg og dine :-)

Kan du ikke bare fjerne ribbeinet? Det var jo veldig populært en stund.

Men fra alvor til spøk: Jeg har en del hoste sittende igjen etter forkjølelsen, og jeg hostet på meg en strekk på baksiden av kneet i går. Heldigvis var det ok da jeg sto opp. Det er første gang jeg har hosta på meg en strekk i beinet, så nå begynner jeg å lure på om jeg er i ferd med å eldes.

Jeg ser bedreviterne ber deg slutte å røyke, og det er vel og bra, det, men jeg for min del synes det er mer nærliggende å be deg slutte å hoste.

Kan du ikke bare fjerne ribbeinet? Det var jo veldig populært en stund.

Men fra alvor til spøk: Jeg har en del hoste sittende igjen etter forkjølelsen, og jeg hostet på meg en strekk på baksiden av kneet i går. Heldigvis var det ok da jeg sto opp. Det er første gang jeg har hosta på meg en strekk i beinet, så nå begynner jeg å lure på om jeg er i ferd med å eldes.

Jeg ser bedreviterne ber deg slutte å røyke, og det er vel og bra, det, men jeg for min del synes det er mer nærliggende å be deg slutte å hoste.

Fy skam deg, du fikk meg til å le (derfor har jeg bevisst unngått innlegga dine i det siste) ;-)

Men godt jeg ikke er aleine om å eldes da, med eller uten verdighet :-/ Og ja, jeg jobber intenst med hostesaken...

Fy skam deg, du fikk meg til å le (derfor har jeg bevisst unngått innlegga dine i det siste) ;-)

Men godt jeg ikke er aleine om å eldes da, med eller uten verdighet :-/ Og ja, jeg jobber intenst med hostesaken...

Du burde leie hauger av dramafilmer de neste dagene - her filmer du absolutt ikke ler av. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...