Gå til innhold

Hvor lenge kan man søke ulønnet permisjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal gå ned til en lavere stillingsprosent, da jeg skal begynne å motta delvis uførespensjon.

Jeg er nylig blitt informert om at jeg kan søke permisjon fra denne delen av stillingen. Jeg var ikke klar over dette. Hvor lenge kan jeg i så fall ha permisjon, og er dette lurt å gjøre? Er det et "tak" på antall permisjoner man kan få i et arbeidsforhold, slik at det er dumt å bruke denne muligheten nå hvis man er nokså sikker på at man vil begynne i den lille stillingen? Den fordelen jeg kan se umiddelbart, er jo at jeg slipper å bestemme meg nå med en gang om jeg faktisk vil ha den mindre stillingen over tid.

Litt dumt spørsmål kanskje, men. Er det noe sted jeg kan lese om permisjonsrettigheter i arbeidslivet?

mvh

Fortsetter under...

Det kommer an på hvor du er ansatt og om det er tariffavtale i virksomheten.

Lover som regulerer dette er tjenestemannsloven (statsansatte og visse andre) og arbeidsmiljøloven (for dem som ikke omfattes av tjenestemannsloven), ellers er det tariffavtalen som gjelder. snakk f.eks med tillitsvalgt i fagforeningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...