Gå til innhold

Farlig for barn å delta på gudstjeneste?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde da ørten undervisningstimer i forkynnende kristendom i alle år. Ungene min hadde livssyn og selv om de også lærte om kristendommen så var den ikke forkynnende i motsetning til i kristendomstimene.

Det er først de siste årene at KRF, heter det det nå, ikke har vært forkynnende og at man lærer om andre religioner. Klart at det læreren forteller er viktigst for unger og har man en meget religiøs lærer som forteller om flammer og helvete så blir ungene skremt.

Ok, da forstår jeg. Jeg trodde du mente det var skremmende propaganda å bare delta på et par gudstjenester i løpet av et skoleår. Beklager.

Fortsetter under...

• Svar 149
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

25

• trollemor;o)

17

• morsan

15

• Mandolaika

13

Mest aktive i denne tråden

Ja, ateisme er mangelen på tro, men er man ateist så tror man jo også på noe.

Javisst. Og den troen (eller ikke-troen) viderefører jeg til mine barn, samtidig som jeg gjerne vil at de skal få oppleve andres tro også.

Ok, da forstår jeg. Jeg trodde du mente det var skremmende propaganda å bare delta på et par gudstjenester i løpet av et skoleår. Beklager.

Nei, julegudstjenesten er jo en snill gudstjeneste, men jeg tror kanskje unger kan bli skremt av en påskegudstjeneste hvis de ikke visste noe fra før.

Dattera mi er forøvrig helt analfabet når det gjelder kristendom, det er morsomt. Eldste døpte og konfirmerte seg i kirken så han vet nok mer.

Ja, ateisme er mangelen på tro, men er man ateist så tror man jo også på noe.

Jeg vil ikke si det. Det er å forholde seg til det sannsynlige og ikke tro på det usannsynlige. De færreste ateister forholder seg til vitenskapens standarer: Veldig sannsynlig og hele veien til ikke sannsynlig i det hele tatt.

Ateisme er en tro på det viset at den er "troen på at en gud ikke eksisterer", men å sammenligne de to framstår noe merkelig for meg. Ateister tror fordi vitenskapen aldri kan motbevise noes eksistens - det er umulig med den vitenskapelige metode. Man kan der i mot usannsynliggjøre den og dette har blitt gjort i spørsmålet om guders påvirkning på vår eksistens.

Når det da kalles til ateister en "respekt for alles tro" for "ingen av oss vet", så framstår det noe merkelig. Hva ligger i å respektere andres tro? Og respekterer du troen på at blå menn bor i veggen min? At julenissen finnes og gir gaver til meg hver jul, selv om jeg er godt voksen? At mennesker ikke ble skapt av en gud, men der i mot av romvesener?

Det ligger en dobbeltmoral i denne "respekten". Mens ateister skal forholde seg til religiøses tro som om den er likestilt med påstanden om at guder er usannsynlige, så er det sjeldent sånn at absolutt alle troer får sammenlignes med de store religionene. Hvorfor?

Men dere feirer jul, da? Og hvorfor i tilfelle?

Hvorfor feirer du jul? Det er ingen kristen feiring, selv om kristendommen gjerne vil at det skal være det. Selve navnet på feiringen er ikke en gang kristent.

Men siden du spør; vi feirer jul fordi det er en god unnskyldning for å møtes, spise god mat og gi hverandre julegaver. For oss har det overhodet ingenting med Jesus og julenissen å gjøre, mens for barna har det litt med Jesus, julenissen og flyvende reinsdyr å gjøre.

Annonse

Alle religioner er jo menneskeskapt. Jeg tror ikke det er skadelig å få innsikt i hva de innebærer. Se på det som historie, noe som det kan være bra å vite noe om.

Jeg hadde besteforeldre som var fanatisk religiøse, en onkel som talte i tunger, og jeg hørte bønner om forlatelse for alt de hadde gjort om dagen. Tror ikke jeg tok noen skade av dette, annet enn at jeg syntes det var litt snålt. De var jo snille og omsorgsfulle mennesker selv om de nok var mye skremt av "den onde".

Jeg vil ikke si det. Det er å forholde seg til det sannsynlige og ikke tro på det usannsynlige. De færreste ateister forholder seg til vitenskapens standarer: Veldig sannsynlig og hele veien til ikke sannsynlig i det hele tatt.

Ateisme er en tro på det viset at den er "troen på at en gud ikke eksisterer", men å sammenligne de to framstår noe merkelig for meg. Ateister tror fordi vitenskapen aldri kan motbevise noes eksistens - det er umulig med den vitenskapelige metode. Man kan der i mot usannsynliggjøre den og dette har blitt gjort i spørsmålet om guders påvirkning på vår eksistens.

Når det da kalles til ateister en "respekt for alles tro" for "ingen av oss vet", så framstår det noe merkelig. Hva ligger i å respektere andres tro? Og respekterer du troen på at blå menn bor i veggen min? At julenissen finnes og gir gaver til meg hver jul, selv om jeg er godt voksen? At mennesker ikke ble skapt av en gud, men der i mot av romvesener?

Det ligger en dobbeltmoral i denne "respekten". Mens ateister skal forholde seg til religiøses tro som om den er likestilt med påstanden om at guder er usannsynlige, så er det sjeldent sånn at absolutt alle troer får sammenlignes med de store religionene. Hvorfor?

Jeg bryr meg fint lite om hva andre tror, seriøst. Hvis noen tror på blå menn i veggene el.l., så plager ikke det meg. Jeg vil ikke diktere noen, jeg står for mitt eget.

Alle religioner er jo menneskeskapt. Jeg tror ikke det er skadelig å få innsikt i hva de innebærer. Se på det som historie, noe som det kan være bra å vite noe om.

Jeg hadde besteforeldre som var fanatisk religiøse, en onkel som talte i tunger, og jeg hørte bønner om forlatelse for alt de hadde gjort om dagen. Tror ikke jeg tok noen skade av dette, annet enn at jeg syntes det var litt snålt. De var jo snille og omsorgsfulle mennesker selv om de nok var mye skremt av "den onde".

Jeg blir skremt når andre lar en tro få så stor innflytelse på livet, jeg synes synd på dem og tenker jo mitt, men det er deres valg, deres tro og de skader ingen andre.

Det er ikke skadelig å være med i en skolegudstjeneste. Det er den jevne indoktrineringen av religion hjemmefra som er skadelig. Hvis du ønsker barn som er fulle av frykt, skyld og skam, så gi dem en religiøs oppdragelse.

Det er ikke skadelig å være med i en skolegudstjeneste. Det er den jevne indoktrineringen av religion hjemmefra som er skadelig. Hvis du ønsker barn som er fulle av frykt, skyld og skam, så gi dem en religiøs oppdragelse.

Det holder med at skolen hamrer det inn i ungene og lærer dem om synd og skam og helvete flere skoletimer i uka.

Annonse

Gjest det var drepen

Jeg blir skremt når andre lar en tro få så stor innflytelse på livet, jeg synes synd på dem og tenker jo mitt, men det er deres valg, deres tro og de skader ingen andre.

''Jeg blir skremt når andre lar en tro få så stor innflytelse på livet, jeg synes synd på dem og tenker jo mitt, men det er deres valg, deres tro og de skader ingen andre.''

Det er vel nettopp det noen av fundamentalistene gjør, er det ikke? Pga religionens store innflytelse i livet deres?

Gjest Piss lei.

He he. Litt rart det der. Når det er gudstjeneste før jul på skolen så er det helt valgfritt for elevene å være med, da med tanke på de utenlandske og deres tro.

Når ungdomsskolen derimot, skal på tur til Oslo og besøke moskeer og greier, da er det skulk om en ikke møter. Det er "møteplikt"

Molboland så det holder!

''Jeg blir skremt når andre lar en tro få så stor innflytelse på livet, jeg synes synd på dem og tenker jo mitt, men det er deres valg, deres tro og de skader ingen andre.''

Det er vel nettopp det noen av fundamentalistene gjør, er det ikke? Pga religionens store innflytelse i livet deres?

Ja, jeg tror det, men fundamentalister skader ofte andre med sin tro også.

He he. Litt rart det der. Når det er gudstjeneste før jul på skolen så er det helt valgfritt for elevene å være med, da med tanke på de utenlandske og deres tro.

Når ungdomsskolen derimot, skal på tur til Oslo og besøke moskeer og greier, da er det skulk om en ikke møter. Det er "møteplikt"

Molboland så det holder!

Nå er det nok slik at en gudstjeneste er litt annerledes enn et opplegg som består av objektiv informasjon om en religion.

Gjest gudstjeneste

Barn har godt av å være på en julegudstjeneste. Helt klart! Jeg var på mange i løpet av min barndom. og jeg hadde bare godt av det.

Hvis klassen blir invitert med på en begravelse eller et bryllup, vil de fleste ikke-troende foreldre være like beinharde på at barna ikke får delta?

Hvis det er en klassekamerat som dør, og klassen er invitert til begravelsen ( som ikke er livsnøytral) Er det virkelig noen foreldre som vil holde barnet sitt utenfor dette? Det er snakk om kristne ritualer dette også.

Humanetikere er de mest hysteriske menneskene jeg vet om!! De er verre en de fleste sekter spør du meg. I et kor jeg vet om kunne de ikke synge "heal the world" av Michael Jackson fordi det i en setning handlet om Gud.....!!! De er livredde for at brna skal bli påvirket av kristne. Jeg skjønner ikke hvorfor de er så redde, i deres verden finnes det jo ingen Gud, så hva er de redde for? Hva er farlig med å tro på Gud? Jeg har gjort det hele livet og har ikke tatt skade av det.

Nå er det nok slik at en gudstjeneste er litt annerledes enn et opplegg som består av objektiv informasjon om en religion.

Du, vet du, det eneste de gjør er å snakke om juleevangleliet. Det er ikke slik dommedagsprofitering og slik som mange ikke kirkegjengere tror det er. Det er en helt "vanlig" skoletime i bibelens lære, og den skal de jo lære uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...