Gå til innhold

Farlig for barn å delta på gudstjeneste?

Anbefalte innlegg

Det er ikke skadelig å være med i en skolegudstjeneste. Det er den jevne indoktrineringen av religion hjemmefra som er skadelig. Hvis du ønsker barn som er fulle av frykt, skyld og skam, så gi dem en religiøs oppdragelse.

Slik var det kanskje i gamledager, men slik er det ikke i dag. Mulig noen driver på slik,men ikke skjær alle under en kam.

Fortsetter under...

• Svar 149
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

25

• trollemor;o)

17

• morsan

15

• Mandolaika

13

Mest aktive i denne tråden

Humanetikere er de mest hysteriske menneskene jeg vet om!! De er verre en de fleste sekter spør du meg. I et kor jeg vet om kunne de ikke synge "heal the world" av Michael Jackson fordi det i en setning handlet om Gud.....!!! De er livredde for at brna skal bli påvirket av kristne. Jeg skjønner ikke hvorfor de er så redde, i deres verden finnes det jo ingen Gud, så hva er de redde for? Hva er farlig med å tro på Gud? Jeg har gjort det hele livet og har ikke tatt skade av det.

Det er jeg enig i. Minstemann ville be for faren min i begravelsen og fikk ikke lov av humanetikeren som holdt talen. Han var 9 år og ville be Hill Deg Maria og fikk ikke lov.

Gjest Gudstjenester

Humanetikere er de mest hysteriske menneskene jeg vet om!! De er verre en de fleste sekter spør du meg. I et kor jeg vet om kunne de ikke synge "heal the world" av Michael Jackson fordi det i en setning handlet om Gud.....!!! De er livredde for at brna skal bli påvirket av kristne. Jeg skjønner ikke hvorfor de er så redde, i deres verden finnes det jo ingen Gud, så hva er de redde for? Hva er farlig med å tro på Gud? Jeg har gjort det hele livet og har ikke tatt skade av det.

jeg har heller ikke tatt skade av det. På meg virker det som om det er humanetikerne som er de største motstanderne av alt som lukter av kristendom.

Jeg vet at det går muslimer på mange kristne grunnskoler. De deltar ikke aktivt i denne religionen men de har på mange måter samme utgangspunkt, og liker roen og disiplinen der. Husker at noen nabojenter, hvor foreldre var muslimer, hadde kristendom på skolen. Faren syntes det var helt greit at de lærte noe om det.

Det blir jo litt merkelig å være voksen uten å ha vært til stede på en eneste gudstjeneste. Det blir jo noe en aldri kan mene noe om da man aldri har vært der.

Hvis klassen blir invitert med på en begravelse eller et bryllup, vil de fleste ikke-troende foreldre være like beinharde på at barna ikke får delta?

Hvis det er en klassekamerat som dør, og klassen er invitert til begravelsen ( som ikke er livsnøytral) Er det virkelig noen foreldre som vil holde barnet sitt utenfor dette? Det er snakk om kristne ritualer dette også.

Helt sikkert de største hysterikerne i Humanetisk forbund.

Det er vel ikke skadelig, men jeg ser heller ikke grunn til å tvinge dem med på religiøse handlinger. Besøk i moske er vel som regel mer informerende enn forkynnende, hvis ikke tror jeg nok mange ville reagert.

Jeg forteller barna mine at det er religionsfrihet i Norge, at det er viktig at man selv bestemmer hva man vil tro på og at man ikke skal tvinge sin religion eller overbevisning på andre. Da synes jeg det blir vanskelig å tvinge dem til å delta i en gudstjeneste som ikke har annen hensikt enn å være gudstjeneste.

Vi deltar selvfølgelig ved dåpsgudstjenester, konfirmasjonsgudstjenester og bryllup. Men da er det jo ikke for å bli forkynt for, derimot av respekt for våre venner og familie som har et kristent livssyn og ønsker å markere disse handlingene. Disse situasjonene opptrer hyppig nok til at jeg føler at mine barn blir tilstrekkelig opplyst om hvordan gudstjenester foregår og jeg lar dem derfor velge om de ønsker å gå i skolegudstjenestene.

Annonse

Hvorfor feirer du jul? Det er ingen kristen feiring, selv om kristendommen gjerne vil at det skal være det. Selve navnet på feiringen er ikke en gang kristent.

Men siden du spør; vi feirer jul fordi det er en god unnskyldning for å møtes, spise god mat og gi hverandre julegaver. For oss har det overhodet ingenting med Jesus og julenissen å gjøre, mens for barna har det litt med Jesus, julenissen og flyvende reinsdyr å gjøre.

Christmas? Hva betyr det da?

Det er jeg enig i. Minstemann ville be for faren min i begravelsen og fikk ikke lov av humanetikeren som holdt talen. Han var 9 år og ville be Hill Deg Maria og fikk ikke lov.

Nettopp, humanetikerne er de aller aller minst tolerante her i Norge.

Det er vel ikke skadelig, men jeg ser heller ikke grunn til å tvinge dem med på religiøse handlinger. Besøk i moske er vel som regel mer informerende enn forkynnende, hvis ikke tror jeg nok mange ville reagert.

Jeg forteller barna mine at det er religionsfrihet i Norge, at det er viktig at man selv bestemmer hva man vil tro på og at man ikke skal tvinge sin religion eller overbevisning på andre. Da synes jeg det blir vanskelig å tvinge dem til å delta i en gudstjeneste som ikke har annen hensikt enn å være gudstjeneste.

Vi deltar selvfølgelig ved dåpsgudstjenester, konfirmasjonsgudstjenester og bryllup. Men da er det jo ikke for å bli forkynt for, derimot av respekt for våre venner og familie som har et kristent livssyn og ønsker å markere disse handlingene. Disse situasjonene opptrer hyppig nok til at jeg føler at mine barn blir tilstrekkelig opplyst om hvordan gudstjenester foregår og jeg lar dem derfor velge om de ønsker å gå i skolegudstjenestene.

Jeg kan love deg at det ikke er noen form for forkynnelse på disse skolegudstjenestene som holdes for skoler og barnehager. Defår høre julebudskapet, gjerne som et skuespill. Det er jo en del av pensum i RLE. Tror det er mange osm ikke har vært på Gudstjeneste på maaaaaange mange år og som tror at det er på samme måte som det var for 100 år siden.

Gjest gudstjenese

Det holder med at skolen hamrer det inn i ungene og lærer dem om synd og skam og helvete flere skoletimer i uka.

ja vi har tydeligvis ulike erfaringer. det har nok mye med læreren å gjøre. Jeg har hatt kristendom på skolen, men kan ikke huske noenting av det, Syntes det var fryktelig kjedelig. Hadde ingen erfaring med at det var indoktrinerende i det hele tatt.Jeg aner ikke hva de holdt på med i livssynsklassene men vi lærte om bibelen og det kristne menneskesynet.

En innvandrerjente som begynte i klassen fikk lov til å delta på livssynsundervisningen en gang. Tror hun fikk fritak der også. Kan ikke fatte helt det.

Annonse

Christmas? Hva betyr det da?

Bare fordi kristendommen har gitt feiringen sitt eget navn gjør den ikke mer kristen av den grunn. Kristendommen har det med å stjele gode ideer. Les deg opp på det, det er ganske interessant.

Gosh, at det går an! Snakk om intoleranse!

ja vi har tydeligvis ulike erfaringer. det har nok mye med læreren å gjøre. Jeg har hatt kristendom på skolen, men kan ikke huske noenting av det, Syntes det var fryktelig kjedelig. Hadde ingen erfaring med at det var indoktrinerende i det hele tatt.Jeg aner ikke hva de holdt på med i livssynsklassene men vi lærte om bibelen og det kristne menneskesynet.

En innvandrerjente som begynte i klassen fikk lov til å delta på livssynsundervisningen en gang. Tror hun fikk fritak der også. Kan ikke fatte helt det.

De to store ungene mine hadde livssyn. Men da de begynte på videregående så var det religionshistorie tror jeg. Jeg husker ikke.

Men da jeg gikk på skolen var det bare forkynnende kristendom og jeg hadde en sånn himmel og helvetelærer.

Det var da voldsomt til generalisering.

Bare fordi kristendommen har gitt feiringen sitt eget navn gjør den ikke mer kristen av den grunn. Kristendommen har det med å stjele gode ideer. Les deg opp på det, det er ganske interessant.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, DET er det mest idiotiske jeg har hørt!!!!! Jeg kan ikke nok om den gamle gamle historien i Norge (For 2010-3000 år siden) til å si noe om hvorfor vi opprinnelig feiret jul. Men, hva med borgerlig konfirmasjon og navnefest, hvam har stjelt det fra hvem?????

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...