Gå til innhold

Farlig for barn å delta på gudstjeneste?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 149
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

25

• trollemor;o)

17

• morsan

15

• Mandolaika

13

Mest aktive i denne tråden

''Er det skadelig for barn av ikke-religiøse foreldre å delta på skolegudstjeneste?''

Selvsagt er det ikke skadelig. Men må virkelig noe være skadelig for at en skal slippe?

Selv er jeg blant de som synes det er fint at barna får oppleve en vanlig gudstjeneste, uten at jeg dermed synes det skal være tvang for alle. Tross alt er kristendommen en viktig del av vår norske kulturbakgrunn. Når det er sagt skulle jeg gjerne se at barna får oppleve en tur i synagogen og moskeen også.

Gosh, at det går an! Snakk om intoleranse!

Han var jo overbevist om at bestefar var hos gud og ikke var gammel og syk lenger og ville be for ham. Og det var helt greit for meg, jeg har nok blitt rundere med årene. Jeg synes egentlig han var modig som turte å gå fram å be alene.

Faren min klarte nok reisa fint han altså uten Gud med på ferden, han var virkelig antireligiøs. Men kanskje minstemann hadde hatt godt av det.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, DET er det mest idiotiske jeg har hørt!!!!! Jeg kan ikke nok om den gamle gamle historien i Norge (For 2010-3000 år siden) til å si noe om hvorfor vi opprinnelig feiret jul. Men, hva med borgerlig konfirmasjon og navnefest, hvam har stjelt det fra hvem?????

Kanskje du burde vurdere å tilegne deg en del informasjon, da?

Nå feirer jeg hverken borgerlig konfirmasjon eller navnefest, men å feire overganger i livet er i alle tilfeller ingen kristen tradisjon.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, DET er det mest idiotiske jeg har hørt!!!!! Jeg kan ikke nok om den gamle gamle historien i Norge (For 2010-3000 år siden) til å si noe om hvorfor vi opprinnelig feiret jul. Men, hva med borgerlig konfirmasjon og navnefest, hvam har stjelt det fra hvem?????

'' Men, hva med borgerlig konfirmasjon og navnefest, hvam har stjelt det fra hvem?????''

Kristendommen var ikke først der heller, dessverre. De overtok datidens overgangsriter og gjorde dem til sine. Alle kulturer har til alle tider feiret slike overgangsriter.

Annonse

De to store ungene mine hadde livssyn. Men da de begynte på videregående så var det religionshistorie tror jeg. Jeg husker ikke.

Men da jeg gikk på skolen var det bare forkynnende kristendom og jeg hadde en sånn himmel og helvetelærer.

:-D hvor gammel er du?

Skolen bør selvfølgelig ikke være arena for hjernevasking. Foreldre som vil hjernevaske sine barn får selv sende dem til religiøse skoler.

Men nei, det er nok ikke skadelig. Det er foreldre som er skadelige.

Gjest gudstjenester

Det er vel ikke skadelig, men jeg ser heller ikke grunn til å tvinge dem med på religiøse handlinger. Besøk i moske er vel som regel mer informerende enn forkynnende, hvis ikke tror jeg nok mange ville reagert.

Jeg forteller barna mine at det er religionsfrihet i Norge, at det er viktig at man selv bestemmer hva man vil tro på og at man ikke skal tvinge sin religion eller overbevisning på andre. Da synes jeg det blir vanskelig å tvinge dem til å delta i en gudstjeneste som ikke har annen hensikt enn å være gudstjeneste.

Vi deltar selvfølgelig ved dåpsgudstjenester, konfirmasjonsgudstjenester og bryllup. Men da er det jo ikke for å bli forkynt for, derimot av respekt for våre venner og familie som har et kristent livssyn og ønsker å markere disse handlingene. Disse situasjonene opptrer hyppig nok til at jeg føler at mine barn blir tilstrekkelig opplyst om hvordan gudstjenester foregår og jeg lar dem derfor velge om de ønsker å gå i skolegudstjenestene.

''Det er vel ikke skadelig, men jeg ser heller ikke grunn til å tvinge dem med på religiøse handlinger. Besøk i moske er vel som regel mer informerende enn forkynnende, hvis ikke tror jeg nok mange ville reagert''

ja hvis barna skjønner arabisk så kan det være like mye forkynnelse;)

Jeg hadde forstått motstanden bedre hvis det var snakk om at barna måtte utføre religiøse handlinger som å delta på nattverd etc. Men det eneste som forventes er at de sitter der, de må gjerne sitte og tenke på andre ting. De trenger ikke å være med å synge. De trenger ikke å be. Det er helt valgfritt.

Slik jeg ser det så vil det bli lettere for en person å skulle ta standpunkt til egen tro/ikke , når en først har fått sett utvalget. Ellers blir det vanskelig å argumentere rasjonelt.

Han var jo overbevist om at bestefar var hos gud og ikke var gammel og syk lenger og ville be for ham. Og det var helt greit for meg, jeg har nok blitt rundere med årene. Jeg synes egentlig han var modig som turte å gå fram å be alene.

Faren min klarte nok reisa fint han altså uten Gud med på ferden, han var virkelig antireligiøs. Men kanskje minstemann hadde hatt godt av det.

Det hadde sikkert vært fint for din sønn og å få gjøre det for din far, enten det var ved en bønn eller andre ord. Synd han ikke fikk - men forhåpentlig ingen krise.

De to store ungene mine hadde livssyn. Men da de begynte på videregående så var det religionshistorie tror jeg. Jeg husker ikke.

Men da jeg gikk på skolen var det bare forkynnende kristendom og jeg hadde en sånn himmel og helvetelærer.

Jeg gikk barneskole på åttitallet, og jeg hadde forkynnende Kristendom både på barneskolen og ungdomsskolen.

Kristendom var ironisk nok det eneste faget jeg dro en del S-er i. :)

Annonse

Gjest Tuppehøna

Om det er hysteri her har det gått meg hus forbi. :-)

Vi har hatt samme diskusjon her hjemme. Men det avr en fredelig samtale som raskt endte i den konklusjonen at selv om vi foreldre ikke finnes religiøse, og ungene ikke er døpt, kan de godt få være med på en julegudstjeneste.

Vi skal ikke træ religion nedoverhodet på dem, men jeg synes ikke vi skal påtvinge dem ateisme heller. De må få muligheten til å ta vurderingen selv, etter hvert.

Jula er nå engang knyttet til Jesu fødsel og kristendommen, hvorfor skal vi fjerne oss helt fra det historiske her?

''Det er vel ikke skadelig, men jeg ser heller ikke grunn til å tvinge dem med på religiøse handlinger. Besøk i moske er vel som regel mer informerende enn forkynnende, hvis ikke tror jeg nok mange ville reagert''

ja hvis barna skjønner arabisk så kan det være like mye forkynnelse;)

Jeg hadde forstått motstanden bedre hvis det var snakk om at barna måtte utføre religiøse handlinger som å delta på nattverd etc. Men det eneste som forventes er at de sitter der, de må gjerne sitte og tenke på andre ting. De trenger ikke å være med å synge. De trenger ikke å be. Det er helt valgfritt.

Slik jeg ser det så vil det bli lettere for en person å skulle ta standpunkt til egen tro/ikke , når en først har fått sett utvalget. Ellers blir det vanskelig å argumentere rasjonelt.

''Slik jeg ser det så vil det bli lettere for en person å skulle ta standpunkt til egen tro/ikke , når en først har fått sett utvalget. Ellers blir det vanskelig å argumentere rasjonelt.''

Som sagt har mine barn vært såpass regelmessig i gudstjeneste utenfor skolen at de har fått kunnskap om dette. Hadde de aldri vært i en gudstjeneste, hadde jeg selvfølgelig sendt dem med skolen. For øvrig synes jeg ikke det er nødvendig å gå i kirken hvert eneste år, noen ganger også to ganger i året, for å lære dette. Det er få andre skolefag som repeteres så ofte.

Akkurat i Norge har ikke kristendommen hatt så mye å si i 3000 år, Norge ble først kristent på 1000-tallet. Før det hadde de midtvintersblot, de "drakk jol", de hadde barnsøl (barsel) når et barn ble født, og hadde gravøl når noen døde.

Her står det litt om julefeiring:

http://www.siste.no/jul/article3159819.ece

-og her om overgangsriter:

http://no.wikipedia.org/wiki/Overgangsrite

-så kristne ritualer og tradisjoner har nok ikke oppstått fra intet, de bygger på tidligere tradisjoner.

Det hadde sikkert vært fint for din sønn og å få gjøre det for din far, enten det var ved en bønn eller andre ord. Synd han ikke fikk - men forhåpentlig ingen krise.

Neida, det gikk greit det. Det var den første av ørten begravelser av besteforeldre og annen familie så han fikk nok av begravelser så de siste ville han ikke gå i. Han måtte gå i mora mi sin, men ellers så slapp han gamle tanter og venninna mi.

Jeg kan love deg at det ikke er noen form for forkynnelse på disse skolegudstjenestene som holdes for skoler og barnehager. Defår høre julebudskapet, gjerne som et skuespill. Det er jo en del av pensum i RLE. Tror det er mange osm ikke har vært på Gudstjeneste på maaaaaange mange år og som tror at det er på samme måte som det var for 100 år siden.

Enig! (og jeg deltar på skolegudstjenester ca en gang i året)

Jeg gikk barneskole på åttitallet, og jeg hadde forkynnende Kristendom både på barneskolen og ungdomsskolen.

Kristendom var ironisk nok det eneste faget jeg dro en del S-er i. :)

Hehe, du er jo noe eldre enn mine eldste og jeg ville ikke at de skulle ha kristendom. Var det livssyn når du gikk? Jeg synes egentlig det forsvant ganske fort og så var de tilbake til nesten det gamle opplegget igjen dvs det kommer jo an på læreren.

Det er jeg enig i. Minstemann ville be for faren min i begravelsen og fikk ikke lov av humanetikeren som holdt talen. Han var 9 år og ville be Hill Deg Maria og fikk ikke lov.

Her burde nok noen klabba til human-fyren.

Ut I Vår Hage hadde en artig episode om humanetikerne. De flyttet inn i nytt lokale (som de av mystiske årsaker fikk veldig billig), og da møbler og diverse begynte å fly rundt i rommet på møtene deres, var det ikke måte på hva slags naturlige forklaringer de kom opp med. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...