Gå til innhold

Godtesjuk, er det gluten i Twist?


Gjest Cøliakidama

Anbefalte innlegg

Gjest Cøliakidama

Har hele to poser twist her, og er skikkelig godtesjuk.... - og forsøker å finne en side på nettet som kan fortelle meg hvilke biter i Twisten som er glutenfrie. Har ikke lykkes hittil. Bitene av Toblerone og Daim er allerede fortært, er usikker på en del av de resterende..... er det noen her som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cøliakidama

Hvis du er allergisk og kan dø ved inntak av gluten, tror jeg ikke jeg ville stolt på noen på dol uansett.

Dør ikke :-) Vet det er noen med peiling her, men spørs om de er på nett for å gi råd akkurat denne kvelden.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dør ikke :-) Vet det er noen med peiling her, men spørs om de er på nett for å gi råd akkurat denne kvelden.... ;-)

Ja, det virker litt dødt på nettet i dag. Folk er nok opptatt med å vaske gølvet ved ha jordmormatja eller hva det nå heter.

Men jeg Googla for deg.

http://home.no/coeliakisiden/Produsenter.htm

Dette står under Freia:

''Produserer snacks. De har per dags dato ikke allergitabell på sine sider så du må nok lese på pakken''

Det burde altså stå på pakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cøliakidama

Ja, det virker litt dødt på nettet i dag. Folk er nok opptatt med å vaske gølvet ved ha jordmormatja eller hva det nå heter.

Men jeg Googla for deg.

http://home.no/coeliakisiden/Produsenter.htm

Dette står under Freia:

''Produserer snacks. De har per dags dato ikke allergitabell på sine sider så du må nok lese på pakken''

Det burde altså stå på pakken?

Det står ikke spesifisert for hver enkelt bit, dessverre. Der burde Freia oppdatert denne siden, som jeg også har vært inne på.

Takker så mye for engasjement :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke spesifisert for hver enkelt bit, dessverre. Der burde Freia oppdatert denne siden, som jeg også har vært inne på.

Takker så mye for engasjement :o)

Vanskelig å finne noe ved å Google, men plikter ikke sjokoladeprodusenter å opplyse om sånt? Har ikke peiling, jeg, da jeg er heldig mht til allergier (det er lite gresspollen i mat!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cøliakidama

Vanskelig å finne noe ved å Google, men plikter ikke sjokoladeprodusenter å opplyse om sånt? Har ikke peiling, jeg, da jeg er heldig mht til allergier (det er lite gresspollen i mat!).

De plikter vel i grunnen det. Men mulig det er vanntett nok med standardfrasen "kan inneholde spor av gluten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å finne noe ved å Google, men plikter ikke sjokoladeprodusenter å opplyse om sånt? Har ikke peiling, jeg, da jeg er heldig mht til allergier (det er lite gresspollen i mat!).

Tror problemet er at godteriprodusenter ofte merker for _mye_. De sier f eks "kan inneholde spor av nøtter" også der det ikke gjør det, fordi det er lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror problemet er at godteriprodusenter ofte merker for _mye_. De sier f eks "kan inneholde spor av nøtter" også der det ikke gjør det, fordi det er lettere.

Glutenallergi er altså positivt mht vekt. Man har ikke annet valg enn å unngå mye godteri. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cøliakidama

Glutenallergi er altså positivt mht vekt. Man har ikke annet valg enn å unngå mye godteri. :)

Må holde seg unna det meste av f.eks kaker, men stort sett er erstatningsvarer som glutenfri pasta osv. mye mer kaloririkt enn "originalvaren". Så det er ikke bare gunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må holde seg unna det meste av f.eks kaker, men stort sett er erstatningsvarer som glutenfri pasta osv. mye mer kaloririkt enn "originalvaren". Så det er ikke bare gunstig.

Vel, jeg har sittet noen dager på jobb og gumla ufattelig god konfekt, så jeg tror kanskje jeg hadde hatt godt av litt sjokoladeallergi, i hvert fall i disse tider. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cøliakidama

Vel, jeg har sittet noen dager på jobb og gumla ufattelig god konfekt, så jeg tror kanskje jeg hadde hatt godt av litt sjokoladeallergi, i hvert fall i disse tider. ;)

....Greit nok for deg som synes det er ok å trene..... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ja, det virker litt dødt på nettet i dag. Folk er nok opptatt med å vaske gølvet ved ha jordmormatja eller hva det nå heter.

Men jeg Googla for deg.

http://home.no/coeliakisiden/Produsenter.htm

Dette står under Freia:

''Produserer snacks. De har per dags dato ikke allergitabell på sine sider så du må nok lese på pakken''

Det burde altså stå på pakken?

Trodde jeg var den eneste som ikke har spørsmål om jul.....;)

Er ihvertfall ikke godtesjuk, spiser en god middag og lar desserten stå....;)

Elsker å lage god mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

....Greit nok for deg som synes det er ok å trene..... ;-)

Nja. Hadde jeg vært flink nok med treninga hele året kunne jeg gumla det jeg ville nå, men det har jeg ikke vært, så den konfekten er gumlet med dårlig samvittighet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg var den eneste som ikke har spørsmål om jul.....;)

Er ihvertfall ikke godtesjuk, spiser en god middag og lar desserten stå....;)

Elsker å lage god mat!

God mat er det beste, men på jobben har vi fått en del designerkonfekt. Ikke sånn møkk fra Nidar eller Freia (har fått det også, men den dritten spiser jeg ikke uansett), men ordentlig god konfekt. Den er det vanskelig å la stå urørt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

God mat er det beste, men på jobben har vi fått en del designerkonfekt. Ikke sånn møkk fra Nidar eller Freia (har fått det også, men den dritten spiser jeg ikke uansett), men ordentlig god konfekt. Den er det vanskelig å la stå urørt. ;)

Svake mennekse;)

Jeg _liker_ ikke søtt, men elsker min sigarett.....

Noe skal vi alle dø av, og jeg bryr meg mindre av det, lever her og nå, så får de andre lure på om det er plass til oss på "hjem" etterhvert....;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svake mennekse;)

Jeg _liker_ ikke søtt, men elsker min sigarett.....

Noe skal vi alle dø av, og jeg bryr meg mindre av det, lever her og nå, så får de andre lure på om det er plass til oss på "hjem" etterhvert....;)

Jeg snuser utrolig mye når jeg er rundt godis om dagen. Med snus får jeg ikke lyst på sjokolade. Men jeg må være veldig var når jeg tar den ut, og jeg bør nok helst legge inn en ny igjen umiddelbart.

Snus tror jeg sånn sett kan være glimrende for folk som går og småspiser hele dagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluten finnes i kornsortene hvete, bygg, rug, spelt, emmer, enkorn, og i noen andre plantearter i grasfamilien. Havre er i utgangspunktet glutenfritt, men kan bli "forurenset" gjennom så- eller produksjonsprosessen. Mel av mais, ris, hirse og bokhvete inneholder ikke gluten.

Du får spise det bitene som sannsynligvis ikke inneholder mel. Det er vel de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på Facebook av alle plasser - svar fra produsent for ca ett år siden:

"Hei og takk for henvendelsen.

...Våre kunders helse og velvære er viktig for oss, og vi behandler derfor spørsmålet om allergener med stor seriøsitet.

Vi ser at det er vanskelig å være allergiker i dag, og har full forståelse for de problemene man vil møte på i så måte.

- Følgende Twist-biter inneholder hvete/gluten: Pearl Nougat og Japp. Følgende biter kan inneholde spor av hvete/gluten: Marsipan, Nougatcrisp, Golden Toffee, Lakris, Nøtti og Cocos.

- Følgende Twist-biter inneholder egg: Toblerone og Japp.

- Følgende biter kan inneholde spor av egg: Pearl Nougat, Cocos, Marsipan, Amber, Nøtti, Caramel, Nougatcrisp og Banan.

- Følgende biter er helt fri for egg eller spor av egg: Lakris og Daim.

- Følgende Twist-biter har hasselnøtt som ingrediens:

Pearl Nougat, Nøtti og Nougatcrisp.

Utover dette kan alle Twistbitene, med unntak av Lakris og Daim, inneholde spor av nøtter."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cøliakidama

Fant dette på Facebook av alle plasser - svar fra produsent for ca ett år siden:

"Hei og takk for henvendelsen.

...Våre kunders helse og velvære er viktig for oss, og vi behandler derfor spørsmålet om allergener med stor seriøsitet.

Vi ser at det er vanskelig å være allergiker i dag, og har full forståelse for de problemene man vil møte på i så måte.

- Følgende Twist-biter inneholder hvete/gluten: Pearl Nougat og Japp. Følgende biter kan inneholde spor av hvete/gluten: Marsipan, Nougatcrisp, Golden Toffee, Lakris, Nøtti og Cocos.

- Følgende Twist-biter inneholder egg: Toblerone og Japp.

- Følgende biter kan inneholde spor av egg: Pearl Nougat, Cocos, Marsipan, Amber, Nøtti, Caramel, Nougatcrisp og Banan.

- Følgende biter er helt fri for egg eller spor av egg: Lakris og Daim.

- Følgende Twist-biter har hasselnøtt som ingrediens:

Pearl Nougat, Nøtti og Nougatcrisp.

Utover dette kan alle Twistbitene, med unntak av Lakris og Daim, inneholde spor av nøtter."

Oi, tusen takk! Da har jeg valgt riktige biter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...