Gå til innhold

FU: Å komme for seint. Hva er "akseptabelt"?

Anbefalte innlegg

Gjest kyrregisle

Og hvor skuffet eller sint ville du ha blitt dersom folk du inviterte kom 1,5 timer for seint til julemiddag julafta?

Hos oss skjer det at den samme familien ikke viser noe tegn til bedring når det gjelder å komme til avtalte tider.

Personlig synes jeg det er respektløst å takke ja og så ignorere avtalen eller forvente at maten skal vente helt til de er i hus.

Jeg er heller ingen mesterkokk, og synes at det er vanskelig å holde maten passe varm eller unggå at maten smaker tørt etter så lang tid.

Fortsetter under...

Når du er invitert på skikkelig middag, er det helt uhørt å komme så mye for seint. De burde skamme seg.

Vi hadde noen bekjente som stadig vekk kom mer enn en time for seint til årlig nyttårsmiddag hos felles venner. Et år begynte vi andre å spise til fastsatt tid, og de kom ikke før vi var ferdige med maten. Det var imidlertid ingen lærepenge, for de fortsatte å komme seint. Til sist begynte vertskapet å invitere dem en time tidligere enn de andre - da kom de bare litt senere enn alle andre.

Jeg ville servert maten sånn omtrent til avtalt tid på julaften. Kommer de for sent får de bare godta at saker og ting har gått sin gang. Hvis folk hele tida driver og venter og dekker over lærer de aldri å ta seg sammen.

Folk som kommer for sent har en tendens til og komme for sent, uansett hva det gjelder. Jeg har bare en tanke rundt det, og det er "respektløshet". Slike mennesker har ikke respekt for at andre venter, verken på generell basis, eller på et måltid som ikke skal bli ødelagt.

Kan ikke tenke meg noe som gjør meg så irritert og aggressiv enn folk som lar meg vente, enten det gjelder det ene eller det andre:-(

Annonse

Gjest Modern77

De bør i alle fall ringe da så dere er forberedt,

f.eks. hvis det var snøstorm, forsinket ferge osv så kunne dette være gode grunner til å være sen, men da - ringe og si fra.

Men om de bare kommer så seint av gammel vane! Fy søren!

Hvis dere gidder invitere dem neste år også så si et klokkeslett, men planlegg maten et par timer senere. Skulle de mot formodning komme tidsnok så forklar at dere ventet de kom et par timer senere som de bruker.

Er det mulig???? En og en halv time??? Da hadde jeg spist julematen og sagt at jeg ikke regna med de kom siden jeg ikke fikk beskjed - evt fikk de varme opp rester fra kjølekskapet og spise når resten av gjengen begynte på gaveoppåpningen..............

Sånne er ikke til å tro. NÅr man er så forsinka, kan de ikke forvente at dere andre har ventet med å spise.. Det er ikke bare svært uhøflig mot kokken og vertskapet, men i tillegg uhøflig mot alle de som faktisk kom når de skulle også, at de skal gå og vente, og maten skulle bli tørr/overkokt på grunn av treiginger uten folkeskikk..

Send evt en melding og si at "nå setter vi oss, dere får komme når dere kommer". Ikke spørre hvor de ligger i løypa eller om de kommer snart. :-)

Til middag generelt er det LITE slingringsmonn (alt ettersom hva invitasjonen sier), men julaften har enda mindre! SYnes jeg. :-)

Om vær og veier har en innvirkning så ville jeg ha prøvd å utsette middagen i det lengste. Om de kom for sent pga eget sommel, så fikk de sjøl ordne maten når de en gang kom...

Om vi innviterer til mat, så beregner jeg å spise ca en halvtime etter ankomst.

Ikke vent med varm mat neste gang, ellers så lærer de nok aldri å passe tidene.... :P

TorneROSA1365380904

Jeg henger meg på de andre her, dette er respektløst! Dere må bare spise til avtalt tid, så får de fikse seg selv når de kommer!

Veldig kjedelig da, det er jo så koselig når alle sitter rundt bordet, spesielt på julekvelden! Det at de kommer 1,5 time for sent ødelegger jo stemningen også, med at det blir et irritasjonsmoment for vertskapet og kanskje de andre gjestene også!!

Jeg ville sagt i fra (kanskje ikke akkurat på julaften) at dere synes det er veldig kjedelig å stå og lage mat, og så kommer de når maten er kald og dere andre er klare for dessert eller gaveåpning. Rart de ikke forstår dette selv da, voksne mennesker!! Kjenner jeg blir brydd!! 1,5 time!!!

Helt greit med ca 10 minutter, om det er noe snøkaos eller folk har unger med seg og ikke heeelt klarte å beregne tiden..så lenge man sier i fra!! Men 1,5 time - nei nei nei!!!

Annonse

Når du er invitert på skikkelig middag, er det helt uhørt å komme så mye for seint. De burde skamme seg.

Vi hadde noen bekjente som stadig vekk kom mer enn en time for seint til årlig nyttårsmiddag hos felles venner. Et år begynte vi andre å spise til fastsatt tid, og de kom ikke før vi var ferdige med maten. Det var imidlertid ingen lærepenge, for de fortsatte å komme seint. Til sist begynte vertskapet å invitere dem en time tidligere enn de andre - da kom de bare litt senere enn alle andre.

''Til sist begynte vertskapet å invitere dem en time tidligere enn de andre - da kom de bare litt senere enn alle andre.''

LOL

Det er helt uakseptabelt.

Dere kan gjøre som en nedenfor foreslo, å begynne å invitere disse 1-1,5 time før de andre, så ankommer de tidsnok.

Men jeg syns faktisk også at dere bør ta en skikkelig prat med dem, og si klart fra hva det gjør med dere andre, hvor irritert dere blir, hvor respektløst det er av dem både overfor dere og de andre gjestene, og at de må se å ta ansvar for å komme seg av gårde i god tid dersom de skal fortsette å bli invitert.

Kanskje de trenger en skikkelig feedback.

Folk som kommer for sent har en tendens til og komme for sent, uansett hva det gjelder. Jeg har bare en tanke rundt det, og det er "respektløshet". Slike mennesker har ikke respekt for at andre venter, verken på generell basis, eller på et måltid som ikke skal bli ødelagt.

Kan ikke tenke meg noe som gjør meg så irritert og aggressiv enn folk som lar meg vente, enten det gjelder det ene eller det andre:-(

Enig, det med respekt for at andres tid er like dyrebar som din egen, er utrolig viktig.

Fullstendig på trynet!

Jeg hadde ikke ventet så lenge med maten. Ville sannsynligvis ha ringt og spurt om når de kom/sagt fra at vi spiser nå, og så satt i gang måltidet for dem som er til stedet. Renger med at du kjenner dem gangske godt siden de er gjester på julaften.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...