Gå til innhold

Alene - ikke bare fælt? Luksus?

Anbefalte innlegg

Jeg elsker å være alene.... gjerne i lengre perioder av gangen. Jeg bodde alene i flere år, og synes det var fantastisk. Og jeg savner å være alene, nyter det når jeg får en kveld eller en dag for meg selv.

Jeg går på fjellet alene, og jeg reiser også bort av og til, helt for meg selv. Rett før jul dro jeg bort en natt, og leide meg inn på et billig hotell. Leste og slappet av, brukte uendelig lang tid på badet osv. Og kom hjem med mye forjulsenergi!

Jeg er en veldig sosial person, med et sosial yrke og en meget sosial familie. Heldigvis er det respektert at jeg trenger tid alene, og jeg ser det samme hos barna. Dei er sosiale, menstorkoser seg i sitt eget selskap..

Jeg drømmer om en uke helt for meg selv, med varme, god mat og maaange bøker.

Nå er ikke forholdet mellom meg og mannen på topp, og det er nok slik at tanken på å få være alene i perioder, er blandt de plussidene jeg ser ved et brudd....

Høres ut som om vi likner litt. Det høres helt fantastisk ut å gå på fjellet alene, og leie seg hotelrom alene :-)

Synd å høre at ekteskapet deres skrangler da.... Ikke alt er lett her heller alltid, men vi er veldig glad i hverandre, heldigvis.

Fortsetter under...

Man savner det man ikke kan få. En julaften alene høres deilig ut, fordi du ikke kan få det, og fordi du vet at om du fikk det, så ville det vært ditt valg, ikke fordi du ikke hadde noen å feire med.

Det at du tenker at en julaften alene ikke bare er fælt, kan naturligvis ikke overføres til alle som er ufrivillig alene denne dagen.

Jeg er i samme situasjon som deg med mann og barn og sånn. Men jeg har bodd masse elente, mer enn halve voksenlivet. Det betyr ikke at behovet for alenetid er mindre for meg enn om jeg aldri hadde bodd alene, tror jeg, snarere tvert i mot, kanskje, siden jeg virkelig vet hvor deilig det kan være. Men det betyr at jeg ikke finnes redd ved tanken på å skulle være alene, heller ikke bo alene over lengre tid. Og jeg er temmelig sikker på at jeg ville valgt å leve alene resten av livet, dersom mann og jeg av en eller annen grunn skulle flyttet fra hverandre.

Alenetid nå er luksus! Jeg passer på å sende mann og barn ut av og til, også har vi et fantastisk "spabad" som heldigvis kan låses av. Det er virkelig kilde til avslapning og energi for meg.

Nei - jeg ser absolutt forskjellen på frivillig alenetid og ufrivillig alenetid eller ensomhet.

Tror det skal bli mitt nyttårsforsett - å bevlige meg mer tid alene!

Tja - kanskje. Jeg er stort sett glad og fornøyd, og ville vel satt en score på min lykke til 75-80% av maks tenker jeg. En liten dipp kanskje ift for ti år siden eller for tjue år siden, men ikke så mye.

Men jeg ser poenget.

Den beste løsningen er nok å separeres ;-P

Jeg hadde heller aldri vært alene før jeg ble separert i sommer... Det er veldig rart å plutselig ha annenhver helg alene. Grua meg i starten, men det er faktisk veldig deilig :)

Men sånn ellers anbefaler jeg ikke skilsmisse med mindre mannen er en dust ;-P

Har du ikke mulighet til å "stikke av" ei helg da? Evt be mannen om å ta med barna på besøk til sine foreldre eller andre ei helg?

Jeg har også tenkt flere ganger at de som er skilt eller separert faktisk har en luksus i å være alene av og til, som vi gifte ikke har.

Misunner ingen skilsmisse - men jeg ser at akkurat det er et gode/pluss ved den situasjonen.

Jeg har erfaring av begge deler og ser ulemper og fordeler. Det å bo alene kan til tider være ensomt, men fordelen er å kunne styre alt selv.

Jeg har aldri vært alene juleaften, men tror ikke jeg hadde hatt problemer med det. Har to ganger vært alene nyttårsaften, den ene gangen var helt greit, men den andre gangen var pyton. Den ene gangen valgte jeg det selv og da spiste min yngste datter sammen med meg. Jeg ville være hjemme til å være tilgjengelig for henne da hun fikk lov å være sammen med venner for første gang. Andre gangen var jeg invitert til venner som ble syke og avlyste hele festen, da spiste jeg alene og var alene hele kvelden og likte det ikke.

Jeg har også tenkt flere ganger at de som er skilt eller separert faktisk har en luksus i å være alene av og til, som vi gifte ikke har.

Misunner ingen skilsmisse - men jeg ser at akkurat det er et gode/pluss ved den situasjonen.

Det er faktisk sant.... veldig mange ulemper ved å gå gjennom en skilsmisse, men det å ha litt mer alenetid er helt klart en stor bonus (selv om det er dobbelt så travelt sånn ellers i hverdagen ;-))

Annonse

Nei, har ikke mulighet til å jobbe fleksitid. Jeg har noen venninneturer av og til, og mannen min og jeg reiser innimellom avgårde et døgn eller to.

Men helt alene har jeg aldri reist, unntatt i jobbsammenheng da.

Jeg har ikke noe spesielt ønske om å reise bort alene, men det er veldig deilig å være alene _hjemme_!

Jeg tror det er normalt å savne litt det man ikke kan oppnå. Jeg bodde alene _lenge_, og kunne iblant (men absolutt ikke hele tiden) savne å ha kjernefamilie. Hvis jeg f.eks. hadde en helg foran meg uten noe bestemt program, kunne jeg kjenne meg alene. Da tok jeg en tur på senteret fredag etter jobb og så på alle småbarnsfamiliene som kranglet mens de handlet, så gikk det over.

Nå sier jeg til meg selv at om ca. 6 år sitter jeg helt alene med tekoppen om morgenen i helgene og tenker med vemod på den gangen det var litt liv i huset. (Altså - jeg har ikke tenkt å avlive mannen, men vi har nokså ulike morgenrutiner.)

Jeg har en hobby som er bare min, den medfører en ettermiddag i uka som er "hellig" - og iblant en tur også. Da er jeg ikke alene, men vekk fra alt som har med jobb eller barn å gjøre. Jeg tror det reddet psyken min i de mest hektiske årene.

''Da tok jeg en tur på senteret fredag etter jobb og så på alle småbarnsfamiliene som kranglet mens de handlet, så gikk det over.''

*knegg*

'' (Altså - jeg har ikke tenkt å avlive mannen, men vi har nokså ulike morgenrutiner.)''

*he he* Kjenner meg igjen i dette, og om sommeren på hytta gjelder dette med ulike morgenrutiner både overfor mann og barn. Mine morgenstunder alene på hytta med kaffe, avis og Reiseradioen er bare gull verdt. :-)

Men mange gifte har da også en del tid alene. Ihvertfall jeg, som har en mannn som ofte jobber sent, og som er på flere forretningsreiser utenlands i løpet av året.

Eller bare at han er en kveld ute med venner.

Stort hus hjelper også - da kan man sitte i hver sin etasje og furte litt :-)

Eksmannen din var en dust med andre ord? :P neida :)

Slikt kommer vel an på øyet som ser :-)

De fleste av oss har vel (hatt) kjærester/ektemenn/samboere som har hatt forhold før, men det at deres ekskjærester på et tidspunkt syntes at de var noen duster, gjør dem jo heldigvis ikke uegnet for alle og enhver :-)

Men mange gifte har da også en del tid alene. Ihvertfall jeg, som har en mannn som ofte jobber sent, og som er på flere forretningsreiser utenlands i løpet av året.

Eller bare at han er en kveld ute med venner.

Stort hus hjelper også - da kan man sitte i hver sin etasje og furte litt :-)

''Stort hus hjelper også - da kan man sitte i hver sin etasje og furte litt :-)''

Furting er en undervurdert aktivitet i ethvert forhold. Alle hus/leiligheter burde hatt sitt eget furterom der det er adgang forbudt for alle andre når det er i bruk. Utstyr som gjerne kan finnes i et slikt rom kan være, tv, radio, pc, og ikke minst -diverse forfriskninger! Dette er en idé som kan redde mange forhold/ekteskap. Og den er gratis , presentert av

''Stort hus hjelper også - da kan man sitte i hver sin etasje og furte litt :-)''

Furting er en undervurdert aktivitet i ethvert forhold. Alle hus/leiligheter burde hatt sitt eget furterom der det er adgang forbudt for alle andre når det er i bruk. Utstyr som gjerne kan finnes i et slikt rom kan være, tv, radio, pc, og ikke minst -diverse forfriskninger! Dette er en idé som kan redde mange forhold/ekteskap. Og den er gratis , presentert av

Her har mannen eget furterom, mens jeg gjerne furter i hele resten av huset ;-)

Annonse

Her har mannen eget furterom, mens jeg gjerne furter i hele resten av huset ;-)

''Her har mannen eget furterom, mens jeg gjerne furter i hele resten av huset ;-)''

Eksen og jeg leide en gang en leilighet med en iskald glassveranda og en gang vi fikk besøk tittet besøkt ut i glassverandaen og sa tørt:"Og her er furtebua skjønner jeg." *hehe*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...