Gå til innhold

Hvor mye får helsesekretærene vite?

Anbefalte innlegg

Hvor mye innsyn får helsesekretærene i pasienters journaler? Har de fri tilgang? Har de tilgang til de pasientene som har time de dagene de er på jobb, eller kan de se på alt?

Jeg fikk vite i dag at min niese på 18 år skal ha praksis i flere uker på vårt legekontor. Jeg har ikke lyst til at hun skal ha innsyn i våre journaler - alle vi fem går der.

Kan jeg si i fra om dette eller vil hun automatisk ikke se noe dersom vi ikke har time i denne perioden?

Fortsetter under...

Dere får la være å gå til legen ;o)

Det er ikke lov å snoke på pasientene, men har dere time så vil jo journalen komme opp på skjermen og da står det jo det meste der. På sykehusene blir det lagt igjen passordet til sekretæren, men jeg vet ikke hvor godt datasystem legen din har.

Men hvis hun praksis der så spørs det om hun overhode kommer i nærheten av pasientene og deres journaler

Gjest Modern77

Hun har ikke lov til å snoke i journalene til folk sånn uten videre. Helsesekretærer kan se mye i journalene ja, men bare om det er viktig for jobben, f.eks. om de skal skrive notater for legen. På de fleste legekontorer kommer nå journaler fra andre sykehus osv elektronisk, så da er det ikke lenger noen grunn til at de skal lese journalene.

Dette ville jeg sagt fra om til legene der, be dem sperre journalen deres i de ukene hun skal jobbe der. Det har dere krav på. Selv om hun ikke har lov til det, vil hun kunne klare å gå inn på journalen deres, og lese alt. Dere kan selvsagt også si fra til henne samtidig, gjøre det klart at det ikke er tillat for henne å se i deres journal. Men så lenge hun faktisk vil kunne gjøre det, vil jeg forlange at den blir sperret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...