Gå til innhold

Økonomien i deres familie?

Anbefalte innlegg

Gjest Novemer mamma

Vi er to voksne som jobber 100%, og 2 barn, 1 går i barnehage. Vi klarer oss bra med de lønningene våre, men vi bruker opp pengene vi får inn hver mnd. Vi sparer 2500,- felles hver mnd. og begge legger av litt på egne sparekontoer.

Vi har felles kort som brukes til boliglån, billån, faste utgifter og mat. Her setter vi inn penger hver mnd. (likt beløp) og det vi har igjen på egne kontoer er "våres" egne. Vi har ikke noe buffer på felleskortet, er vel 3000,- der i ekstra hele tiden. det sies jo at en skal ha tre mnd.lønner i buffer. Er det vanlig at folk har det? Har ca. 15 000 på sparekonto (hver vår).

Vi kunne klart oss på en lønning akkurat, men da hadde det ikke blitt noe shopping, kino, kos eller restaurantbesøk. Hadde måtte tenke over hver krone vi brukte da, men det hadde gått. Men hadde ikke orket å leve sånn. Har ikke lyst til å spare bare for å spare til buffer. Vi sparer til ferie neste år.

Har dere mye i buffer eller på sparekontoer, eller brukes så og si hele lønningene deres også opp hver mnd? Synes det er deilig å leve godt når vi kan, men mener ikke at vi sløser penger heller.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358354-%C3%B8konomien-i-deres-familie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

7

• nick

5

• Lillemus

4

• siameser

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Modern77

Vi er en familie på 4, hvor en går i barnehage og en er hjemme, jeg er hjemme i 80 % permisjon nå med minstemann.

Begge oss voksne har 100 % faste stillinger (men jeg får som sagt bare 80 % lønn nå et år pga permisjonen).

Siden jeg tjener litt mindre enn han putter jeg litt mindre i felles kostnadskonto (faste utgifer som nedbetaling på lån og andre regninger).

Jeg betaler det meste av maten og klær til barna, mens han betaler det meste av drivstoff og andre utgifter.

Hver måned putter vi begge på et fast beløp på den felles kontoen så vi har en buffer der, vi prøver at det hele tiden skal stå minst 50 tusen på utgiftskontoen (veldig greit i tilfelle uventede utgifter), har vi en måned vi har litt ekstra så putter vi på enda mer på den kontoen. I tillegg sparer jeg og min mann på hver vår sparekonto (de er på en måte felles sånn sett, men greit å ha hver vår), vi har rundt 100 tusen på hver vår konto.

I tillegg har vi fleksilån på boligen hvor vi har betalt ned over halve lånet på kort tid pga vi solgte bolig før vi flyttet hit, så nå har vi "bare" litt over en mill. i lån.

Nedbetalingen til lånet trekkes automatisk fra utgiftskontoen hver måned. Her kan vi selv bestemme om vi vil øke eller senke beløpet (har med nedbetalingstiden å gjøre).

Pengene som blir til overs etter å ha overført til utgiftskonto disponerer vi selv (vi har hver vår lønnskonto).

Jeg vet mange pleier å bruke en felles konto, men jeg orker ikke drive og bli passet på av mannen min hvis han ser at nå har jeg sløst osv... mye kjekkere å ha hver sin konto som vi selv bestemmer over, så lenge vi har en felles utgiftskonto vi begge spytter inn i til utgiftene våre :-)

jeg syns ordningen vår fungerer helt greit og har ikke merket så mye til dårligere råd selv om jeg nå bare har 80 % lønn... Fordelen med å bli vant til litt lavere lønn, er at når jeg er tilbake i jobb har jeg steget et lønnstrinn - og da får jeg mer enn jeg hadde før permisjonen :D Kommer til å føle meg sååå rik. Neida, jeg har ikke noen luksuslønn, men klarer meg greit på den lønnen jeg har.

Gjest Modern77

Vi er en familie på 4, hvor en går i barnehage og en er hjemme, jeg er hjemme i 80 % permisjon nå med minstemann.

Begge oss voksne har 100 % faste stillinger (men jeg får som sagt bare 80 % lønn nå et år pga permisjonen).

Siden jeg tjener litt mindre enn han putter jeg litt mindre i felles kostnadskonto (faste utgifer som nedbetaling på lån og andre regninger).

Jeg betaler det meste av maten og klær til barna, mens han betaler det meste av drivstoff og andre utgifter.

Hver måned putter vi begge på et fast beløp på den felles kontoen så vi har en buffer der, vi prøver at det hele tiden skal stå minst 50 tusen på utgiftskontoen (veldig greit i tilfelle uventede utgifter), har vi en måned vi har litt ekstra så putter vi på enda mer på den kontoen. I tillegg sparer jeg og min mann på hver vår sparekonto (de er på en måte felles sånn sett, men greit å ha hver vår), vi har rundt 100 tusen på hver vår konto.

I tillegg har vi fleksilån på boligen hvor vi har betalt ned over halve lånet på kort tid pga vi solgte bolig før vi flyttet hit, så nå har vi "bare" litt over en mill. i lån.

Nedbetalingen til lånet trekkes automatisk fra utgiftskontoen hver måned. Her kan vi selv bestemme om vi vil øke eller senke beløpet (har med nedbetalingstiden å gjøre).

Pengene som blir til overs etter å ha overført til utgiftskonto disponerer vi selv (vi har hver vår lønnskonto).

Jeg vet mange pleier å bruke en felles konto, men jeg orker ikke drive og bli passet på av mannen min hvis han ser at nå har jeg sløst osv... mye kjekkere å ha hver sin konto som vi selv bestemmer over, så lenge vi har en felles utgiftskonto vi begge spytter inn i til utgiftene våre :-)

jeg syns ordningen vår fungerer helt greit og har ikke merket så mye til dårligere råd selv om jeg nå bare har 80 % lønn... Fordelen med å bli vant til litt lavere lønn, er at når jeg er tilbake i jobb har jeg steget et lønnstrinn - og da får jeg mer enn jeg hadde før permisjonen :D Kommer til å føle meg sååå rik. Neida, jeg har ikke noen luksuslønn, men klarer meg greit på den lønnen jeg har.

Glemte å si at vi ikke har billån, har to nyere biler som begge er betalt med sparepenger.

Gjest sjøstjerna

Er nok redd å måtte meddele at vi sløser fælt.

Dette fordi vi ikke er flinke nok til å feks ha samme mobil-leverandør, billigste strømleverandør. Vi har tenåringer som dusjer (med det det innebærer!). Vi levner lys/varme på pga komfort. Vi kjøper nøyaktig det vi vil ha av alt av mat og drikke- og i de kvanta vi vil. Vi følger ingen tilbud her og der. Det verste er at noe av maten når å gå ut på dato...og kan bli kastet (her forsøker vi skjerpe oss!!)

Vi bruker to fulle lønninger pr mnd.

Sparer 4000-6000 pr mnd til felles buffer og/eller reiser (+ litt ekstra til ungene)

Når dere sparer 2500,- (+ litt hver?) hver mnd så bruker dere jo ikke opp alt da. :o)

Jeg har omtrent ikke boliglån lenger, men prøver å 5-10.000,- på konto i tilfelle. Men skulle det virkelig knipe på dersom noe går i stykker og må erstattes så låner jeg bare opp litt på boliglånet. :o)

Gjest Stolt Mamma til 4

Jeg er eneforsørger for mine 4 barn, har en inntekt på 199.000, hus og billån på 1 million, og ingen mulighet for å spare. Ligger i underskudd på faste utgifter hver måned, med ca 3.600. Prioriterer å leve litt, slik at barna får gå på kino, svømmehall el.l, men da må vi ofte skippe middag, da det ikke er mere å ta av. Har 124 kr på konto nå. Lever lykkelig, men så svak økonomi gir mange bekymringer. Ønsker oss helt klart mere penger og en sikker økonomi.

Annonse

Jeg er eneforsørger for mine 4 barn, har en inntekt på 199.000, hus og billån på 1 million, og ingen mulighet for å spare. Ligger i underskudd på faste utgifter hver måned, med ca 3.600. Prioriterer å leve litt, slik at barna får gå på kino, svømmehall el.l, men da må vi ofte skippe middag, da det ikke er mere å ta av. Har 124 kr på konto nå. Lever lykkelig, men så svak økonomi gir mange bekymringer. Ønsker oss helt klart mere penger og en sikker økonomi.

Hæ? Går du 3600 kr i minus i måneden? Hvor lenge tror du det holder?

Gjest Stolt Mamma til 4

Hæ? Går du 3600 kr i minus i måneden? Hvor lenge tror du det holder?

Hva mener du egentlig? Den der føltes som et slag under beltestedet. Tror du det er en ønskesituasjon, dette? Det har "holdt" i noen år nå, og så lenge jeg klarer å snu på hver krone, skal jeg klare det så lenge det er nødvendig. Ville du klart å fordele 199.000 på 5 personer og hus og bil (en gammel bil som vi er avhengige av) på en bedre måte, må du gjerne komme med forslag.

Hva mener du egentlig? Den der føltes som et slag under beltestedet. Tror du det er en ønskesituasjon, dette? Det har "holdt" i noen år nå, og så lenge jeg klarer å snu på hver krone, skal jeg klare det så lenge det er nødvendig. Ville du klart å fordele 199.000 på 5 personer og hus og bil (en gammel bil som vi er avhengige av) på en bedre måte, må du gjerne komme med forslag.

Vi lurte bare på hvor du tar de 3600,- i mnd du ikke har fra. At du har problemer med å få kronene til å strekke til har vi da full forståelse for.

Gjest Stolt Mamma til 4

''Hæ? Går du 3600 kr i minus i måneden? Hvor lenge tror du det holder?''

Jeg stusset også på den og så for meg progroammet "Luksusfellen"...

Luksusfellen? Makan til frekkhet. Tror du jeg har mye i minus fordi jeg sløser? Når tror du jeg kjøpte noe til meg selv sist? Tror ikke du jeg har gått igjennom økonomien med hjelp? Resultat? Det er ingenting å hente!! Kom gjerne med forslag om du har, til hvordan fordele 200.000 på 5 personer, hus og bil (som vi MÅ ha), på en bedre måte.

Luksusfellen? Makan til frekkhet. Tror du jeg har mye i minus fordi jeg sløser? Når tror du jeg kjøpte noe til meg selv sist? Tror ikke du jeg har gått igjennom økonomien med hjelp? Resultat? Det er ingenting å hente!! Kom gjerne med forslag om du har, til hvordan fordele 200.000 på 5 personer, hus og bil (som vi MÅ ha), på en bedre måte.

Slapp av, det var ikke meningen å være frekk, jeg bare stusset på hvordan det går an å gå i så stort minus hver mnd uten at noe skjer.

Gjest et spørsmål

'' Ligger i underskudd på faste utgifter hver måned, med ca 3.600. ''

Men hvordan dekker du inn dette underskuddet da?

Annonse

Det jeg lurte på var hvordan du tok 3600 kr ut i fra lufta hver mnd for da vil jeg gjerne lære hvordan. Det er flere enn deg som har lite penger her inne ;o)

'' Ligger i underskudd på faste utgifter hver måned, med ca 3.600. ''

Men hvordan dekker du inn dette underskuddet da?

Om jeg hadde vært i vedkommendes sted, ville jeg kanskje tenkt slik:

Jeg vil gi ungene et brukbart liv. Det øker gjelden min med ca 40.000 i året. Det er sannsynligvis mindre enn verdistigningen på boligen, og det er til å leve med. Etter hvert som ungene blir større, er mulighetene for økte inntekter større. Dessuten kan jeg batale ned gjelden når de er ute av redet. Det er en ansvarsfull avgjørelse å prioritere barna på denne måten og selv ta byrdene senere.

Jeg synes det står respekt av et slikt valg.

Gjest Stolt Mamma til 4

Jeg vil gi ungene et brukbart liv. Det øker gjelden min med ca 40.000 i året. Det er sannsynligvis mindre enn verdistigningen på boligen, og det er til å leve med. Etter hvert som ungene blir større, er mulighetene for økte inntekter større. Dessuten kan jeg batale ned gjelden når de er ute av redet. Det er en ansvarsfull avgjørelse å prioritere barna på denne måten og selv ta byrdene senere.

Tusen takk. Det er slik jeg tenker og lever.

Gjest hopp & sprett

Vi er en familie på tre, med et barn på 9 år. Hun har halv plass på sfo. Vi jobber begge 100% men bruker opp begge lønningene hver måned. Vi sparer 1500 kr i måneden og har ingen buffer.

Vi har et lån på 1,5 mill, det er hus og to biler.

Vi klarer ikke å legge av mer penger enn det vi gjør og jeg vet egentlig ikke om vi "sløser". Vi kjøper det vi ønsker av mat, tenker ikke tilbud osv.

Jeg handler gjerne litt dyre klær så det er mulig det er der tusenlappene går :/

Vi er iallefall steinblakke når neste lønn kommer inn på konto, og det er egentlig ganske kjedelig.......

Enig.

Jeg irriterte meg nå senest forleden over en bekjent som stadig vekk klager over at de har for dårlig råd til ditt og datt (gjerne som en kommentar til ting vi gjør eller har anskaffet), samtidig som jeg vet at de ikke har boliggjeld - de klagde nemlig fælt over den nye ligningsverdien på boligen og hva det ville medføre i økt formuesskatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...