Gå til innhold

Hvil i fred-status på Facebook

Anbefalte innlegg

Så hvis ditt barn f.eks. tar livet av seg så synes du det er helt kurant at en du kanskje bare kjenner halvgått men har på vennelista di, skriver på sin Facebook-side "Åh, jeg er så lei meg nå, barnet til en jeg kjenner, "fornavn" (sorry, får ikke lov til å skrive etternavnet), tok livet av seg i dag?

Du tror ikke at hauger av folk vil sende en pm til personen og spørre hvem det gjelder? Og at personen muligens vil svare? Eller at noen kanskje forstår hvem det gjelder (kanskje ditt barn sliter veldig, og at det sånn sett er enkelt å resonnere seg fram til)?

Det er mulig du er tøff og synes sånt er helt greit, men andre ville troppa opp hos personen og gitt ham en blåveis. Dette er en ganske kraftig inngripen i noens privatliv.

Poenget er at sånt vet vi ikke, vi aner ikke hvordan selv våres nærmeste vil takle noe sånt, og derfor bør vi respektere det.

Det er tross alt en viss forskjell på å få vite det, sende en sms til personen og kondolere, si du er der, osv, enn å offentliggjøre det for kanskje flere hundre felles "venner".

Det er ubegripelig for meg at det er mulig å mene at man har rett til å offentliggjøre noens død på denne måten. Tempoet her er opp til de pårørende. Punktum.

Sorry hvis jeg hører litt sint ut. Jeg har vært småilter siden Liverpool nok engang dreit seg ut igår, men jeg antar du vet at du er en av mine favorittnettfolk, og jeg antar du ikke tar uenigheten personlig. ;)

''Så hvis ditt barn f.eks. tar livet av seg så synes du det er helt kurant at en du kanskje bare kjenner halvgått men har på vennelista di, skriver på sin Facebook-side "Åh, jeg er så lei meg nå, barnet til en jeg kjenner, "fornavn" (sorry, får ikke lov til å skrive etternavnet), tok livet av seg i dag?''

Broren til en i Storebrors klasse tok livet av seg, og en kompis av han startet en FB-gruppe før veldig mange visste om det som hadde skjedd (var sånn jeg fikk vite om dødsfallet, faktisk). Svært mange av den avdødes venner og bekjente skrev en siste hilsen der, og jeg vet i ettertid at dette faktisk var til stor trøst for foreldrene. At så mange brydde seg om det som hadde skjedd.

Men personlig syns jeg nok man kan spare seg for sånne halvantydninger som det du skisserer. Likevel må man jo bare erkjenne at man har lite kontroll på hva andre skriver på nettet, også på FB. Jeg syns forøvrig mye av det jeg ser på FB er unødvendig, men jeg gidder ikke hisse meg opp over det. Irriterer jeg meg over ting unngår jeg heller irritasjonsmomentet, og ut fra det man leser på DOL av og til, så er det nok mange som ikke har godt av å være på FB.

Fortsetter under...

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

27

• Mandolaika

12

• Sør

9

• Dorthe

9

Vi er kanskje flere enn jeg tror. :)

Men egentlig var det ikke meningen å spy ut hauger av antifacebookinnlegg. Jeg ble bare litt overrasket over at flere syntes trådstarter overreagerte, og begynte å resonnere meg fram til at FB er et tegn på at verden har blitt gal. ;)

Verden var gal før også, det er bare tydeligere nå som vi har medier a la Facebook.

Så hvis ditt barn f.eks. tar livet av seg så synes du det er helt kurant at en du kanskje bare kjenner halvgått men har på vennelista di, skriver på sin Facebook-side "Åh, jeg er så lei meg nå, barnet til en jeg kjenner, "fornavn" (sorry, får ikke lov til å skrive etternavnet), tok livet av seg i dag?

Du tror ikke at hauger av folk vil sende en pm til personen og spørre hvem det gjelder? Og at personen muligens vil svare? Eller at noen kanskje forstår hvem det gjelder (kanskje ditt barn sliter veldig, og at det sånn sett er enkelt å resonnere seg fram til)?

Det er mulig du er tøff og synes sånt er helt greit, men andre ville troppa opp hos personen og gitt ham en blåveis. Dette er en ganske kraftig inngripen i noens privatliv.

Poenget er at sånt vet vi ikke, vi aner ikke hvordan selv våres nærmeste vil takle noe sånt, og derfor bør vi respektere det.

Det er tross alt en viss forskjell på å få vite det, sende en sms til personen og kondolere, si du er der, osv, enn å offentliggjøre det for kanskje flere hundre felles "venner".

Det er ubegripelig for meg at det er mulig å mene at man har rett til å offentliggjøre noens død på denne måten. Tempoet her er opp til de pårørende. Punktum.

Sorry hvis jeg hører litt sint ut. Jeg har vært småilter siden Liverpool nok engang dreit seg ut igår, men jeg antar du vet at du er en av mine favorittnettfolk, og jeg antar du ikke tar uenigheten personlig. ;)

Aller først: *smask* ;)

Og så...: Man skriver selvsagt ikke noe om dødsårsaken til folk på nettet, der går grensen! Jeg synes kanskje heller ikke noe om å offentliggjøre etternavn.... Dette handler mest om å vise de pårørende at man tenker på avdøde, ikke om å fortelle alle _hvem_ som er død (iallefall sånn jeg tenker det...).

Det var mange som lurte på hvem som var død igår, et par av dem spurte endog på veggen min...(den ene er unnskyldt siden hun er lettere psykisk utviklingshemma...den andre er bare litt "rar" ;-))- jeg svarte selvsagt ikke på det. Andre sendte meg PM for å høre om det var en de kjente, og det er iallefall kurant for oss døve siden vi har så utrolig mange felles kjente.. Vet ikke om akkurat det er like kurant for dere som hører ;)

Vel - det er derfor jeg ikke har noen kone. ;) Jeg har ingen jeg kan snuse hos. Men jeg har en kompis som er like ute av FB som meg, og han har en samboer som har de fleste av våre felles venner på sin side, så jeg hører litt likevel, f.eks. om hvem som legger ut bilder av meg, osv. ;)

Jeg synes det er skremmende fordi sladrefolka, og alle kjenner noen sånne, tidligere sladret om andre til deg, og selvfølgelig meg til andre - alle forsto det, en som baksnakker alle andre baksnakker også deg, og snokere som elsker å holde seg oppdatert på alt vedrørende andre er det få som liker - men man var klar over disse, man visste hvem man ikke skulle fortelle hva, og i det hele tatt.

Nå kan disse bare gå inn på FB og oppdatere seg.

Men akkurat det får bare være. Disse er som de er.

Det skremmende er at så mange synes å være interessert i når naboen driter. Jeg har hatt for mye tro på menneskeheten, tror jeg, og mine illusjoner har fått seg en salig brist. Det er ikke bare et fåtall bimboer som elsker å kaste seg etter fotografene. Det er de fleste - de gjør det bare for 300 venner, i stedet for i VG, og årsaken er sannsynligvis ikke at de ikke gjerne ville gjort i VG, men at de ikke har fine nok pupper til å gjøre det i VG.

Innstillinga er der. Og jeg synes det hele går i en retning en tidligere doler ville kalt "et samfunn i forfall!". Han var forut for sin tid med den uttalelsen.

FB er bare et symptom på dette. Du har realitytrenden, glamourtrenden, all driten om hvem som knuller hvem i aviser stadig mer gjennomsyret av tullball enn virkelige nyheter.

Det er skremmende at tull er det som betyr noe for så mange.

Til dette er det bare en ting å si: Du har rare venner ;-P

Men dette er jeg jo helt enig med deg i. Hvis noen nær deg dør og du selv legger det ut på Facebook - selvsagt, det er greit. Du vil få masse kondolanser og omtenksomme svar som sikkert varmer.

Dette var dog ikke problemstillingen her. Det var en annen gjøk som hintet om et dødsfall der han ikke fikk lov til å skrive avdødes etternavn, likevel sørget personen for å gjøre seg selv interessant ved å gjøre folk nysgjerrige.

Dette er en usmakelig inngripen i andres privatliv som vitner om særdeles lite utvikla sosiale antenner. Mener jeg.

Hinting er teit - enig i det..

Blir omtrent som ei venninne som stadig skriver hintemeldinger som f.eks: "Fyttitrakkar'n!!!!" eller "Ojojoj...du skulle bare visst ;-)" Etterhvert har hun skjønt at ingen gidder å kommentere, så hun har endra taktikk. Nå går statusene mer slik: "Stikker og tar en dusj!".... men hun hører heldigvis til sjeldenhetene (iallefall på min venneliste) ;)

Annonse

''men jeg er lei av folks evinnelige statusoppdateringer likevel jeg. ''

Altså, hvorfor leser du dem da?

Og hvorfor kan ikke folk få sørge/reagere på deres måte?

Med vennlig hilsen

Jeg har ikke sagt noe om hvordan folk skal reagere eller sørge jeg, jeg sier bare at jeg syns det er feil å skulle skrive om dødsfall i status på facebook. Om de i nærmeste familie oppretter en kondolanse/minne side så blir saken en helt annen. For å gjøre det enkelt, slike ting bør komme fra de nærmeste og ikke fra venner og bekjente.

Blir omtrent som ei venninne som stadig skriver hintemeldinger som f.eks: "Fyttitrakkar'n!!!!" eller "Ojojoj...du skulle bare visst ;-)" Etterhvert har hun skjønt at ingen gidder å kommentere, så hun har endra taktikk. Nå går statusene mer slik: "Stikker og tar en dusj!".... men hun hører heldigvis til sjeldenhetene (iallefall på min venneliste) ;)

Kjempeirriterende! Jeg gidder aldri å svare på sånt, så hvis det er oppmerksomhet de er ute etter er det lite å hente hos meg. Jeg sletta en gang ei sånn hintedame fordi hun irriterte meg sånn med alt det tullet. Etterhvert fikk jeg en nesten uimotståelig trang til å skrive slemme svar, så da var det like greit å fjerne henne:)

Kjempeirriterende! Jeg gidder aldri å svare på sånt, så hvis det er oppmerksomhet de er ute etter er det lite å hente hos meg. Jeg sletta en gang ei sånn hintedame fordi hun irriterte meg sånn med alt det tullet. Etterhvert fikk jeg en nesten uimotståelig trang til å skrive slemme svar, så da var det like greit å fjerne henne:)

lol

Aller først: *smask* ;)

Og så...: Man skriver selvsagt ikke noe om dødsårsaken til folk på nettet, der går grensen! Jeg synes kanskje heller ikke noe om å offentliggjøre etternavn.... Dette handler mest om å vise de pårørende at man tenker på avdøde, ikke om å fortelle alle _hvem_ som er død (iallefall sånn jeg tenker det...).

Det var mange som lurte på hvem som var død igår, et par av dem spurte endog på veggen min...(den ene er unnskyldt siden hun er lettere psykisk utviklingshemma...den andre er bare litt "rar" ;-))- jeg svarte selvsagt ikke på det. Andre sendte meg PM for å høre om det var en de kjente, og det er iallefall kurant for oss døve siden vi har så utrolig mange felles kjente.. Vet ikke om akkurat det er like kurant for dere som hører ;)

Jo, jeg pleier også å sende sms rundt til kompiser som hører når jeg hører at noen som hører er død. ;)

Disse som oppdaterer profilen sin hver gang de skal på toalettet, har jeg heldigvis bare lest om på nettet. ;)

Annonse

Nå må dere ikke være så slemme! Det kan være interessant å vite hva folk gjør i hverdagslivet sitt:-)

Nei, jeg tror jeg har et poeng. Verden har blitt gal.

Se her:

http://www.kjendis.no/2010/12/30/kjendis/tv_og_medier/reality-tv/barn/tvnorge/14893448/

Dette burde muligens hatt en egen tråd, men det viser med all tydelighet hvilken vei det går.

Se her:

http://www.kjendis.no/2010/12/30/kjendis/tv_og_medier/reality-tv/barn/tvnorge/14893448/

Dette burde muligens hatt en egen tråd, men det viser med all tydelighet hvilken vei det går.

SYKT!!!!!!

Se her:

Herregud.... For det første, hvem i faen er det som har funnet på dette programkonseptet, og for det andre, hvilke foreldre er det som har gått med på å la ungene eksponeres for dette programmet?

Herregud.... For det første, hvem i faen er det som har funnet på dette programkonseptet, og for det andre, hvilke foreldre er det som har gått med på å la ungene eksponeres for dette programmet?

Men det er da flere år siden jeg så om dette på tv? Ikke at det gjør det noe bedre for det er et grusomt konsept og det hadde aldri vært aktuelt å sende mine på noe slikt.

Det grenser jo til barnemishandling / omsorgssvikt!

Hehe, smart ;)

Noen har bare mer behov for oppmerksomhet enn andre, og dette kombinert med lav EQ kan bli litt too much ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...