Gå til innhold

Aldri mere pinnekjøtt

Anbefalte innlegg

Gjest levende sau er best

Uff...lider sammen med deg,jeg hater pinnekjøtt,det lukter våt ull og smake klarer jeg ikke,da brekker jeg meg aaaaaahhh blir kvalm når jeg tenker på det!!!

Neeei ikke spis det mere uff...

Aldri mer skal en sau komme inn i min munn. God jul :). Neste jul blir det feitfattig kalkun med salat uten dressing.

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• Lillemus

3

• tonie

3

• candyqueen_83

3

Selv om julen har vært rolig har jeg nok vært stresset. Dette slår seg alltid på magen hos meg i form av kvalme og diare. Denne sauen forfølger meg :(. Lukter til å med når jeg ligger i senga. Jeg har spydd i natt også og er syk rett og slett. Hadde det ikke vært for at jeg var sånn før denne saueetingen hadde jeg trodd jeg var forgiftet.

Smaker foresten ull i munnen min, fysj.

Lurt å stresse ned nå, kanskje? Dette er ikke bra. Det er ikke vanlig at voksne får så voldsomme reaksjoner på mat og lukt. Det høres fryktelig slitsomt ut. Du kan da umulig ha noe mer sauesmak i munnen nå lenger, så det sitter nok i hodet.

Håper det går seg til snart:)

Supergodt!! Men ikke på julaften skjønner du vel ;)

*hehe* Jeg er oppvokst med svinesteik på julaften jeg, men har ikke det etter at jeg selv begynte å lage jul nei. Da har det gått i vilt i en eller annen form - rein, elg eller hjort. :o)

*hehe* Jeg er oppvokst med svinesteik på julaften jeg, men har ikke det etter at jeg selv begynte å lage jul nei. Da har det gått i vilt i en eller annen form - rein, elg eller hjort. :o)

Jeg tror jeg kunne bytta ut pinnekjøttet med en eller annen form for fisk, lutefisk f.eks. :)

Annonse

Selv om julen har vært rolig har jeg nok vært stresset. Dette slår seg alltid på magen hos meg i form av kvalme og diare. Denne sauen forfølger meg :(. Lukter til å med når jeg ligger i senga. Jeg har spydd i natt også og er syk rett og slett. Hadde det ikke vært for at jeg var sånn før denne saueetingen hadde jeg trodd jeg var forgiftet.

Smaker foresten ull i munnen min, fysj.

Det er jo normalt at man får (mer eller mindre forbigående) avsmak for det man har spist like før en magesjau. Også at man blir overfølsom for lukta av den maten - og sauekjøtt lukter jo veldig spesielt.

Det enkleste er nok å innta noe du liker, som også har ganske sterk smak / lukt. Når du føler deg sulten igjen, vel å merke.

Gjest Klinkekula

Det er tre viktige ting som må være oppfylt for at jeg spiser pinnekjøtt.

1. Det må være kjøtt av lam.

2. All synlig fett må være skjært bort før damping.

3. Jeg spiser bare rent kjøtt, alle fettremser og slintrer skjærer jeg bort.

Når disse tre tingene er oppfylt, så smaker pinnekjøtt med kålrotstappe nydelig.

''2. All synlig fett må være skjært bort før damping.''

What? Fettet er jo noe av det som gir smaken. Er jo bare å ta det av før du spiser det.

hehe... er nødt å kommentere litt da, siden du tar "helt av"...

her hos oss damper vi ribba inn i stekeovnen hele dagen. vi skjærer ikke bort ett eneste gram fett, det har vi prøvd en gang og det var den fæleste middagen vi har hatt...

vi putter den i ovnen på rist ca kl 10. 100 grader, og så fyller vi vann i den store skuffa, sånn det får dampe kjøttet skikkelig (evt legge en folie over kjøttet)

Sånn står det å putrer hele dagen, fettet renner av, og havner på toppen av skuffa. -som vi etterfyller med vann når det blir lite.Til slutt tar vi bort folien og skrur opp temperaturen sånn det freshes litt på toppen..

kjøttet blir helt gjennomstekt og ligner ikke på pannedampet pinnekjøtt i det hele tatt, dette er bare godt, og bør prøves vi spiser klokka 5...

Gjest høstløv

''2. All synlig fett må være skjært bort før damping.''

What? Fettet er jo noe av det som gir smaken. Er jo bare å ta det av før du spiser det.

Kraften blir fet nok allikevel.

Jeg skjærer alltid bort fettet av kjøtt før jeg tilbereder det uansett om det er fra gris, lam, fjørfe eller storfe.

Gjest Klinkekula

her hos oss damper vi ribba inn i stekeovnen hele dagen. vi skjærer ikke bort ett eneste gram fett, det har vi prøvd en gang og det var den fæleste middagen vi har hatt...

vi putter den i ovnen på rist ca kl 10. 100 grader, og så fyller vi vann i den store skuffa, sånn det får dampe kjøttet skikkelig (evt legge en folie over kjøttet)

Sånn står det å putrer hele dagen, fettet renner av, og havner på toppen av skuffa. -som vi etterfyller med vann når det blir lite.Til slutt tar vi bort folien og skrur opp temperaturen sånn det freshes litt på toppen..

kjøttet blir helt gjennomstekt og ligner ikke på pannedampet pinnekjøtt i det hele tatt, dette er bare godt, og bør prøves vi spiser klokka 5...

Jøss ovndampet pinnekjøtt har jeg aldri hørt om. Takk for infoen, det skal forsøkes neste gang. :)

Jøss ovndampet pinnekjøtt har jeg aldri hørt om. Takk for infoen, det skal forsøkes neste gang. :)

ja dette bør prøves. klart at er kjøttet fett kommer det fortsatt til å være en del fett når man skal spise det... dette skjærer man enkelt bort, men om man LIKER fettet så er det annerledes fordi det er så "gjennomgrillet" Lykke til forresten :)

Det er jo normalt at man får (mer eller mindre forbigående) avsmak for det man har spist like før en magesjau. Også at man blir overfølsom for lukta av den maten - og sauekjøtt lukter jo veldig spesielt.

Det enkleste er nok å innta noe du liker, som også har ganske sterk smak / lukt. Når du føler deg sulten igjen, vel å merke.

''Det er jo normalt at man får (mer eller mindre forbigående) avsmak for det man har spist like før en magesjau''

Åja! Jeg spiste ikke spaghetti på et par år etter å ha kastet opp like etter en spaghettimiddag som tenåring. Bare tanken på å kaste opp de lange trådene var mer enn motbydelig nok.

Heldigvis er det lenge siden det gikk over.

(godt nyttår forresten *S*)

Annonse

''Det er jo normalt at man får (mer eller mindre forbigående) avsmak for det man har spist like før en magesjau''

Åja! Jeg spiste ikke spaghetti på et par år etter å ha kastet opp like etter en spaghettimiddag som tenåring. Bare tanken på å kaste opp de lange trådene var mer enn motbydelig nok.

Heldigvis er det lenge siden det gikk over.

(godt nyttår forresten *S*)

Haha, jeg har ofte brukt spaghetti i kjøttsaus som eksempel på at vi ubevisst "liker" det vi får et forhold til tidlig. "Alle" barn liker spaghetti fra de er ganske små, de vet hvordan det smaker og overser utseendet.

Hadde de derimot fått se f.eks. spaghetti med ketchup ("blodige mark"?) for første gang på en utenlandsk restaurant eller på middag hos oldemor, tenker jeg det ville vært noe vanskeligere å få dem til å smake...

Gjest levende sau er best

Det verste med pinnekjøtt, synes jeg, er at man blir så innmari tørst av det. Ribbe er myye bedre.

Det må være noe alvorlig galt med meg i julen. Alt smaker og lukter sau. Jeg lager koteletter og finner ut at det lukter sau av disse også. Bææææ

Haha, jeg har ofte brukt spaghetti i kjøttsaus som eksempel på at vi ubevisst "liker" det vi får et forhold til tidlig. "Alle" barn liker spaghetti fra de er ganske små, de vet hvordan det smaker og overser utseendet.

Hadde de derimot fått se f.eks. spaghetti med ketchup ("blodige mark"?) for første gang på en utenlandsk restaurant eller på middag hos oldemor, tenker jeg det ville vært noe vanskeligere å få dem til å smake...

Godt eksempel!

Min kusine var utvekslingsstudent i et asiatisk land for ca 30 år siden, og hun skulle lage noe "norsk" mat en dag for skolevenner mm.

Det var ikke så enkelt å finne ingrediensene, men melk og ris hadde de jo, så hun laget risgrøt. Men noe så vemmelig som å blande melk og ris hadde de vel knapt hørrt om, og det var mange som nektet å smake på :-)

candyqueen_83

Er det ribbe eller pinnekjøtt du snakker om? Skrev begge deler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...