Gå til innhold

NHD /Religion

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• FGT

16

• Sør

15

• Madelenemie

7

• ShitDiddelyDo

6

Mest aktive i denne tråden

''og ingenting kan bevises eller motbevises.''

Når enkelte sier dette får jeg følelsen av at de ikke helt har forstått hva det betyr. At man sier "ingenting kan bevises" handler mer om vitenskapens åpenhet og forståelsen av verdens kompleksitet enn at man likestiller troen på guder med viten om evolusjon.

På en skala fra veldig sannsynlig til veldig usannsynlig, så befinner spøkelser og gud seg helt på bunnen.

Ok..beklager det forstod jeg ikke. Best å legge seg..hodet mitt gir meg ikke fred for fem øre. God natt :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358420-nhd-religion/page/2/#findComment-3090763
Del på andre sider

Når det blir spesifikt som i Kristendommen, Islam, Jødedommen, Buddhismen, osv, så ja.

''Det er som å tro på spesifikke troll eller julenissen eller nøkken eller huldra eller det beryktede spagettimonsteret, og alle ville vært enige om at de som tror på noen av disse har dårlig begrep om virkeligheten.

Når det i tillegg brukes negativt, som religion ofte gjør (fordømmelser, synd, osv), burde de oppfordres til å bli kurert.''

Buddhismen er uten noen gud...

Buddha var bare en vanlig mann som døde når han var ca. 85 år gammel...

En kan høre mye om guder i buddhismen...men disse er kulurellt preget av de forskjellige land buddhismen opptrår i...

Grunntanken og den buddhistiske tenkemåten er "gudefri"...

Likefullt er det spesielt mye overtro i Buddhismen. Ikke relatert til en allmektig Gud (som i Kristendommen, Jødedommen og Islam), men til denne litt fyldige karen. Jeg vet det er tvil om Buddhismen egentlig kan kalles en religion, dog.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358420-nhd-religion/page/2/#findComment-3090766
Del på andre sider

Når det blir spesifikt som i Kristendommen, Islam, Jødedommen, Buddhismen, osv, så ja.

''Det er som å tro på spesifikke troll eller julenissen eller nøkken eller huldra eller det beryktede spagettimonsteret, og alle ville vært enige om at de som tror på noen av disse har dårlig begrep om virkeligheten.

Når det i tillegg brukes negativt, som religion ofte gjør (fordømmelser, synd, osv), burde de oppfordres til å bli kurert.''

Buddhismen er uten noen gud...

Buddha var bare en vanlig mann som døde når han var ca. 85 år gammel...

En kan høre mye om guder i buddhismen...men disse er kulurellt preget av de forskjellige land buddhismen opptrår i...

Grunntanken og den buddhistiske tenkemåten er "gudefri"...

''Grunntanken og den buddhistiske tenkemåten er "gudefri"...''

Tenker ikke de at Gud er kraften som er i alt"?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358420-nhd-religion/page/2/#findComment-3090767
Del på andre sider

Tenker du på innlegget "Religionsmas"? Jeg blir forbannet når noen prøver å fortelle syke mennesker at de er syke fordi de ikke har den riktige tro. Det finnes intet fornuftig grunnlag for en slik påstand. Det er også å legge sten til byrdene for de som allerede er syke.

Selv om jeg er ateist, er jeg bedre inne i Skriften enn de fleste. Slik jeg leser den, er Jesus minst å betrakte som et forbilde. Jeg kan ikke se noe sted at det er i Jesu ånd å gjøre livet vanskeligere for de syke. Meg bekjent er kjærlighet og tilgivelse sentralt i troen. Det burde flere kristne merke seg.

Betyr det for deg at bibelen er bare en god bok som er skrevet av menge vise menesker,men at den eller de som skrev den ikke er inspirert av Gud siden du ikke tror det finnes noen Gud ?

Er det slik ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358420-nhd-religion/page/2/#findComment-3090772
Del på andre sider

Er enig i at det er mye sykt med relgion. Hvis det brukes negativt er det sykt.

Men det er også spesielt at det i dag er mulig å forholde seg til bibelske tekster som sannheter. Vi vet ganske mye om hvordan disse tekstene har oppstått i dag. Likevel stilles det ikke spørsmål ved sannhetsgestalten i sentrale deler av bibelen. Det være seg Jesus som Guds sønn, eller Mosebøkene (som mildt sagt er suspekte). Mosebøkene ble f.eks. overlevert til Moses av Gud selv. Dette er sentralt i den kristne tro, og mosebøkene er selve essensen i Jødedommen.

Enda merkeligere er det at det (av religiøse) ikke sees på andre muligheter enn det nedskrevne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358420-nhd-religion/page/2/#findComment-3090774
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Betyr det for deg at bibelen er bare en god bok som er skrevet av menge vise menesker,men at den eller de som skrev den ikke er inspirert av Gud siden du ikke tror det finnes noen Gud ?

Er det slik ?

For meg er Bibelen sidestilt med Håvamål.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358420-nhd-religion/page/2/#findComment-3090776
Del på andre sider

Men det er også spesielt at det i dag er mulig å forholde seg til bibelske tekster som sannheter. Vi vet ganske mye om hvordan disse tekstene har oppstått i dag. Likevel stilles det ikke spørsmål ved sannhetsgestalten i sentrale deler av bibelen. Det være seg Jesus som Guds sønn, eller Mosebøkene (som mildt sagt er suspekte). Mosebøkene ble f.eks. overlevert til Moses av Gud selv. Dette er sentralt i den kristne tro, og mosebøkene er selve essensen i Jødedommen.

Enda merkeligere er det at det (av religiøse) ikke sees på andre muligheter enn det nedskrevne.

Mitt syn på bibelen er at den er en kanalisert bok, det er mange som kanaliserer. En må være en ren kanal for å kanalisere fra høyeste hold, tror ingen kan det. Bibelen er nok farget av han som kanaliserte den, men den har nok sannheter i seg og en farget sannhet. Jeg tror også det finnes mange mestre som har vandret på jorden, bla Jesus og Buddha...ja Muhammed og.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358420-nhd-religion/page/2/#findComment-3090780
Del på andre sider

Hei!

Jeg vet ikke at nhd hater religion, men han gjør kanskje det?

I så fall kan jeg på sett og vis skjønne det, jeg lurer i blant på hvorfor jeg ikke gjør det selv, men jeg gjør ikke det, jeg er katolikk, jeg går av og til i kirken og avskyr like mye som mange at man prakker sin tro på andre.

Når det gjelder akademikere og religion så så jeg en BBC dokumentar for mange år siden som prøvde å svare på hvorfor så mange av verdens vitenskapsmenn/kvinner var religiøse. Jeg har ikke funnet den igjen, men jeg søker og søker.

For min del var det vitenskapen og hele den utrolige verden innover og innover på atomnivå som førte meg mot det religiøse, det ble for utrolig at det ikke stod noe bak dette underet som er uendelig i alle retninger.

Men akkurat hva Gud heter og hvordan vi skal tolke evt. hellige bøker tror jeg mange religiøse i dag strever med, det er ikke så lett å være fundamentalistisk i en verden som har blitt så liten.

Og der langt viktigere ting er å bygge broer og få dialog og jobbe for en mer rettferdig verden, for en hel menneskehet.

En "venninne" av meg er ateist, hun er medlem av humanetisk forbund og på mange måter selv om vi tror forskjellig så er det lett å ha en god dialog med henne fordi hun har tatt et standpunkt, det er vanskeligere med alle som ikke har gjort seg opp noen mening om hvor de står, men man kan jo også være agnostiker. Dessuten fant vi ut at i det grunnleggende er vi mer enige og like enn ulike. At hun ikke tror på noen Gud syns jeg er naturlig, da det på en måte er vanskelig å skjønne hva som gjør at en tror i dagens verden.

Men mange akademikere, inkludert 2 psykiatere jeg kjenner er kristne, slik at det er da mange realfagsmennesker som er religiøse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358420-nhd-religion/page/2/#findComment-3090783
Del på andre sider

Jeg ser at bibelen har en indre harmoni, tross at den er skervet over et stort tidsrom, har du merket det ?

"indre harmoni"?

Har du lest Bibelen?

Det finnes nok ikke en eneste bok i biblioteket som har flere folkemord, og i hvert fall ikke hvor det er helten ("Gud") som begår dem.

Det er knusing av barn, drap på gravide osv osv osv.

med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358420-nhd-religion/page/2/#findComment-3090790
Del på andre sider

"indre harmoni"?

Har du lest Bibelen?

Det finnes nok ikke en eneste bok i biblioteket som har flere folkemord, og i hvert fall ikke hvor det er helten ("Gud") som begår dem.

med vennlig hilsen

Og mye prat om Helvete og fordømmelse, ble livredd etter å ha lest testamentet jeg ihvertfall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358420-nhd-religion/page/2/#findComment-3090794
Del på andre sider

Annonse

For meg er Bibelen sidestilt med Håvamål.

Hei!

Ja og det er vel naturlig hvis man ikke er kristen.

For meg er Bibelen inspirert av Gud dvs den er skrevet av mennesker, men om noe Gud vil jeg skal tenke over/forholde meg til, derfor må Bibelen tolkes inn i sin tid, men noen grunnleggende ting som nestekjærlighet og hvordan Jesus løfter frem de dårligst stilte i lignelsene er på en måte essensen av den kristne tro.

Som Kirken ikke har maktet alltid å få frem.

Her har vel Kirken fremfor noen selv feilet ved å fordømme og brenne, forby, knuse, torturere og slå ned på de som ikke var rettroende. Ja også deres egne ble druknet og jaget hvis de ikke bøyde seg for den romersk katolske eller Lutherske lære.

Men nå håper jeg man har lært av så mange feiltrinn, jeg syns det går fremover på en bedre måte også for Kirken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358420-nhd-religion/page/2/#findComment-3090799
Del på andre sider

Hei!

Jeg vet ikke at nhd hater religion, men han gjør kanskje det?

I så fall kan jeg på sett og vis skjønne det, jeg lurer i blant på hvorfor jeg ikke gjør det selv, men jeg gjør ikke det, jeg er katolikk, jeg går av og til i kirken og avskyr like mye som mange at man prakker sin tro på andre.

Når det gjelder akademikere og religion så så jeg en BBC dokumentar for mange år siden som prøvde å svare på hvorfor så mange av verdens vitenskapsmenn/kvinner var religiøse. Jeg har ikke funnet den igjen, men jeg søker og søker.

For min del var det vitenskapen og hele den utrolige verden innover og innover på atomnivå som førte meg mot det religiøse, det ble for utrolig at det ikke stod noe bak dette underet som er uendelig i alle retninger.

Men akkurat hva Gud heter og hvordan vi skal tolke evt. hellige bøker tror jeg mange religiøse i dag strever med, det er ikke så lett å være fundamentalistisk i en verden som har blitt så liten.

Og der langt viktigere ting er å bygge broer og få dialog og jobbe for en mer rettferdig verden, for en hel menneskehet.

En "venninne" av meg er ateist, hun er medlem av humanetisk forbund og på mange måter selv om vi tror forskjellig så er det lett å ha en god dialog med henne fordi hun har tatt et standpunkt, det er vanskeligere med alle som ikke har gjort seg opp noen mening om hvor de står, men man kan jo også være agnostiker. Dessuten fant vi ut at i det grunnleggende er vi mer enige og like enn ulike. At hun ikke tror på noen Gud syns jeg er naturlig, da det på en måte er vanskelig å skjønne hva som gjør at en tror i dagens verden.

Men mange akademikere, inkludert 2 psykiatere jeg kjenner er kristne, slik at det er da mange realfagsmennesker som er religiøse.

Det er mange som tror på Gud, men det ikke så mange som kjenner han. Men skapeverkest under vitner om det og bevisene i bibelen gir tro, ( ikke lett troenhet eller en naiv tro) men som i følge bibelen er full forvissning om ting en ikke ser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358420-nhd-religion/page/2/#findComment-3090802
Del på andre sider

Ja, jeg tror faktisk Jesus er Bibelens eneste helvetespredikant?

Med vennlig hilsen

Uff..nå gikk det kaldt nedover ryggen min. Jeg tror Jesus er lys og kjærlighet, driver ikke med skremsel han. Er så god og snill at, fordømmer ingen. Et godt beskyttende lys :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358420-nhd-religion/page/2/#findComment-3090803
Del på andre sider

"indre harmoni"?

Har du lest Bibelen?

med vennlig hilsen

Tenkte ikke akkurat på en slik harmoni da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358420-nhd-religion/page/2/#findComment-3090810
Del på andre sider

Hei!

Ja det er mye rare meninger om kristne her....

Jeg kjenner absolutt de fundamentalistiske , men de kjenner jeg også på den andre siden, at de nærmest har gjort det til sitt livs prosjekt å overbevise andre om at det ikke finnes noen Gud.

Det betyr vel at man er like korttenkt begge steder, for den indre tro eller ikke-tro kan kun et menneske selv erkjenne gjennom sin erfaring.

Det er like mange kristne som buddhister (og vi har et godt samarbeide) som tolker sine hellige tekster inn i den verden vi nå lever i, vi vet hvordan tekstene ble til og prøver ikke å lage hokus pokus av vår tro, men vi som er reiligiøse må også få være dette uten å bli satt i en stor boks sammen med verdens mange fundamentalister som nekter å forholde seg til vitenskap og fakta.

Jeg kommer ikke godt overens med fundamentalister enten de er ateister eller katolikker eller muslimer, de sprer vonde følelser hver på sin måte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358420-nhd-religion/page/2/#findComment-3090812
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...