Gå til innhold

Langvarig blødning etter abort

Anbefalte innlegg

Jeg tok en selvvalgt abort (utsugning, legene her kalte det "suction") i utlandet for 18 dager siden. Jeg har ikke vært gravid tidligere og er 29 år. På selve dagen og dagen etter aborten blødde jeg litt, men ikke mye. Deretter stoppet blødningen opp et par-tre dager for så å begynne igjen. Denne gangen var blodet veldig tynt og brunrødt i fargen, men fortsatt veldig lite (nok til å kun dekke ett truseinnlegg pr dag). På oppfølgingssjekken ti dager etter, tok jeg en ultralyd og fortalte legen om blødningene. Han sa at det ikke var noe foster i magen lenger, men var engstelig pga blødningene. Jeg trodde det var mensen siden jeg hadde hatt et opphold i blødningene og jeg hadde mensensmerter i ryggen (ikke i magen slik jeg hadde i dagene etter aborten), og fortalte dette til legen. Han gav meg p-piller (merke: AnNa) og sa at hvis jeg ikke fikk mensen etter pillebrettet var tomt skulle jeg ringe, da det var muligheter for «blødende livmor». Problemet er at blødningene ikke har stoppet enda. Fargen er brunrød og det var først mer som en farget utflod enn mensenblod og det var lite. De siste dagene har imidlertid blødningene blitt noe sterkere og ligner mer og mer på vanlig mensen. Jeg har ingen smerter eller ubehageligheter, men er allikevel redd for at noe er galt. Fikk de ikke tatt ut alt? Er blødningene naturens måte å få ut restene på? Eller må jeg ha en ny utsugning? Dersom jeg ikke tar en ny utsugning; hva skjer/kan skje? Legene her snakker ikke så godt engelsk og jeg trenger råd fra deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358436-langvarig-bl%C3%B8dning-etter-abort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du forteller ikke hvor langt du var kommet da svangerskapet ble avbrutt (jo lenger på vei, jo lenger blødning), men 2-3 ukers blødning er ikke uvanlig, blødningen vil avta med tiden. Det er ikke vanlig at menstruasjonen kommer tilbake før etter 4-6 uker, så det er sannsynligvis ikke forklaringen. Du har vært på en ultralyd hvor alt så bra ut, så det er nok blodrester som tømmer seg, som du anfører ’naturen ordner opp’. Jeg synes at du bør få en ny ultralyd for å sjekke forholdene i livmoren. Rester av morkaken kan gi infeksjon i livmoren, og de bør derfor fjernes. Noen ganger gir man medikamenter for at livmoren skal tømme seg, det er ikke alltid nødvendig med ny utskrapning/utsuging. Så søk lege på nytt, de har helt sikkert rutiner for slike ganske vanlige abortproblemer.

Jeg håper at du får hjelp.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Du forteller ikke hvor langt du var kommet da svangerskapet ble avbrutt (jo lenger på vei, jo lenger blødning), men 2-3 ukers blødning er ikke uvanlig, blødningen vil avta med tiden. Det er ikke vanlig at menstruasjonen kommer tilbake før etter 4-6 uker, så det er sannsynligvis ikke forklaringen. Du har vært på en ultralyd hvor alt så bra ut, så det er nok blodrester som tømmer seg, som du anfører ’naturen ordner opp’. Jeg synes at du bør få en ny ultralyd for å sjekke forholdene i livmoren. Rester av morkaken kan gi infeksjon i livmoren, og de bør derfor fjernes. Noen ganger gir man medikamenter for at livmoren skal tømme seg, det er ikke alltid nødvendig med ny utskrapning/utsuging. Så søk lege på nytt, de har helt sikkert rutiner for slike ganske vanlige abortproblemer.

Jeg håper at du får hjelp.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Hei igjen.

Jeg var åtte uke på vei da jeg tok aborten.

- Takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...