Gå til innhold

Hvordan forebygge forkjølelse ????

Anbefalte innlegg

Hei,

Forkjølelsestiden nærmer seg. Hvilke tiltak kan iverksettes mot styggdommen. Ønsker forslag til:

1. Forebyggende tiltak

2. Akutt intervensjon ved utbrudd.

Fint om du tar deg tid til å angi doser for voksne. Selv passer jeg på å ikke fryse på bena og i baken når jeg sitter ute i høstsolen. Det er sikkert flere enn meg som kan ha nytte av dette fremover. Takker på forhand!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35846-hvordan-forebygge-forkj%C3%B8lelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei det som er viktigst er å ikke fryse.

Spise sund mat og mye frukt og grønnsaker.

Ta multivitamineral og c vit.

Når du kjenner at du blir gruggen og føler deg slapp så kan du øke dosen.

Ta da gjerne også solhatt og eller svart hyllebær.

Lykke til

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære Pingle,

Dessverre finnes lite forskning som bekrefter at det nytter å ta hverken vitamin C eller solhatt forebyggende. Flere forsøk viser ingen effekjt hos friske mennesker. Derimot synes det å være effektivt med store doser ved begynnende symptomer. Mitt råd vil være 500 mg vitamin C og 20 dråper. solhattekstarkt hver annen time. Sørg for tilstrekkelig hvile.

Hei det som er viktigst er å ikke fryse.

Spise sund mat og mye frukt og grønnsaker.

Ta multivitamineral og c vit.

Når du kjenner at du blir gruggen og føler deg slapp så kan du øke dosen.

Ta da gjerne også solhatt og eller svart hyllebær.

Lykke til

Heisann!

Fikk litt lyst til å bidra med hva jeg selv gjør når jeg merker at en forkjølelse er i anmarsj - det hjelper stort sett hver gang :)

Jeg kaller det "forkjølelseskocktail", og den består av: 1000 mg C-vitamin, 1 stort glass solbærsaft eller husholdningssaft med "full dose" solhatt-ekstrakt (største angivelse som er på flasken), alternativt kan du bruke solhattkapsler. Pluss på med svarthyllkapsler, så er du sikret - svarthyll gjør underverker for luftveiene, særlig de nedre.

Sørg deretter for å få nok søvn. Hvis du går med konstant søvn-underskudd, kan du gjøre hva som helst for å unngå forkjølelsen - det vil ikke virke. Kroppen din er avhengig av nok hvile for å ha et sterkt immunforsvar. Hvis du merker "bomull-i-hodet" allerede, kan du også plusse på med paracet, pamol eller panodil.

Ellers vil jeg ta med at det er viktig å holde deg i form i det daglige, ved å sørge for frisk luft og bevegelse, ikke for mye stress, og få i deg de nødvendige vitaminer og mineraler hver dag - ikke stol på at skippertakene lar deg slippe unna.

Lev vel! hilsen

Heisann!

Fikk litt lyst til å bidra med hva jeg selv gjør når jeg merker at en forkjølelse er i anmarsj - det hjelper stort sett hver gang :)

Jeg kaller det "forkjølelseskocktail", og den består av: 1000 mg C-vitamin, 1 stort glass solbærsaft eller husholdningssaft med "full dose" solhatt-ekstrakt (største angivelse som er på flasken), alternativt kan du bruke solhattkapsler. Pluss på med svarthyllkapsler, så er du sikret - svarthyll gjør underverker for luftveiene, særlig de nedre.

Sørg deretter for å få nok søvn. Hvis du går med konstant søvn-underskudd, kan du gjøre hva som helst for å unngå forkjølelsen - det vil ikke virke. Kroppen din er avhengig av nok hvile for å ha et sterkt immunforsvar. Hvis du merker "bomull-i-hodet" allerede, kan du også plusse på med paracet, pamol eller panodil.

Ellers vil jeg ta med at det er viktig å holde deg i form i det daglige, ved å sørge for frisk luft og bevegelse, ikke for mye stress, og få i deg de nødvendige vitaminer og mineraler hver dag - ikke stol på at skippertakene lar deg slippe unna.

Lev vel! hilsen

Takker for nyttige råd fra Stig, Spe og Ritapus.Jeg tar daglig godt med vitaminer, blant annet 2000mg C-vitamin. Forsøker også å spise sundt. Imidlertid er jeg for tiden svekket av sykdom derfor er jeg "hysterisk" redd for å bli forkjølet, da dette gjorde meg alvorlig syk forrige gang. Jeg skal derfor ta en utskrift av rådene deres å bruke dem dersom det blir aktuellt.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...