Gå til innhold

Advarsel: Sutre- og sympatiinnlegg!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

28

• Sara Bernard

21

• Angustia

10

• mariaflyfly

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Poenget er - I denne saken ble det IKKE det. Som sagt, vi kjenner forløp og ende, jeg skrev at foreldrene kanskje hadde godt av en støkk - hadde det faktisk blitt leteaksjon av dette kunne vi ha diskutert nettopp det.

Poenget er ikke om det blei utløst en leiteaksjon eller ikke, poenget er at du påstår det er irrelevant å dra inn dette som en potensiell situasjon. Og det henger ikke på greip.

Poenget er - I denne saken ble det IKKE leteaksjon, slik du spekulerer i at det kunne blitt. Som sagt, vi kjenner forløp og ende, jeg skrev at foreldrene kanskje hadde godt av en støkk - *hadde* det faktisk blitt leteaksjon av dette kunne vi ha diskutert nettopp det.

Temaet jeg har tatt opp i hele tråden har vært at det til tross for at nittenåringen har vært hjelpsom mot femtenåringen, så mener jeg det vil være på sin plass å bevisstgjøre både ham og sjåføren om at de en annen gang bør sørge for at foreldre varsles. Grunnen til at jeg mener at dette er så viktig, er primært for å unngå unødvendige leteaksjoner. Kan vanskelig se at det er irrelevant å trekke inn det som er begrunnelsen for mitt hovedstandpunkt.

Sara Bernard

Poenget er ikke om det blei utløst en leiteaksjon eller ikke, poenget er at du påstår det er irrelevant å dra inn dette som en potensiell situasjon. Og det henger ikke på greip.

Jeg skjønner det. Men jeg skrev jo først at jeg uttalte meg kun om situasjonen slik vi kjenner den fra Angustias side, samt hvordan det endte.

Spekulativt hva jeg ville ment _dersom_ det ble leteaksjon, er da en helt annen sak.

Annonse

Gjest høstløv

Temaet jeg har tatt opp i hele tråden har vært at det til tross for at nittenåringen har vært hjelpsom mot femtenåringen, så mener jeg det vil være på sin plass å bevisstgjøre både ham og sjåføren om at de en annen gang bør sørge for at foreldre varsles. Grunnen til at jeg mener at dette er så viktig, er primært for å unngå unødvendige leteaksjoner. Kan vanskelig se at det er irrelevant å trekke inn det som er begrunnelsen for mitt hovedstandpunkt.

Det var ikke det du skrev i det første innlegget

''Sønnen din burde ha adskillig mer vett enn å la en 15-åring overnatte når det ikke var forhåndsavtalt. Foreldrene til guttungen har sikkert rukket å bli svært urolig når han ikke kom hjem som (sannsynligvis) avtalt. Jeg undrer meg også over sjåføren som også har bidratt til denne løsningen - _han_ var i i det minste edru nok til å tenke seg om. ''

Her var du så krass at du ga 18/19 åringen og sjåføren ansvaret.

Det var ikke det du skrev i det første innlegget

''Sønnen din burde ha adskillig mer vett enn å la en 15-åring overnatte når det ikke var forhåndsavtalt. Foreldrene til guttungen har sikkert rukket å bli svært urolig når han ikke kom hjem som (sannsynligvis) avtalt. Jeg undrer meg også over sjåføren som også har bidratt til denne løsningen - _han_ var i i det minste edru nok til å tenke seg om. ''

Her var du så krass at du ga 18/19 åringen og sjåføren ansvaret.

Vi trenger vel ikke å ta hele diskusjonen på nytt? Tror det var umiddelbart etter dette at jeg skrev:

''Neida, jeg har ikke fraskrevet 15 åringen ansvar. Antar at han får sin andel av kjeft nå når han er kommet seg hjem.

Men jeg mener at det hører med til de uskrevne regler i situasjoner som dette, at de som er eldst og de som er edru bør ha mer vett enn de har utvist i denne situasjonen. Det er jo nettopp situasjoner som dette som årlig utløser haugevis med leteaksjoner''

Sara Bernard

For mange år siden ble det ble satt i gang leteaksjon etter en veldig god venninne av meg - familien var selvsagt fullstendig ute av seg, mens jeg hørte ikke noe om det hele før det var over. Det endte bra: jenta var "bare" full, satt innelåst på et do på Statoil uten mobiltlf, og selv om historien er tragikomisk var det noen fæle timer for familien.

Så jeg har ingen problemer med å se dine poeng.

Men som med venninna mi gikk det også bra med 15-åringen, og jeg synes ikke noen andre enn 15-åringens foreldre har ansvar her. Og hvertfall ikke 18-åringen.

Gjest høstløv

Vi trenger vel ikke å ta hele diskusjonen på nytt? Tror det var umiddelbart etter dette at jeg skrev:

''Neida, jeg har ikke fraskrevet 15 åringen ansvar. Antar at han får sin andel av kjeft nå når han er kommet seg hjem.

Men jeg mener at det hører med til de uskrevne regler i situasjoner som dette, at de som er eldst og de som er edru bør ha mer vett enn de har utvist i denne situasjonen. Det er jo nettopp situasjoner som dette som årlig utløser haugevis med leteaksjoner''

''....de som er eldst og de som er edru bør ha mer vett enn de har utvist i denne situasjonen....''

Det hadde de altså ikke.

:-)

''....de som er eldst og de som er edru bør ha mer vett enn de har utvist i denne situasjonen....''

Det hadde de altså ikke.

Nei, de hadde jo ikke det i denne situasjonen;-)

Men som du jo vet, så kan det være viktig å formidle forventninger til den oppvoksende generasjonen!

For mange år siden ble det ble satt i gang leteaksjon etter en veldig god venninne av meg - familien var selvsagt fullstendig ute av seg, mens jeg hørte ikke noe om det hele før det var over. Det endte bra: jenta var "bare" full, satt innelåst på et do på Statoil uten mobiltlf, og selv om historien er tragikomisk var det noen fæle timer for familien.

Så jeg har ingen problemer med å se dine poeng.

Men som med venninna mi gikk det også bra med 15-åringen, og jeg synes ikke noen andre enn 15-åringens foreldre har ansvar her. Og hvertfall ikke 18-åringen.

''Men som med venninna mi gikk det også bra med 15-åringen, og jeg synes ikke noen andre enn 15-åringens foreldre har ansvar her. Og hvertfall ikke 18-åringen.

''

Jeg mener også at femtenåringens foreldre har det primære ansvaret. Det står ikke i motsetning til at jeg mener at man kunne ha forventet mer av nittenåringen og sjåføren.

Annonse

Sara Bernard

''Men som med venninna mi gikk det også bra med 15-åringen, og jeg synes ikke noen andre enn 15-åringens foreldre har ansvar her. Og hvertfall ikke 18-åringen.

''

Jeg mener også at femtenåringens foreldre har det primære ansvaret. Det står ikke i motsetning til at jeg mener at man kunne ha forventet mer av nittenåringen og sjåføren.

''Det står ikke i motsetning til at jeg mener at man kunne ha forventet mer av nittenåringen og sjåføren.''

Og jeg mener de har gjort akkurat det man kan forvente overfor en drita 15-åring uten mobiltlf som helst vil sove ute i snøskavelen.

Da får vi være uenige over det. :-)

Gjest høstløv

Nei, de hadde jo ikke det i denne situasjonen;-)

Men som du jo vet, så kan det være viktig å formidle forventninger til den oppvoksende generasjonen!

Ja, men det er ikke allting og alle situasjoner, vi foreldre kan tenke på i forkant og gi råd og veiledning om til ungdommer som ser på foreldre som en pest og en plage.

Det er herlig at ungedommene blir til voksne personer med mer vett i skolten, slik vi kan få et godt og hyggelig forhold og at de får et nytt syn på foreldre, og ser på de som et oppkomme av erfaringer, veiledning og gode råd.

Ja, men det er ikke allting og alle situasjoner, vi foreldre kan tenke på i forkant og gi råd og veiledning om til ungdommer som ser på foreldre som en pest og en plage.

Det er herlig at ungedommene blir til voksne personer med mer vett i skolten, slik vi kan få et godt og hyggelig forhold og at de får et nytt syn på foreldre, og ser på de som et oppkomme av erfaringer, veiledning og gode råd.

Brødrene mine er av og til litt misunnelige på meg; i følge dem er tanterollen en sjarmøretappe i ungdomsårene sammenlignet med det å være foreldre...*s*

Jeg er for øvrig ikke enig med dem som sier at sønnen din burde håndtert dette annerledes. Han reddet kanskje en fyr fra å fryse ihjel i en snøkant. Han var sannsynligvis full selv (dette var nyttårsaften), og da er det mye forlangt at alt skal gå så perfekt for seg at han skal styre verre med å finne fyrens navn, adresse, og så sende ham hjem.

Han gjorde det nest beste. Det bør han ha ros for. Ikke ris fordi situasjonen i teorien kunne vært håndtert bedre.

Jada, kjipt for foreldrene som kanskje satt hjemme og gjorde i buksa, men det er faktisk ikke din sønns ansvar. Din sønn burde tvert imot fått en blomst fra femtenåringens foreldre.

Men nå antar jeg som andre er inne på at reaksjonen da du kom på døra var preget av hysteri, og ikke reelt sinne mot deg og din sønn.

Skriver under på dette!

Sara Bernard

Jeg er for øvrig ikke enig med dem som sier at sønnen din burde håndtert dette annerledes. Han reddet kanskje en fyr fra å fryse ihjel i en snøkant. Han var sannsynligvis full selv (dette var nyttårsaften), og da er det mye forlangt at alt skal gå så perfekt for seg at han skal styre verre med å finne fyrens navn, adresse, og så sende ham hjem.

Han gjorde det nest beste. Det bør han ha ros for. Ikke ris fordi situasjonen i teorien kunne vært håndtert bedre.

Jada, kjipt for foreldrene som kanskje satt hjemme og gjorde i buksa, men det er faktisk ikke din sønns ansvar. Din sønn burde tvert imot fått en blomst fra femtenåringens foreldre.

Men nå antar jeg som andre er inne på at reaksjonen da du kom på døra var preget av hysteri, og ikke reelt sinne mot deg og din sønn.

Greit oppsummert.

Gjest høstløv

Brødrene mine er av og til litt misunnelige på meg; i følge dem er tanterollen en sjarmøretappe i ungdomsårene sammenlignet med det å være foreldre...*s*

Ja, og i mange tilfeller er utenforstående voksne personer mer kule enn foreldrene og ungdommene hører på de mer enn de hører på foreldrene enda det er akkurat det samme som blir sagt.

Du er heldig slik, du kan være med på å forme dine nevøer/nieser.

Det er selvfølgelig 15 åringens foreldre som har ansvaret for å ivareta ham. Allikevel mener jeg at også annen ungdom som var involvert i nattens hendelser kan være med å ta et medansvar. Dersom min nitten år gamle nevø hadde tatt med seg en 15 åring hjem på denne måten, så ville jeg både ha rost 19 åringen for å ha tatt vare på 15 åringen _og_ bevisstgjort ham på at de burde ha sørget for å varsle hans foreldre. Om de ikke fant ut av hvordan gjøre det, så ville jeg ha foretrukket at de vekket meg slik at jeg kunne ha funnet en løsning. Jeg ser ingen motsetning mellom at det er femtenåringens foreldre som har hovedansvaret, og de synspunktene jeg har hevdet i denne tråden.

''Dersom min nitten år gamle nevø hadde tatt med seg en 15 åring hjem på denne måten, så ville jeg både ha rost 19 åringen for å ha tatt vare på 15 åringen _og_ bevisstgjort ham på at de burde ha sørget for å varsle hans foreldre.''

Det er jeg enig i. Det er jo greit at 19-åringen vet det til neste gang. Men jeg er ikke dermed enig i at 15-åringens foreldre kan være sure på 19-åringen. De bør faktisk først og fremst være glade for at noen tok seg av sønnen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...