Gå til innhold

Askepott-syndromet

Anbefalte innlegg

nitty-gritty
Skrevet

Jeg er redd jeg lider av askepott-syndromet. Gjør du?

Det viktigste symptomet for å stille diagnosen er at du gjør tjenester og hyggelige ting for mennesker som slettes ikke verdsetter det, for å så føle deg tråkket på når takknemligheten og gjengjeldelsen mangler. Du gjentar denne handlingen om og om igjen, på tross av at resultatet alltid er det samme.

Skal vi bli friske sammen? ;)

Gjest Bare litt nysjerrig
Skrevet

Hva er askepottsyndromet?

Har du noen linker til denne sykdommen?

Skrevet

Du bør få sjekket ut at du ikke heller lider av martyrsyndromet. Det er ikke like hyggelig :)

nitty-gritty
Skrevet

Hva er askepottsyndromet?

Har du noen linker til denne sykdommen?

Det er en spøkefull måte å beskrive et problem på :)

nitty-gritty
Skrevet

Du bør få sjekket ut at du ikke heller lider av martyrsyndromet. Det er ikke like hyggelig :)

Haha, touchè. Det er jo også langt vanskeligere å behandle, da det later som om det er askepott-syndromet, inntil det må forkle seg som "urettferdig behandlet" og til slutt "alle andre tar feil", som ofte ender med livslang ensomhet ;)

Skrevet

Haha, touchè. Det er jo også langt vanskeligere å behandle, da det later som om det er askepott-syndromet, inntil det må forkle seg som "urettferdig behandlet" og til slutt "alle andre tar feil", som ofte ender med livslang ensomhet ;)

Du kjenner til det skjønner jeg ;)

nitty-gritty
Skrevet

God bedring og lykke til!

;-)

mvh

Takker! Burde jeg ta to paracet og holde sengen eller er det best å holde seg oppegående til det går over?

nitty-gritty
Skrevet

Du kjenner til det skjønner jeg ;)

Ja. Det er derfor askepott-syndromet må behandles raskt med en god porsjon realisme og et kryddermål egoisme. Om dette ikke har ønsket effekt kan man eventuelt forsøke store doser toleranse og to teskjeer lavere forventninger.

Skrevet

Takker! Burde jeg ta to paracet og holde sengen eller er det best å holde seg oppegående til det går over?

Resept:

Lag en kopp god kakao eller en annen favorittdrikk. Plasser deg i favorittsofaen utstyrt med favorittpleddet.

Tenk raskt gjennom verdens og livets viderverdigheter og alle nære og fjærne behov du brude gjort noe med.

Nyt så kakaoen, sammen med yndlingsboken, yndlingsfilmen eller yndlingsmusikken iført verdens aller beste samvittighet.

;-)

mvh

Skrevet

En meget god beskrivelse!

;-)

mvh

Skrevet

Ja. Det er derfor askepott-syndromet må behandles raskt med en god porsjon realisme og et kryddermål egoisme. Om dette ikke har ønsket effekt kan man eventuelt forsøke store doser toleranse og to teskjeer lavere forventninger.

Dette kan du!

;-)

mvh

nitty-gritty
Skrevet

Dette kan du!

;-)

mvh

Teorien er inne. Praksisen er desto vanskeligere :/

Gjest Shira :o)
Skrevet

Ja. Eller jeg gjorde.

Jeg ble frisk ved å heller gjøre det samme mot mennesker som gav og gir meg samme behandling tilbake. Jeg har noen tilbakefall nå og da, men i mitt hode kan jeg forsvare tilbakefallene, for som oftes er det noen i settingen som setter pris på det, om ikke nødvendigvis hovedpersonen.

Skrevet

Teorien er inne. Praksisen er desto vanskeligere :/

Klartenkt teori i kombinasjon med utsøkt selvironi er det beste grunnlag for å utvikle en superb praksiss.

;-)

mvh

Skrevet

Ja du, vi har alle vårt. Jeg har en mannshjerne, og det er ikke helt uproblematisk for en dame skal du vite:)

Det er nok lurt å ta tak i Askepott-tendensene nå, før du går og blir martyr som Elis31 her sier (på en svært direkte og mannslig måte). Ikke gjør deg selv til en dørmatte, girl!

;)

nitty-gritty
Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1294224346' post='4505970]

Ja. Eller jeg gjorde.

Jeg ble frisk ved å heller gjøre det samme mot mennesker som gav og gir meg samme behandling tilbake. Jeg har noen tilbakefall nå og da, men i mitt hode kan jeg forsvare tilbakefallene, for som oftes er det noen i settingen som setter pris på det, om ikke nødvendigvis hovedpersonen.

Det er godt å høre at du har blitt bedre :)

Jeg er forøvrig enig i at det er vel anvendt tid/energi om man gleder noen, selv om det ikke er den som "burde" verdsette det som gjør det.

nitty-gritty
Skrevet

Ja du, vi har alle vårt. Jeg har en mannshjerne, og det er ikke helt uproblematisk for en dame skal du vite:)

Det er nok lurt å ta tak i Askepott-tendensene nå, før du går og blir martyr som Elis31 her sier (på en svært direkte og mannslig måte). Ikke gjør deg selv til en dørmatte, girl!

;)

Jeg er litt både og, jeg. Når det kommer til dette er jeg nok ganske kvinnelig, med kvinners frykt for egoisme og folk som får seile sin egen sjø ;)

Ellers kan jeg være rent usosialt rett fram og logisk. Det har også sine ulemper.

nitty-gritty
Skrevet

Klartenkt teori i kombinasjon med utsøkt selvironi er det beste grunnlag for å utvikle en superb praksiss.

;-)

mvh

Krysser fingrene for at du har rett :)

Skrevet

Det er godt å høre at du har blitt bedre :)

Jeg er forøvrig enig i at det er vel anvendt tid/energi om man gleder noen, selv om det ikke er den som "burde" verdsette det som gjør det.

En annen kur kan være å oppsøke en med velutviklet martyrsyndrom.

En person som overøser deg med gaver, tjenester og "offer" du aldri har bedt om og som du ikke ønsker. En som til gjengjeld forventer grenseløs takknemliget og nesegrus beundring. Og som blir bunnløst skuffet, såret og fornærmet når det uteblir.

For ikke å snakke om hvis du skulle gjøre noe så utilgivelig som å antyde at "vennligheten" ikke er ønsket...

;-)

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...