Gå til innhold

Boligkjøp

Anbefalte innlegg

Gjest trenger husrom

Jeg kikker på boliger, og det er ikke alt jeg har så god greie på. De fleste leiligheter har jo fellesgjeld, men så ser jeg i noen annonser at det står oppgitt (mer?) gjeld lenger ned i annonsen. Eller er dette bare spesifikasjoner av hva fellesgjelden består av? Noen steder står det også om eierskifteforsikring og IN-ordning. Kan noen forklare meg litt om dette? Og det med omkostninger; av og til står det 2,6% og andre ganger et lite regnestykke, der summen f.eks ligger på 1500kr. Sistnevnte er klart å foretrekke, ikke sant?

Annet jeg trenger å ha litt oversikt over? Hva med vedtekter i borettslag osv? Det står jo også at "kjøper bør sette seg inn i borettslagets vedtekter," men er det mye viktig (store forskjeller fra borettslag til borettslag) som står der? Jeg skal på ørten visninger, så det blir litt å sette seg inn i innbiller jeg meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358731-boligkj%C3%B8p/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Borettslag har fellesgjeld og denne varierer. I salgsannonser skal fellesgjeld være oppgitt - "totalprisen" er kjøpesum pluss fellesgjeld. Fellesgjeld betales i måndlige avdrag til borettslaget.

Sjekk at denne er overkommelig!

Ellers er vedtekter i borettslag vel mye det samme. Går på orden, utleie osv. Intet å bekymre seg over.

I husleie til borettslaget ligger det en del goder som du må ta med i regnestykket. Utvendig vedlikehold, renovasjon, forsikring, brøyting, strøing og evnt fri motorvarmer. Kan nok variere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358731-boligkj%C3%B8p/#findComment-3094611
Del på andre sider

Gjest trenger husrom

Borettslag har fellesgjeld og denne varierer. I salgsannonser skal fellesgjeld være oppgitt - "totalprisen" er kjøpesum pluss fellesgjeld. Fellesgjeld betales i måndlige avdrag til borettslaget.

Sjekk at denne er overkommelig!

Ellers er vedtekter i borettslag vel mye det samme. Går på orden, utleie osv. Intet å bekymre seg over.

I husleie til borettslaget ligger det en del goder som du må ta med i regnestykket. Utvendig vedlikehold, renovasjon, forsikring, brøyting, strøing og evnt fri motorvarmer. Kan nok variere.

Ok. Når man legger inn bud, legger man da inn på totalbeløpet (inkl fellesgjeld) eller går dette utenom? Altså at budene går ut ifra prisantyding eller takst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/358731-boligkj%C3%B8p/#findComment-3094626
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...