Gjest Anooo Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Hei, jeg er en gutt på 17 år som er rundt 173 cm høy. Jeg har alltid vært lavere enn de fleste rundt meg, men har aldri vært obs på det før noen måneder siden. Spørsmålet er da om jeg vil vokse mere? Har vært rundt på Internet for å finne forskjellige måter å vokse fortere på, og jeg drikker derfor mye melk og sover 10 timer vær natt. Jeg er født for tidlig. Jeg trener 7 ganger i uka, styrke og fotball, men holder meg unna markløft o.l.,kan dette ha noe med grunnen å gjøre? Mamma er rundt 163, pappa er rundt 183. Hvor lenge vokser man? Og har du noen tips om hvordan man kan vokse fortere? har prøvd mye og har svært lyst til å bli høyere! har sett mange poser men føler ingen passer til meg! På forhånd takk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Det er ikke noe du kan gjøre selv for å bli høyere. Høyden din bestemmes av gener. Du er ikke så liten, og antakelig kan du vokse et par cm til før du er 20. Dersom du forøvrig er frisk, sprek og aktiv så er det overhodet ikke noe problem at du er litt lavere enn gjennomsnittlig rekrutt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Jeg kjenner gutter som har vokst mye etter fylte 17 år så slapp av. Uansett er det lite du kan gjøre med det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 glemte å spørre; hvor mange cm kan man vokse i løpet av ett år? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 glemte å spørre; hvor mange cm kan man vokse i løpet av ett år? Man kan i hvert fall vokse 10-12cm. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nerda Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Hør med faren din om når han hadde sin "vekstspurt." Dette er gjerne litt arvelig. Imidlertid tenker jeg at du uansett kan slappe av. Det er ikke alle mannfolk som er så store. Man må etter beste evne leve med den kroppen man har, og akseptere at det kanskje er noe man ikke er fornøyd med. Jeg har selv mine ting jeg ikke er fornøyd med. Du trener svært aktivt og holder deg i god form. Det er uansett høyde noe av det beste du kan gjøre for kroppen din 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 173 er ikke så veldig lavt, da. :-) Synes det er en helt fin høyde på gutter/menn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Guttene mine har fortsatt å vokse i høyden til de var over tyve år. Den yngste blir snart tyve og han vokser fortsatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Les Nerdas svar. Det er ingenting du kan gjøre med dette selv. Dette er genetisk bestemt. Hør med din far om når han hadde sin vekstspurt. Det er den mest relevante faktoren. Om han hadde sen vekstspurt, vil du mest sannsynlig også ha det slik. Det er mulig å måle hvor lang du blir ved å ta et røntgenbilde av håndleddet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjarkdronninga Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Flytt til Nord-Norge, her er vi små! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Kroppshøyde er rent genetisk, forutsatt at man ikke er direkte underernært. Det er ingenting du kan gjøre med det. Du kan vokse lenge ennå, men det varierer. Sammenlikn med far, hans evt. brødre og dine egne eldre brødre hvis du har noen. Vokste de mye sent i tenårene, kan det gjelde deg også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Det stemmer ikke helt. Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Les Nerdas svar. Det er ingenting du kan gjøre med dette selv. Dette er genetisk bestemt. Hør med din far om når han hadde sin vekstspurt. Det er den mest relevante faktoren. Om han hadde sen vekstspurt, vil du mest sannsynlig også ha det slik. Det er mulig å måle hvor lang du blir ved å ta et røntgenbilde av håndleddet. Jeg har sett at du har skrevet dette før, men det stemmer ikke. Siden mannen min er 1.98,( jeg 1.72) tok vi en slik røntgenmåling på datteren vår da hun var 11 år. Hun skulle bli 1.67. Hun ble 1.73 og 6 cm avvik er jo en del da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Jeg har sett at du har skrevet dette før, men det stemmer ikke. Siden mannen min er 1.98,( jeg 1.72) tok vi en slik røntgenmåling på datteren vår da hun var 11 år. Hun skulle bli 1.67. Hun ble 1.73 og 6 cm avvik er jo en del da. Et avvik på ca 3,5%. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvorfor skjer dette?? Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Jeg har sett at du har skrevet dette før, men det stemmer ikke. Siden mannen min er 1.98,( jeg 1.72) tok vi en slik røntgenmåling på datteren vår da hun var 11 år. Hun skulle bli 1.67. Hun ble 1.73 og 6 cm avvik er jo en del da. Nei, det er faktisk ikke det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Det stemmer ikke helt. Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Et avvik på ca 3,5%. mvh 3, 5 % er faktisk en del i denne sammenheng når vi tenker på at det er hele 6 cm det er snakk om. Det er cm som kan bety mye. Men ikke misforstå. Jeg synes avviket slo ut positivt for henne del. Det var mannen min som var redd hun skulle bli 1.90 og derfor ville ta testen. Hun var tidlig høy, men sluttet også å vokse tidlig. Poenget var uansett at man ikke kan finne ut høyden ved en slik test. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grumsa Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Sønnen min passerte meg da han var 17. Jeg er 1.72. I dag, akkurat fyllt 19 er han 184, litt høyere enn sin far som er 1.82. Han har altså vokst 12 cm på 2 år. Forsøk å ikke stresse dette så mye. Det blir som det blir og du er trolig ikke helt ferdig med å vokse enda 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Det stemmer ikke helt. Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Nei, det er faktisk ikke det! Selvsagt er det det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 3, 5 % er faktisk en del i denne sammenheng når vi tenker på at det er hele 6 cm det er snakk om. Det er cm som kan bety mye. Men ikke misforstå. Jeg synes avviket slo ut positivt for henne del. Det var mannen min som var redd hun skulle bli 1.90 og derfor ville ta testen. Hun var tidlig høy, men sluttet også å vokse tidlig. Poenget var uansett at man ikke kan finne ut høyden ved en slik test. Man kan selvfølgelig ikke finne ut den nøyaktige høyden. Et avvik på tre-fire prosent synes jeg i min ufaglighet er ganske greit. Man har uansett en pekepinn på om barnet kan bli problematisk høy/lav. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Det stemmer ikke helt Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Man kan selvfølgelig ikke finne ut den nøyaktige høyden. Et avvik på tre-fire prosent synes jeg i min ufaglighet er ganske greit. Man har uansett en pekepinn på om barnet kan bli problematisk høy/lav. mvh ''Man kan selvfølgelig ikke finne ut den nøyaktige høyden'' Det var også poenget mitt. 6 cm kan bety mye for enkelte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Om du lever middels sunt har du det beste grunnlag for å la kroppen din få vokse seg så høy som den skal bli. Resten er opp til genene. Veksten kan altså hemmes ved feil- eller underernæring, men du kan ikke gjøre deg selv lengre. Er det utsikter til at et barn eller en ungdom skal bli så kortvokst eller så høy at det kan være problematisk, kan man gripe inn vekstprosessen med hormonell behandling. Men det tror jeg er reservert for desperate tilfeller. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.