Gå til innhold

Lykkepiller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldrebølgeproblematikken er herved løst;

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/kommunen-tilboed-gerd-92-lykkepillen-istedet-for-sykehjemsplass-3380803.html

Mulig årets dummeste offentlige uttalelse kom allerede i januar;

Ordføreren i kommunen forsvarer at man gir lykkepiller til de eldre.

– Ja, så møter man også mer positive mennesker og man har en bedre livssituasjon, sier ordfører Roar Jonstang i Nøtterøy kommune til TV 2.

Kjenner jeg blir sint langt inn i margen, hvis noen bare hadde prøvd å behandle besteforeldrene mine på den måten der...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

11

• Dorthe

8

• beate1234

7

• Svimern

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest frillen
Skrevet

Takk til den sittende regjering. Og møter jeg han tølpen borti gata her (bor på øya) skal han jaggu få for seg at jeg trenger antidepressiva, for han vil ikke blir møtt med positivitet ved det møtet. Tilgi dem, for de vet ikke hverken hva de sier eller gjør, supperåd....

Skrevet

Herremiiin!

Jeg har ikke noe imot bruk av antidepressive medisiner der det faktisk er et poeng med det. Her er det tilsynelatende noen som tror det kan løse problemet med eldreomsorgen... Ville vel heller tro at folk ville få behov for slike medisiner om de ikke får den behandlingen de er verdig. Å være bekymret for å ikke få den, er ikke en type bekymring som borger for å sette i gang med medisinering!

Jeg liker ikke ordet lykkepiller, for det finnes ikke. Det finnes uhensitksmessig bruk, og hensiktsmessig bruk. Dette virker i mine øyne ganske så uhensiktsmessig sett i forhold til det tilfellet som trekkes fram.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Antidepressiva er fantastisk i behandlingen av eldre med depresjon. Mot armbrudd har de meget moderat effekt. Det samme kan sies om effekten på redusert gangfunksjon.

Skrevet

Takk til den sittende regjering. Og møter jeg han tølpen borti gata her (bor på øya) skal han jaggu få for seg at jeg trenger antidepressiva, for han vil ikke blir møtt med positivitet ved det møtet. Tilgi dem, for de vet ikke hverken hva de sier eller gjør, supperåd....

:) Om du møter tølpen, kan du gi han ett hånlig flir fra meg også?

Jeg er styggt redd for at de utmerket godt vet hva du gjør, hvorfor tror du det er de svakeste det konsekvent går utover?

Kald beregning da de vet det ikke er mye motstand å møte.

Skrevet

Herremiiin!

Jeg har ikke noe imot bruk av antidepressive medisiner der det faktisk er et poeng med det. Her er det tilsynelatende noen som tror det kan løse problemet med eldreomsorgen... Ville vel heller tro at folk ville få behov for slike medisiner om de ikke får den behandlingen de er verdig. Å være bekymret for å ikke få den, er ikke en type bekymring som borger for å sette i gang med medisinering!

Jeg liker ikke ordet lykkepiller, for det finnes ikke. Det finnes uhensitksmessig bruk, og hensiktsmessig bruk. Dette virker i mine øyne ganske så uhensiktsmessig sett i forhold til det tilfellet som trekkes fram.

Jeg lurer litt på om dette var et enkeltstående tilfelle, eller om det er normal praksis...

Skrevet

Antidepressiva er fantastisk i behandlingen av eldre med depresjon. Mot armbrudd har de meget moderat effekt. Det samme kan sies om effekten på redusert gangfunksjon.

:) " Mer positiv ved avslag om nødvendig helsehjelp" kan jeg heller ikke finne under indikasjoner på antidepressiva altså.

Skrevet

Hva med hemorroider? Kan man få et mere positivt syn på dem?

Skrevet

Tror ikke dere skal tro på alt media vinkler dette til. Mest sannsynlig ligger det mer bak som de naturligvis ikke uttaler seg om i media.

Igjen vinkler media i den retning at de aller fleste som medisineres med "lykkepiller" feilmedisineres eller overmedisineres.

Skrevet

Tror ikke dere skal tro på alt media vinkler dette til. Mest sannsynlig ligger det mer bak som de naturligvis ikke uttaler seg om i media.

Igjen vinkler media i den retning at de aller fleste som medisineres med "lykkepiller" feilmedisineres eller overmedisineres.

Da slipper vel kommunen veldig mye plagsomme spørsmål, hvis folk er fornøyd fordi de er dopa?

Man blir vel heller ikke dopa av AD?

Skrevet

Da slipper vel kommunen veldig mye plagsomme spørsmål, hvis folk er fornøyd fordi de er dopa?

Man blir vel heller ikke dopa av AD?

Man blir ikke dopa, men man blir sirup i hjernen. Det verste er at man ikke merker det før man slutter og blir seg sjøl igjen. Ellers så skal jeg ikke skrive så mye om det, jeg har dårlige erfaringer med det og har prøvd mange slag og ingen hjelper. Antagelig er det bare legen som tror jeg er deprimert, jeg tror nemlig ikke sjøl at jeg er det.

Skrevet

Takk, der var du og jeg enige gitt :o)

Skrevet

Omtrent samme tankegang som når gravide som f.eks. har for trangt bekken møtes tilbud om samtaler for fødselsangst når de ber om keisersnitt.

Angst- / depresjons'diagnosen' kan være et mektig våpen. Man flytter problemet fra armer og bein til mellom ørene.

mvh

Skrevet

He, he :)

Skrevet

Man blir ikke dopa, men man blir sirup i hjernen. Det verste er at man ikke merker det før man slutter og blir seg sjøl igjen. Ellers så skal jeg ikke skrive så mye om det, jeg har dårlige erfaringer med det og har prøvd mange slag og ingen hjelper. Antagelig er det bare legen som tror jeg er deprimert, jeg tror nemlig ikke sjøl at jeg er det.

Har du prøvd wellbutrin? Den ble ihvertfall jeg "hyper" i hjernen av :)

nitty-gritty
Skrevet

Nå er det ikke slik at alle føler det sånn, da :)

Skrevet

Jeg kan ikke finne noen ingen- eller alleargumentasjon i denne reportasjen.

Den handler om at en 92 år gammel kvinne blir avspist med et tilbud om AD når hun tar opp en _reell_ bekymring for et _reelt_ manglende omsorgstilbud. Det er en hån å definere hennes bekymringer som irasjonelle ved å tilby medisiner som skal berolige henne fremfor å gi henne det hun åpenbart trenger; praktisk hjelp og omsorg.

AD hjelper verken på balanse, annen førlighet eller tilheling av beinbrudd. Ved å overlate kvinnen til seg selv det meste av dagen mangedobler man i tillegg sjansen for at hun faller på nytt og skader seg ytterligere. Det er i hvert fall dårlig samfunnsøkonomi foruten unødig menneskelig lidelse.

mvh

Skrevet

Hvorfor skal man begrense dette til de eldre? Burde det ikke oppløses noen lykkepiller i drikkevannet, slik at vi alle blir mer rolige og positive og slutter å bekymre oss og klage når vi ikke får nødvendig hjelp?

Huxley traff mye da han skrev "Vidunderlige nye verden". Men han bommet på tiden det ville ta før vi kom dit.

http://no.wikipedia.org/wiki/Vidunderlige_nye_verden (for de som ikke har lest den)

Skrevet

Heldigvis er det mange som har god effekt av AD. Blir både klarere i hodet og mer opplagte.

Jeg tror kost-nytte evalueringen ved bruk av AD ofte blir gjort for dårlig og tar for lite hensyn til negative bivirkninger.

I dette tilfellet er det snakk om AD som erstatning for adekvat omsorg for en 92-åring under rekonvalisens. Selvsagt hinsidiges all fornuft.

mvh

Skrevet

Hvorfor skal man begrense dette til de eldre? Burde det ikke oppløses noen lykkepiller i drikkevannet, slik at vi alle blir mer rolige og positive og slutter å bekymre oss og klage når vi ikke får nødvendig hjelp?

Huxley traff mye da han skrev "Vidunderlige nye verden". Men han bommet på tiden det ville ta før vi kom dit.

http://no.wikipedia.org/wiki/Vidunderlige_nye_verden (for de som ikke har lest den)

Alle tenåringer kunne jo i det minste få det - så slapp kanskje foreldrene alt maset om penger ?

Spøk til side; jeg hørte ordføreren uttale seg i en nyhetssending i går, og jeg ble flau på hans vegne...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...