Gå til innhold

Deppa/depresjon/rus

Gjest har ikke lyst idag

Anbefalte innlegg

Gjest har ikke lyst idag
Skrevet

Hei

Jeg gjennomgår en depresjon med tanker ol. Varierende grad i noen år(dyp det siste halve året).

Jeg føler meg i utgangspunktet veldig sliten av alt(har en spiseforstyrrelse oppi dette - spiller vel inn på psyken det og), ja er nok egoist når jeg sier at:

Jeg har en x som driver på med hasj. H*n har vært tom siden torsdag/fredag og allerede nå er h*n deppa og sliter veldig. Forelska i noen som er opptatt

x er deprimert pga forelskelsen(men jeg trur nok mesteparten av depresjonen skyldes mangelen av noe å røyke på)

Idag ringte h*n for å si at h*n skulle visst ønske at det var bursdagen snart sånn at h*n kunne ønske seg ett passe tykt tau - liker ikke sånt jeg!!! Vet ikke om det er rusen som snakker(at det blir "bra" bare h*n får tak i noe) eller om det er noe mer. H*n virker ikke til å være så deprimert at jeg er synes det er riktig å gå til legevakt, og ikke egentlig til å gjøre annet enn å oppfordre til et legebesøk. Selvmordstanker hadde x sist h*n gikk tom for hasj også

MEN greia er slitsomt for jeg må støtte en venn i en krise, h*n som er opptatt + dennes samboer problemer får jeg øst over meg(av x) og selv er jeg såpass dårlig at jeg har daglig ringetilsyn(svarer jeg ikke, kommer de) I tillegg er det et barn midt i alt dette.

Er jeg egoist som tenker at jeg har nok akkurat nå?(sier jeg fra at jeg ikke orker dette er jeg evt skyld i ett drap og da(selvmord))

Jeg ønsker vie min oppmerksomhet mot den som trenger det mest - nemlig barnet(og at jeg må bli bedre for å klare være der fullt ut for flere)(noen mener kanskje det er "egoistisk" også, at x/vennen er viktigst siden denne sliter "mest")

Men hva gjør jeg??

Virker "hasjfraværet" så fort på psyken?

Er det riktig av meg å hoppe "av sporet"(bare være der når jeg orker/klarer )og kanskje se at x tar livet sitt?det vil jo være min skyld i såfall - siden jeg kanskje ikke klarer være der fullt ut.?(til nå har h*n kunnet ringe natt og dag(i noen uker(siden forrige nedtur) - og jeg må vel kanskje klare si nei snart, men da er vel helvete løs da også, nei, det er vel ikke mitt ansvar, men klarer ikke se at noen kanskje kan ta livet sitt (jeg har i utgangspunktet ikke mye til selvtillit, men på dette trur jeg faktisk at min støtte betyr altfor mye- vi prater på tlf i flere timer hver dag, ved samtaler blir fokuset noe borte fra psyken.)

Skrevet

Det er ikke ditt ansvar å holde vennen din i live. Og det er ikke bra for et barn å ha en mor som er deprimert over tid. Ønsker ikke å gi deg skyldfølelse fordi du er deprimert, men det virker på meg som om det kan være dette presset fra vennen din som fører til at du er deprimert.

Ønsker du virkelig å være i dette forholdet, og er det verdt det? Han er voksen å må ta sine egne valg, uavhengig av deg. Du må prioritere deg selv og barnet ditt, som er det viktigste. Det finnes profesjonelle som han kan søke hjelp hos. Å ja- Hasjrøyking kan føre til depresjon og selvmordstanker. Om han velger å fortsette sin destruktive adferd, er det hans ansvar, ikke ditt.

Mvh

Gjest har ikke lyst idag
Skrevet

Det er ikke ditt ansvar å holde vennen din i live. Og det er ikke bra for et barn å ha en mor som er deprimert over tid. Ønsker ikke å gi deg skyldfølelse fordi du er deprimert, men det virker på meg som om det kan være dette presset fra vennen din som fører til at du er deprimert.

Ønsker du virkelig å være i dette forholdet, og er det verdt det? Han er voksen å må ta sine egne valg, uavhengig av deg. Du må prioritere deg selv og barnet ditt, som er det viktigste. Det finnes profesjonelle som han kan søke hjelp hos. Å ja- Hasjrøyking kan føre til depresjon og selvmordstanker. Om han velger å fortsette sin destruktive adferd, er det hans ansvar, ikke ditt.

Mvh

Takk for svar, meira!

Jeg er nok deprimert uavhengig av dette. Er bipolar og har slitt til og fra med depresjoner over halve livet, men selvsagt hjelper ikke dette her da :-(

De rundt meg vet om mine problemer, men selvsagt ikke dette siste.

Og jeg vet at barn ikke har det bra med deprimerte mødre, men vet ikke helt hva jeg kan gjøre med det- går på flere medisiner som skal prøve hjelpe, samtaleterapi, beh for SF, BV og BUP for barnet

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ta ansvar for det som er ditt ansvar - barnet og deg selv.

La han ta ansvar for sitt eget liv og sin egen narkomani. Jeg er sikker på at du vil ha det bedre uten noen som helst kontakt med denne mannen.

Gjest har ikke lyst idag
Skrevet

Ta ansvar for det som er ditt ansvar - barnet og deg selv.

La han ta ansvar for sitt eget liv og sin egen narkomani. Jeg er sikker på at du vil ha det bedre uten noen som helst kontakt med denne mannen.

Takk for svar, NHD!

Joda, barnet er det viktigste for meg - jeg har vel bare valgt feil med tanke på hvor mye tid jeg har investert.

Bedre uten ham? kanskje du har rett, bare det at dette er barnefar så null kontakt er vanskelig å få til!

Noe må jeg i alle fall gjøre for dette orker jeg ikke mer, så takk for tips og råd- det er et spark i ræva, forhåpentligvis i riktig retning :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...