Gå til innhold

Dårlig samvittighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å studere, men har så dårlig samvittighet fordi jeg ikke klarer å jobbe så veldig masse før studiestart... tenkte å forberede meg i tiden før, men syns det er vrient... det er mye lettere å jobbe med konkrete mål for uka... jeg får lest litt, men ikke så mye som jeg skulle ønske. Hva har dere å si til dette?

Skrevet

''Hva har dere å si til dette?''

Hva forventer du vi skal si til dette?

Skrevet

Jeg forventer ingenting.

Skrevet

Lurer jo på hva jeg kan gjøre med dette!

Skrevet

Jeg forventer ingenting.

Jeg tror at du ønsker deg "kjeft", slik at du får laget deg enda flere selvoppfyllende profetier om at du er utilstrekkelig.

Skrevet

Jeg tror at du ønsker deg "kjeft", slik at du får laget deg enda flere selvoppfyllende profetier om at du er utilstrekkelig.

Hvorfor skulle jeg ønske det?

megler Smekk
Skrevet

At du burde kutte ut DOL og i steden bruke tiden på studiene.

Skrevet

Hva er verst? Den dårlige samvittigheten eller det at du faktisk ikke får lest nok? Hva ønsker du helst da? Vil du lese mer så klarer du helt sikkert det, ta tak i deg selv! Da vil også den dårlige samvittigheten forsvinne.

Ingen har kan fjerne den for deg uten at du selv leser mer.

Det er vrient, sier du. Ja, hele livet kan til tider være forbanna vrient. Livet er ikke for amatører.

Skrevet

At du burde kutte ut DOL og i steden bruke tiden på studiene.

Det er sant.

Skrevet

Hva er verst? Den dårlige samvittigheten eller det at du faktisk ikke får lest nok? Hva ønsker du helst da? Vil du lese mer så klarer du helt sikkert det, ta tak i deg selv! Da vil også den dårlige samvittigheten forsvinne.

Ingen har kan fjerne den for deg uten at du selv leser mer.

Det er vrient, sier du. Ja, hele livet kan til tider være forbanna vrient. Livet er ikke for amatører.

Jeg syns ikke det blir bedre samvittighet, jeg. Det blir aldri bra nok.

Skrevet

Akkurat sånn er jo jeg også :-)

Dog uten diagnose...

Skrevet

Akkurat sånn er jo jeg også :-)

Dog uten diagnose...

Det var godt å høre at det ikke bare er meg. :-)

Skrevet

Det var godt å høre at det ikke bare er meg. :-)

Alt jeg gjør er "just in time" - eller muligens litt senere. :-)

Det være seg lekser og studier en gang for leeenge siden, husarbeid, handling, you name it.

Jeg pleier å skylde på min barndom/ungdom hvor jeg sklei igjennom skolen med gode karakterer uten å behøve å anstrenge meg det minste ;-)

Trikset er å droppe den dårlige samvittigheten, særlig hvis man vet med seg selv at man ikke kommer til å forbedre seg...

Gjest liten løve
Skrevet

For å bli kvitt den dårlige samvittigheten må du enten sette ned kravene til deg selv eller prestere bedre.

Skrevet

For å bli kvitt den dårlige samvittigheten må du enten sette ned kravene til deg selv eller prestere bedre.

Jeg skal prøve å prestere bedre.

Skrevet

Jeg syns ikke det blir bedre samvittighet, jeg. Det blir aldri bra nok.

Har du gjort ditt aller beste, er det bra nok.

Skrevet

''...jeg får lest litt, men ikke så mye som jeg skulle ønske.''

Den tror jeg de aller fleste studenter vil erklære seg enig i.

Det å tro at man skal få lest masse FØR studiestart, tror jeg er å be om at semesteret begynner med en følelse av nederlag. Gjør det du kan rent praktisk - få oversikt over semesteret, bestill bøkene du trenger osv. - og se på det som en god start.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...