Gå til innhold

Hvorfor vil hun ikke gå?

Anbefalte innlegg

Gjest Venninnen
Skrevet

Jeg har en nær venn som jeg har hatt i mange år. Vi har samme hobby og har vært mye sammen, så jeg trodde jeg kjente ham godt. Kona hans har andre interesser, så henne har jeg bare hatt et overfladisk forhold til.

Nå har kona tatt kontakt med meg, og forteller om langvarig misbruk. Vennen min har trakassert henne og gjentatte ganger mishandlet henne. Jeg har problemer med å tro henne, dette er så fjernt fra den mannen jeg kjenner som vel mulig. Hun påstår også at han er alkoholiker.

Jeg har vanskelig for å tro at dette er sant, ikke minst fordi hun ikke vil forlate ham. Hun sier at han er far til hennes barn, og den mannen hun har valgt å leve livet med.

Opplysningene de gir er så fullstendig motstridende at en av dem må være en lystløyner. Jeg har mest lyst til å tro på vennen min, men er blitt veldig i tvil. Hvis hun snakker sant, hvorfor går hun ikke i fra ham? Damen virker intelligent, med bein i nesa. Hun har en god jobb og er ikke økonomisk avhengig av ham.

Jeg har selvsagt hørt om kvinner som blir mishandlet og blir, noe helt annet er det å få vite at sånt skjer i mitt nærmiljø, og at min gode venn skal være mishandleren.

NHD: finnes det noen forskningsrapporter på hvorfor kvinner blir i slike forhold? Har de en spesiell personlighet, har de en spesiell bakgrunn, eller hva?

Skrevet

.

Min egen mann gjorde meg veldig vondt over en lang tid...det var ingen som trodde meg heller...

Gjest Venninnen
Skrevet

.

Min egen mann gjorde meg veldig vondt over en lang tid...det var ingen som trodde meg heller...

Vet du hva det var som gjorde at du holdt ut? At du ikke gikk fra ham? Jeg prøver å forstå hva som ligger bak.

Skrevet

Vet du hva det var som gjorde at du holdt ut? At du ikke gikk fra ham? Jeg prøver å forstå hva som ligger bak.

Det kan jo være veldig individuelt, alt fra at hun ikke tør (hun er kanskje ikke vant med å klare seg "alene"), til "better the devil you know" (bedre å være i en fæl situasjon enn en ukjent situasjon), til at hun er for nedbrutt. At folk ikke forlater mishandlere er ikke noe "bevis" på at mishandling ikke finner sted - på generelt grunnlag.

Med vennlig hilsen

Gjest Venninnen
Skrevet

Det kan jo være veldig individuelt, alt fra at hun ikke tør (hun er kanskje ikke vant med å klare seg "alene"), til "better the devil you know" (bedre å være i en fæl situasjon enn en ukjent situasjon), til at hun er for nedbrutt. At folk ikke forlater mishandlere er ikke noe "bevis" på at mishandling ikke finner sted - på generelt grunnlag.

Med vennlig hilsen

Nei, jeg tviler ikke på at mishandling skjer "der ute". Og det var kanskje galt av meg å spørre bananflue hvorfor hun ikke gikk, siden hennes svar ikke trenger å være samme forklaringen som min venns kone. Bananflue kjenner jeg ikke.

Men min venns kone fremstår som ressurssterk, har god økonomi, en krevende jobb og flink til å snakke for seg. Hun virker slett ikke kuet. Mens han er kjent for å være omsorgsfull og en svært god samtalepartner. Så kan det hun forteller være sant? Og er det det, hvorfor forlater hun ham ikke?

Skrevet

Nei, jeg tviler ikke på at mishandling skjer "der ute". Og det var kanskje galt av meg å spørre bananflue hvorfor hun ikke gikk, siden hennes svar ikke trenger å være samme forklaringen som min venns kone. Bananflue kjenner jeg ikke.

Men min venns kone fremstår som ressurssterk, har god økonomi, en krevende jobb og flink til å snakke for seg. Hun virker slett ikke kuet. Mens han er kjent for å være omsorgsfull og en svært god samtalepartner. Så kan det hun forteller være sant? Og er det det, hvorfor forlater hun ham ikke?

http://www.krisesenter.com/innlegg/kan_hun_ikke_bare.html

Skrevet

Hei,

Ja, det *kan* godt være sant, og årsakene kan være noen av de jeg skrev, eller helt andre. Det er veldig individuelt, også får ressurssterke kvinner.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvis vi nå antar at hun snakker sant, er han en helt annen person hjemme enn den alle andre kjenner. Du nevner alkoholmisbruk og vold - det virker utenkelig på deg og alle andre, samtidig vet vi at folk kan leve et dobbeltliv.

Hvis hun går fra ham, blir hun nødt til å sende barna til ham alene - minst annenhver helg, antakelig oftere hvis han framstår som den staskaren du kjenner. Det er godt mulig at hun synes det er et dårlig alternativ til livet deres nå, hvor hun kan skjerme dem ved å ta støyten selv. Mange slike familier har en rekke gode dager før det eksploderer med ujevne mellomrom.

Jeg tar ikke standpunkt til om hun lyver, jeg ser bare på en årsak til at hun velger å bli selv om hennes framstilling er riktig.

Skrevet

Uff, for en situasjon.

Hvilke motiver tror du kona skulle hatt for å fortelle deg dette dersom det ikke hadde vært sant?

Gjest Venninnen
Skrevet

Hvis vi nå antar at hun snakker sant, er han en helt annen person hjemme enn den alle andre kjenner. Du nevner alkoholmisbruk og vold - det virker utenkelig på deg og alle andre, samtidig vet vi at folk kan leve et dobbeltliv.

Hvis hun går fra ham, blir hun nødt til å sende barna til ham alene - minst annenhver helg, antakelig oftere hvis han framstår som den staskaren du kjenner. Det er godt mulig at hun synes det er et dårlig alternativ til livet deres nå, hvor hun kan skjerme dem ved å ta støyten selv. Mange slike familier har en rekke gode dager før det eksploderer med ujevne mellomrom.

Jeg tar ikke standpunkt til om hun lyver, jeg ser bare på en årsak til at hun velger å bli selv om hennes framstilling er riktig.

Jeg kan godt være med på tankeeksperiment der vi forutsetter at hun snakker sant. For jeg ser at spørsmålet mitt er todelt: 1. Lyver hun 2. Hvis hun ikke lyver, hvorfor går hun ikke. Spørsmål 1 kan nok ikke dol hjelpe meg med, mens dere kan hjelpe meg å forstå spørsmål 2.

Barna er nå så store at de neppe vil bli sendt til ham alene. Men den grunnen du foreslår, kan ha hatt gyldighet når de var mindre. Så kanskje er hun så vant til å tenke at barna trenger beskyttelse, at hun ikke ser at de ikke trenger det lenger? Takk for innspill.

Gjest Venninnen
Skrevet

Uff, for en situasjon.

Hvilke motiver tror du kona skulle hatt for å fortelle deg dette dersom det ikke hadde vært sant?

Godt poeng. Jeg har faktisk ikke lurt på det. Tror ikke at hun er sjalu på meg heller, men hvem vet?

Skrevet

.

Jeg var utrolig gla` i han...tross alt det vonde...

Jeg så at han hadde noe godt i seg bak alt grumset...

Etter mye jobbing av han selv...med en masse go` hjelp av meg...så har det meste av grumset forsvunnet...og den gode siden har fått seire... =)

Det har vært et utrolig slit og mye vondt...men det er verd jobbinga...

Skrevet

Godt poeng. Jeg har faktisk ikke lurt på det. Tror ikke at hun er sjalu på meg heller, men hvem vet?

Det er en ekstrem historie å fortelle kun på grunn av sjalusi. Hvis det er tilfellet, så er hun mest sannsynlig ganske ustabil og da er det merkelig at vennen din ikke har fortalt deg det.

Sa hun hvorfor hun fortalte deg om mannen sin nå?

Skrevet

Virker veldig rart om dette bare er løgn, jeg mener "Tro henne til det motsatte er bevist".

Gjest venninnen
Skrevet

Det er en ekstrem historie å fortelle kun på grunn av sjalusi. Hvis det er tilfellet, så er hun mest sannsynlig ganske ustabil og da er det merkelig at vennen din ikke har fortalt deg det.

Sa hun hvorfor hun fortalte deg om mannen sin nå?

Hun var fortvilet, og sa at hun nå syntes det var på tide at vennenne fikk vite hvordan mannen hennes virkelig er. At hun ikke orker å skjule dobbeltlivet hans lenger.

Skrevet

Hun var fortvilet, og sa at hun nå syntes det var på tide at vennenne fikk vite hvordan mannen hennes virkelig er. At hun ikke orker å skjule dobbeltlivet hans lenger.

Da er dette et steg ut av forholdet, mest sannsynlig. Støtt henne og tvil for all del ikke på historien hennes.

Mange kvinner blir ene og alene fordi de blir mistrodd når de prøver å snakke om problemene.

Skrevet

Jeg kan godt være med på tankeeksperiment der vi forutsetter at hun snakker sant. For jeg ser at spørsmålet mitt er todelt: 1. Lyver hun 2. Hvis hun ikke lyver, hvorfor går hun ikke. Spørsmål 1 kan nok ikke dol hjelpe meg med, mens dere kan hjelpe meg å forstå spørsmål 2.

Barna er nå så store at de neppe vil bli sendt til ham alene. Men den grunnen du foreslår, kan ha hatt gyldighet når de var mindre. Så kanskje er hun så vant til å tenke at barna trenger beskyttelse, at hun ikke ser at de ikke trenger det lenger? Takk for innspill.

''2. Hvis hun ikke lyver, hvorfor går hun ikke''

Det er utrolig mange kvinner som lever i destruktive forhold, hvorfor de ikke går kan bare de svare på. Har ofte hørt svar som "Det er ikke så lett" og "Jeg er jo så glad i han". Jeg tror det er et tilært mønster, de må bryte det mønsteret "offerrollen" for å komme seg ut. Det innebærer forandring, noe de fleste frykter.

Og er det lett å forandre seg..for noen av oss?

Skrevet

Hvorfor fortalte hun deg om dette når dere ikke er spesielt nære venner? Hva ønsket hun å oppnå med det? At du skulle ta avstand fra mannen hennes, eller hva?

Gjest Venninnen
Skrevet

Hvorfor fortalte hun deg om dette når dere ikke er spesielt nære venner? Hva ønsket hun å oppnå med det? At du skulle ta avstand fra mannen hennes, eller hva?

For å gjenta det jeg svarte til nitty-gritty:

"Hun var fortvilet, og sa at hun nå syntes det var på tide at vennenne fikk vite hvordan mannen hennes virkelig er. At hun ikke orker å skjule dobbeltlivet hans lenger."

Jeg tror hun har kontaktet flere enn meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...