Gå til innhold

– Sinne, hat og trangsyn


Sør

Anbefalte innlegg

En god artikkel, også mer og mer relevant for norske forhold:

''– Sinnet, hatet og trangsynet som foregår her i landet er i ferd med å bli skandaløs, og dessverre har Arizona blitt en slags hovedstad for dette. Vi har blitt selve mekka for fordommer og trangsyn, sa Pima County-sheriff Clarence Dupnik sent lørdag.

Han la til at retorikken som nå brukes i politikken «kan være ytringsfrihet, men det er ikke uten konsekvenser».

[...]

Likevel - det som er sikkert er at retorikken som blant annet Palin står bak, er med på å fyre opp under ekstremister som mener at president Obama er Djevelen selv, og at alle hans partifeller også er det fordi de støtter ham.

I fjor offentliggjorde borgerrettsgruppen Southern Poverty Law Centre (SPLC) en statistikk som kaster lys over hva som er i ferd med å skje:

Siden president Obama inntok Det hvite hus har ekstremistiske grupper - med «ville anti-myndighetene konspirasjonsteorier» som utnytter det populistiske sinnet over landet og har infiltrert den gjengse tenkemåten - økt med 244 prosent.''

Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7456670

Dette er virkelig noe som bør få ekstremistene her i Norge til å besinne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

En meget betimelig påminnelse. I samme åndedrag vil jeg advare mot den unyanserte fordømmelse av Frp, alt de står for og alle deres medlemmer. De utgjør tross alt ca hver fjerde velger, og langt fra alle er idioter, gamle griser eller potensielle KKK-medlemmer.

Jeg oppfordrer til å diskutere saker mer enn personer og minner om at "labeling" ikke er en moden konstruktiv diakusjonsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En meget betimelig påminnelse. I samme åndedrag vil jeg advare mot den unyanserte fordømmelse av Frp, alt de står for og alle deres medlemmer. De utgjør tross alt ca hver fjerde velger, og langt fra alle er idioter, gamle griser eller potensielle KKK-medlemmer.

Jeg oppfordrer til å diskutere saker mer enn personer og minner om at "labeling" ikke er en moden konstruktiv diakusjonsform.

''De utgjør tross alt ca hver fjerde velger, og langt fra alle er idioter, gamle griser eller potensielle KKK-medlemmer.''

Men at et menneskesyn er vanlig gjør det jo ikke bedre? Altså, det blir ikke bedre å mene at "kvinner skal dekke seg til" selv om 100% av befolkningen mente det.

Det er, i mitt hode, en vesensforskjell mellom å kritisere folk som støtter et politisk parti (si medlemmer av Rødt, for å ville "avskaffe det kapitalistiske systemet", eller AKP(m-l) (for mange av dem støttet Stalin), eller Frp (for å nøre opp under fremmedfrykt)), og å kritisere folk for deres fødested, hudfarge, fødereligion, og andre ting som de ikke styrer/velger.

Man velger tross alt å bli medlem i et politisk parti, men jeg er helt enig med deg at det bør være mulig å diskutere saklig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liten løve

En meget betimelig påminnelse. I samme åndedrag vil jeg advare mot den unyanserte fordømmelse av Frp, alt de står for og alle deres medlemmer. De utgjør tross alt ca hver fjerde velger, og langt fra alle er idioter, gamle griser eller potensielle KKK-medlemmer.

Jeg oppfordrer til å diskutere saker mer enn personer og minner om at "labeling" ikke er en moden konstruktiv diakusjonsform.

Minner om...

At Hitler også var demokratisk valgt og sånn sett hadde mange velgere bak seg...

Det at et politisk parti har stor oppslutning er ikke noe kvalitetsstempel.

Og ja...

Jeg kan vedde ganske mye penger på at dersom det ble utført IQ- test på alle velgere fra de forskjellige partiene så ville FRP velgerene score betydelig under de andre.

Det betyr ikke nødvendigvis at de er dumme, bare dummere...

Men det er nå basert på min overbevisning som kommer av at mye av politikken deres er så bak mål at du _må_ være dum får å kunne støtte det. Ellers så er det vell typisk at de som stemmer FRP stort sett er de som har mest å tape på det. I tillegg til en del velstående selvstendige næringsdrivende som ikke har behov for et velferdssamfunn da de har økonomi til å kjøpe tjenestene selv.

Fjern innlegget hvis du vil. Dette er min ærlige og oppriktige mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De utgjør tross alt ca hver fjerde velger, og langt fra alle er idioter, gamle griser eller potensielle KKK-medlemmer.''

Men at et menneskesyn er vanlig gjør det jo ikke bedre? Altså, det blir ikke bedre å mene at "kvinner skal dekke seg til" selv om 100% av befolkningen mente det.

Det er, i mitt hode, en vesensforskjell mellom å kritisere folk som støtter et politisk parti (si medlemmer av Rødt, for å ville "avskaffe det kapitalistiske systemet", eller AKP(m-l) (for mange av dem støttet Stalin), eller Frp (for å nøre opp under fremmedfrykt)), og å kritisere folk for deres fødested, hudfarge, fødereligion, og andre ting som de ikke styrer/velger.

Man velger tross alt å bli medlem i et politisk parti, men jeg er helt enig med deg at det bør være mulig å diskutere saklig.

Med vennlig hilsen

''Men at et menneskesyn er vanlig gjør det jo ikke bedre?''

Dette er bare fordummende generalisering. Har alle Frp'ere samme "menneskesyn"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minner om...

At Hitler også var demokratisk valgt og sånn sett hadde mange velgere bak seg...

Det at et politisk parti har stor oppslutning er ikke noe kvalitetsstempel.

Og ja...

Jeg kan vedde ganske mye penger på at dersom det ble utført IQ- test på alle velgere fra de forskjellige partiene så ville FRP velgerene score betydelig under de andre.

Det betyr ikke nødvendigvis at de er dumme, bare dummere...

Men det er nå basert på min overbevisning som kommer av at mye av politikken deres er så bak mål at du _må_ være dum får å kunne støtte det. Ellers så er det vell typisk at de som stemmer FRP stort sett er de som har mest å tape på det. I tillegg til en del velstående selvstendige næringsdrivende som ikke har behov for et velferdssamfunn da de har økonomi til å kjøpe tjenestene selv.

Fjern innlegget hvis du vil. Dette er min ærlige og oppriktige mening!

''At Hitler også var demokratisk valgt og sånn sett hadde mange velgere bak seg...''

Direkte latterlig å sammenlige Frp og Hitler.

''Det at et politisk parti har stor oppslutning er ikke noe kvalitetsstempel.''

Det er det heller ingen som har hevdet. Nå dreier dog dette seg om "unyanserte fordømmelse" av politiske motstandere, og respekt for andres meninger. Hvem har forresten rett til sette dette "kvalitetsstempelet"?

''I tillegg til en del velstående selvstendige næringsdrivende som ikke har behov for et velferdssamfunn da de har økonomi til å kjøpe tjenestene selv.''

Så, borsett fra alle de dumme og fattige, er det kun velstående "selvstendige næringsdrivende" som stemmer Frp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Minner om...

At Hitler også var demokratisk valgt og sånn sett hadde mange velgere bak seg...

Det at et politisk parti har stor oppslutning er ikke noe kvalitetsstempel.

Og ja...

Jeg kan vedde ganske mye penger på at dersom det ble utført IQ- test på alle velgere fra de forskjellige partiene så ville FRP velgerene score betydelig under de andre.

Det betyr ikke nødvendigvis at de er dumme, bare dummere...

Men det er nå basert på min overbevisning som kommer av at mye av politikken deres er så bak mål at du _må_ være dum får å kunne støtte det. Ellers så er det vell typisk at de som stemmer FRP stort sett er de som har mest å tape på det. I tillegg til en del velstående selvstendige næringsdrivende som ikke har behov for et velferdssamfunn da de har økonomi til å kjøpe tjenestene selv.

Fjern innlegget hvis du vil. Dette er min ærlige og oppriktige mening!

Det finnes ingen grunn til at jeg skulle fjerne dette innlegget. Dette er din mening, og den har du lov til å ha og uttrykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om...

At Hitler også var demokratisk valgt og sånn sett hadde mange velgere bak seg...

Det at et politisk parti har stor oppslutning er ikke noe kvalitetsstempel.

Og ja...

Jeg kan vedde ganske mye penger på at dersom det ble utført IQ- test på alle velgere fra de forskjellige partiene så ville FRP velgerene score betydelig under de andre.

Det betyr ikke nødvendigvis at de er dumme, bare dummere...

Men det er nå basert på min overbevisning som kommer av at mye av politikken deres er så bak mål at du _må_ være dum får å kunne støtte det. Ellers så er det vell typisk at de som stemmer FRP stort sett er de som har mest å tape på det. I tillegg til en del velstående selvstendige næringsdrivende som ikke har behov for et velferdssamfunn da de har økonomi til å kjøpe tjenestene selv.

Fjern innlegget hvis du vil. Dette er min ærlige og oppriktige mening!

"FrP-stemmere" er vel en like uensartet gruppe som folk ellers... altså hvis du tar "politikk", da, så omfatter det såpass mye, såpass mange områder, at man ikke kan snakke om at folk stemmer dett og dett på grunn av det helhetlige. De har som regel 1 eller 2 "kjernesaker", og når det gjelder FrP, som er et veldig populistisk parti, så kan det vel nesten være hva som helst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"FrP-stemmere" er vel en like uensartet gruppe som folk ellers... altså hvis du tar "politikk", da, så omfatter det såpass mye, såpass mange områder, at man ikke kan snakke om at folk stemmer dett og dett på grunn av det helhetlige. De har som regel 1 eller 2 "kjernesaker", og når det gjelder FrP, som er et veldig populistisk parti, så kan det vel nesten være hva som helst...

''og når det gjelder FrP, som er et veldig populistisk parti, så kan det vel nesten være hva som helst...''

Nettopp. Frp er trolig det partiet med den minst ensarte velgermassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"FrP-stemmere" er vel en like uensartet gruppe som folk ellers... altså hvis du tar "politikk", da, så omfatter det såpass mye, såpass mange områder, at man ikke kan snakke om at folk stemmer dett og dett på grunn av det helhetlige. De har som regel 1 eller 2 "kjernesaker", og når det gjelder FrP, som er et veldig populistisk parti, så kan det vel nesten være hva som helst...

Frp har markedsført seg siden 1970-tallet på fremmedfiendtlighet (da de ble finansiert av Apartheidsystemet i Sør Afrika), og det gjennomgående er at de som støtter Frp er enten fremmedfiendtlige, eller i det minste aksepterer fremmedfiendtligheten til partiet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''og når det gjelder FrP, som er et veldig populistisk parti, så kan det vel nesten være hva som helst...''

Nettopp. Frp er trolig det partiet med den minst ensarte velgermassen.

Men likevel har de noen helt klare fellestrekk, blant annet fremmedfrykten (direkte eller indirekte).

Å si noe annet er som å si "jeg stemmer på SP, men jeg er ikke enig med distriktspolitikken" eller "jeg stemmer på Rødt, men jeg liker ikke sosialisme".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''At Hitler også var demokratisk valgt og sånn sett hadde mange velgere bak seg...''

Direkte latterlig å sammenlige Frp og Hitler.

''Det at et politisk parti har stor oppslutning er ikke noe kvalitetsstempel.''

Det er det heller ingen som har hevdet. Nå dreier dog dette seg om "unyanserte fordømmelse" av politiske motstandere, og respekt for andres meninger. Hvem har forresten rett til sette dette "kvalitetsstempelet"?

''I tillegg til en del velstående selvstendige næringsdrivende som ikke har behov for et velferdssamfunn da de har økonomi til å kjøpe tjenestene selv.''

Så, borsett fra alle de dumme og fattige, er det kun velstående "selvstendige næringsdrivende" som stemmer Frp?

''Direkte latterlig å sammenlige Frp og Hitler.''

Vedkommende sammenlignet ikke Frp og Hitler, men poengterte at selv om Frp har 25% av stemmene, så garanterer ikke det at de ikke er ekstreme.

''Hvem har forresten rett til sette dette "kvalitetsstempelet"?''

Det er rimelig klart for de fleste oppegående mennesker hva som er en fornuftig diskusjon basert på argumenter, og hva som er å lage bilder med skuddsikter over politiske motstandere.

''

Så, borsett fra alle de dumme og fattige, er det kun velstående "selvstendige næringsdrivende" som stemmer Frp?''''

Det er kun de meget velstående som tjener på Frps politikk med kutt i offentlige utgifter (det er derfor Stein Erik Hagen, Camilla Middelfart, osv. støtter dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Hvis ikke USA får orden på økonomien litt faderlig fort, og det er lite som tyder på det, kommer det til å gå til helvete der borte, og denne galningen med våpen er bare første ut.

Retorikken kommer sannsynligvis til å roe seg noen uker nå, men så er det på'n igjen.

NRK kjørte for øvrig en dokumentar om Tea Party-bevegelsen forrige uke. Den ligger sikkert på nettsidene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men at et menneskesyn er vanlig gjør det jo ikke bedre?''

Dette er bare fordummende generalisering. Har alle Frp'ere samme "menneskesyn"?

''Dette er bare fordummende generalisering. Har alle Frp'ere samme "menneskesyn"?''

Nei, men akkurat som medlemmer av partiet Rødt er sosialister, så vil medlemmer i Frp (med tilsvarende meget få unntak) være fremmedfiendtlige, eller i det minste være villige til å leve med fremmedfiendtligheten i partiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke USA får orden på økonomien litt faderlig fort, og det er lite som tyder på det, kommer det til å gå til helvete der borte, og denne galningen med våpen er bare første ut.

Retorikken kommer sannsynligvis til å roe seg noen uker nå, men så er det på'n igjen.

NRK kjørte for øvrig en dokumentar om Tea Party-bevegelsen forrige uke. Den ligger sikkert på nettsidene deres.

''Hvis ikke USA får orden på økonomien litt faderlig fort, og det er lite som tyder på det, kommer det til å gå til helvete der borte, og denne galningen med våpen er bare første ut.

Retorikken kommer sannsynligvis til å roe seg noen uker nå, men så er det på'n igjen.

NRK kjørte for øvrig en dokumentar om Tea Party-bevegelsen forrige uke. Den ligger sikkert på nettsidene deres.''

Ja, det er en bevisst politisk strategi, nemlig å ødelegge klimaet for enhver rasjonell diskusjon med argumentasjon, fordi de vil tape den.

Veldig mye av det samme som skjer både i politikken i Norge, og spesielt på nettsider.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Hvis ikke USA får orden på økonomien litt faderlig fort, og det er lite som tyder på det, kommer det til å gå til helvete der borte, og denne galningen med våpen er bare første ut.

Retorikken kommer sannsynligvis til å roe seg noen uker nå, men så er det på'n igjen.

NRK kjørte for øvrig en dokumentar om Tea Party-bevegelsen forrige uke. Den ligger sikkert på nettsidene deres.''

Ja, det er en bevisst politisk strategi, nemlig å ødelegge klimaet for enhver rasjonell diskusjon med argumentasjon, fordi de vil tape den.

Veldig mye av det samme som skjer både i politikken i Norge, og spesielt på nettsider.

Med vennlig hilsen

Ja, det skjer på nettet i Norge, men selv våre mest ekstreme politikere er heldigvis ikke i nærheten av Palin og co.

Men Siv Jensen besøkte jo Tea Party-bevegelsen - og skamroste den.

Siden vi har det godt her i Norge er det ikke klima for den slags her. Vår opinion forsøker å svartmale tilstanden her på berget, men så lenge Norge går så det suser og de aller fleste har det helt kurant, er det liten fare for amerikanske tilstander.

Dette er bare et resultat av fortvilelse i USA. Dårlige med jobber, husene går på tvangsauksjon og det er dårlig med velferd til å fange opp alle de som faller utenfor = det (skremmende) klimaet vi nå ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lei av å snakke til veggen

Denne skulle selvsagt vært postet på Åpent, men passer vel kanskje godt her også!

Med vennlig hilsen

Ja, med dine bastante meninger om saken, så hører du mer hjemme på psyk, enn på åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skjer på nettet i Norge, men selv våre mest ekstreme politikere er heldigvis ikke i nærheten av Palin og co.

Men Siv Jensen besøkte jo Tea Party-bevegelsen - og skamroste den.

Siden vi har det godt her i Norge er det ikke klima for den slags her. Vår opinion forsøker å svartmale tilstanden her på berget, men så lenge Norge går så det suser og de aller fleste har det helt kurant, er det liten fare for amerikanske tilstander.

Dette er bare et resultat av fortvilelse i USA. Dårlige med jobber, husene går på tvangsauksjon og det er dårlig med velferd til å fange opp alle de som faller utenfor = det (skremmende) klimaet vi nå ser.

Ja, man lurer jo egentlig på hva Siv Jensen og Co kan få til hvis det faktisk hadde gått økonomisk dårlig her på berget.

Foreløpig er det lettere å velge "de andre" (muslimer, en immam eller to, og litt ymse) som skal demoniseres, i stedet for politiske motstandere, men man ser da sterke tendenser til det siste også på nettforum.

Og ja, Siv Jensen roste TeaParty bevegelsen, men vi har ikke hørt noe de siste dagene fra henne om dette....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med dine bastante meninger om saken, så hører du mer hjemme på psyk, enn på åpent.

Takk for at du illustrerte problemet.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...