Gå til innhold

NHD - Mer om ungdom og Cipralex

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

For en uke siden hadde jeg et innlegg vedr min 17 år gamle datter og Cipralex hvor tema var hvorvidt likegyldighet og selvdestruktiv atferd kunne være bivirkning av cipralex. Etter flere samtaler med min datter samt legen hennes, er vi vel alle enige om at hun hadde denne likegyldigheten / atferden også før hun ble medisinert. Da hun fremdeles har mye depressive symptomer, er det nå snakk om å forsøke med en økning fra 10mg til 15 mg cipralex. Ved oppstart på 5 mg, og ved økning til 10 mg hadde hun en del bivirkninger, men ikke suicidale tanker som jeg har skjønt kan forekomme.

Så kommer jeg omsider til spørsmålet:

Når hun nå skal øke igjen, og har stått på 10 mg i et par mnd - vil hun nå få en ny runde med de samme bivirkningene? Kan hun oppleve å få suicidale tanker / ønsker nå, selv om hun ikke har reagert på den måten før?

Skrevet

Det er nok mindre bivirkninger nå. Psykiateren min mener i alle fall at det smo regel er uproblematisk å senke fra 20 til 10, men ikke 10 til 0, ved seponering. Og en skulle jo tro det samme gjaldt oppstart/økning?

Gjest tenker jeg
Skrevet

Enig med dolemannen i at selv om kroppen trenger litt tid på seg ved hver en doseøkning, så er det mindre fare ved denne økningen enn ved oppstart med medisinen. Det er slik at 10 mg er lite for enkelte, så jeg får håpe at det bedrer seg for din datter ved dette. Ellers er vel din datter som voksen å regne i forhold til medisinering med Ad.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er helt korrekt som begge de to andre brukerne har svart. Litt bivirkninger kan det bli, men mindre enn ved oppstart.

Husk at selv om en har ovservert noe økning i suicidale _tanker_ ved bruk av AD, fører bruken til svær nedgang i suicid - og det er det som teller. Tanker er ikke farlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...