Gå til innhold

Fobi eller verre mot mus :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et skikkelig teit spørsmål, men jeg spør fordi det rett å slett plager mannen min så til tider, at jeg må bare høre, hva andre syns...

Jeg er mildt sagt livredd for mus..jeg aner egentlig ikke hvorfor, for jeg har ikke opplevd noe negativt med dem. Jeg vokste opp med en far som heller kastet fellene,med musene i dem, enn å ta i dem selv, når katten la en mus i støvelen så kastet han den også, å dusjet etterpå,men utenom det har jeg ikke hatt noe forhold til dem.

men nå i voksen alder klarer jeg de bare ikke, jeg er redd når jeg ser de, det er nå en ting, men jeg kan godt bare klyve opp på en stol eller noe, så går det greit egentlig, men det som virkelig er plagsomt er at jeg tenker på at de er fulle med bakterier, å alt annen basselusker som de kan ha, å jeg klarer ikke å beholde noe de har vært borti, har noe vært på loftet, å ikke kan vaskes så kaster jeg det, så jeg har kastet gamle fotoalbumer, barnas minner fra de var små,med dagbøker, leker osv som ikke kunne vaskes...

jeg må også få folk til å vaske seg om de har vært i kontakt med ting som musene kan ha vært borti, feks noe som kommer opp fra kjelleren, opp i huset eller lignende..

det toppet seg for min mann når jeg nå kjører 15 min lenger for å handle fordi de har en mus i den butikken vi pleier å handle, å jeg vil ikke ha varer mus kan ha vært borti i bilen, på meg, eller inn på mitt kjøkken :(

er det noe jeg kan gjøre for å endre dette, jeg vil så gjerne ikke "plage" han med min tåpelige oppførsel, men jeg greier det bare ikke, jeg tåler bare ikke tanken på at jeg skal vær e borti noe de har vært i kontakt i, å jeg vet ikke ha jeg kan gjøre...håper noen kan hjelpe meg med tips og råd...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er ikke en enkel fobi, men en tvangslidelse - OCD. Dette krever vanligvis behandling hos en spesialist på dette. Tvangslidelse behandles med kognitiv terapi med responsprevensjon + medisiner av typen SSRI. Tvangslidelse er arveilig slik du beskriver.

Skrevet

Dette er ikke en enkel fobi, men en tvangslidelse - OCD. Dette krever vanligvis behandling hos en spesialist på dette. Tvangslidelse behandles med kognitiv terapi med responsprevensjon + medisiner av typen SSRI. Tvangslidelse er arveilig slik du beskriver.

Å der røk sjansen på at det kunne "ordnes" raskt ja, jeg vil jo så gjerne men jeg klarer bare ikke, uansett om jeg forsøker aldri så mye.

Jeg har tatt i mye som mus har rørt, men da klarer jeg ikke røre meg selv, eller noe som helst som kan komme i kontakt med meg selv eller noe annet inne i huset vårt...

Men nå vet jeg i det minste HVA jeg kan gjøre, så det ikke skjer det samme med mine barn, for det er det siste jeg ønsker for de...

Men jeg har et siste spørsmål til dette..:

Hvor farlig er bakterier osv som mus har på seg, har hørt om musepest osv,å det hele toppet seg en kveld nånår min mann sa at nå var det nok med de musegreiene, han var lei av hysteriet, så skulle vi se fjernsyn, å den kvelden, vard et et traumepromgram, der en person ble smittet av en mus (hjortemus tror jeg), der han nesten døde, å det fantes ikke medisiner som kunne hjelpe han, han måtte greie det selv, å jeg mener det bare var 50 % overlevelses sjanse også, så jeg kan vel trygt si at det ikke ble bedre av å se det, reiste de 30 min tur retur lange turen for å handle nå også, selv om jeg vet at det er kjempeteit....

TUSEN TAKK FOR SVARET!!!! Setter stor pris på det, for da vet jeg hva det er, skal si det til mannen nå med det samme :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Å der røk sjansen på at det kunne "ordnes" raskt ja, jeg vil jo så gjerne men jeg klarer bare ikke, uansett om jeg forsøker aldri så mye.

Jeg har tatt i mye som mus har rørt, men da klarer jeg ikke røre meg selv, eller noe som helst som kan komme i kontakt med meg selv eller noe annet inne i huset vårt...

Men nå vet jeg i det minste HVA jeg kan gjøre, så det ikke skjer det samme med mine barn, for det er det siste jeg ønsker for de...

Men jeg har et siste spørsmål til dette..:

Hvor farlig er bakterier osv som mus har på seg, har hørt om musepest osv,å det hele toppet seg en kveld nånår min mann sa at nå var det nok med de musegreiene, han var lei av hysteriet, så skulle vi se fjernsyn, å den kvelden, vard et et traumepromgram, der en person ble smittet av en mus (hjortemus tror jeg), der han nesten døde, å det fantes ikke medisiner som kunne hjelpe han, han måtte greie det selv, å jeg mener det bare var 50 % overlevelses sjanse også, så jeg kan vel trygt si at det ikke ble bedre av å se det, reiste de 30 min tur retur lange turen for å handle nå også, selv om jeg vet at det er kjempeteit....

TUSEN TAKK FOR SVARET!!!! Setter stor pris på det, for da vet jeg hva det er, skal si det til mannen nå med det samme :)

Meg bekjent har det de siste 20 (50?) år ikke dødd en eneste person i Norge pga smitte fra mus. Slik sett må en si at det finnes farligere ting en kan utsette seg for.

Skrevet

Ok, samme sier mannen min, å de fleste andre som vet om dette. Setter pris på å ha hørt det fra deg også, selv om jeg nok neppe klarer det noe bedre neste gang, men skal ta det med meg i det minste, å forsøke så hardt jeg bare kan :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...