Gå til innhold

NHD: Øke eller redusere medisiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når en person er veldig trett og sliten hele tiden, sover 14-16 timer i døgnet. Ville du da ha økt medisinen til personen? Eller er dette et tegn på overmedisinering, at medisinen virker "for godt"?

Symptomene har sannsynligvis noe med at det er vinter å gjøre, når sommeren kommer våkner jeg som regel opp og sover mye mindre. Hva ville du gjort i forhold til dette?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Diagnose og nåværende medisinering?

Skrevet

Diagnose og nåværende medisinering?

Bipolar 2 og ptsd. Trilafon 6 mg, orfiril 300 og lithionit (lav dose, kan ikke økes). Lurer bare på om denne trettheten er en bivirkning av trilafon, men kan ikke tro dette heller, har jo brukt den en stund. Vil det hjelpe å øke, vil jeg ikke da bli enda trettere?

Skrevet

Bipolar 2 og ptsd. Trilafon 6 mg, orfiril 300 og lithionit (lav dose, kan ikke økes). Lurer bare på om denne trettheten er en bivirkning av trilafon, men kan ikke tro dette heller, har jo brukt den en stund. Vil det hjelpe å øke, vil jeg ikke da bli enda trettere?

Jeg tror det skyldes en underbehandlet depresjon. Da blir tiltaket å finne riktig medisin i riktig dose.

Skrevet

Jeg tror det skyldes en underbehandlet depresjon. Da blir tiltaket å finne riktig medisin i riktig dose.

Kan hende, føler meg egentlig ikke så deprimert nå, men tretthet kan vel være et symptom ja. Takk for svar, skal prøve å ta det opp med behandler :)

Skrevet

sette på vekkeklokka og komme seg ut i frisk luft?

Skrevet

Meget godt alternativ. Oversoving er selvforsterkende. En blir bare mer og mer trøtt. Den onde sirkel må brytes.

Skrevet

Meget godt alternativ. Oversoving er selvforsterkende. En blir bare mer og mer trøtt. Den onde sirkel må brytes.

Jeg har hørt snakk om det :). Jeg sto opp halv åtte idag og dro ut. Jeg var ekstremtrett hele dagen, greier ikke tenke klart, føler meg litt idiotisk når jeg prater med folk, jeg fryser og blir kvalm.

Så da kl var ca 18 greide jeg ikke mere, jeg følte meg rett og slett fysisk syk, hjernetrett, akkurat som om alt i hodet stopper opp. Jeg sov i 2 timer og hodet fungerer mye bedre etterpå, men er fortsatt veldig sliten og trett. Det svir i øyene og i hodet.

Jeg har bestemt meg for å fortsette med å komme meg opp om morgenen uansett hvordan jeg føler meg. Det er bare veldig slitsomt å være sånn i flere uker og måneder hvert år. Skulle hatt en "pille" som holdt meg våken :)

Skrevet

Jeg har hørt snakk om det :). Jeg sto opp halv åtte idag og dro ut. Jeg var ekstremtrett hele dagen, greier ikke tenke klart, føler meg litt idiotisk når jeg prater med folk, jeg fryser og blir kvalm.

Så da kl var ca 18 greide jeg ikke mere, jeg følte meg rett og slett fysisk syk, hjernetrett, akkurat som om alt i hodet stopper opp. Jeg sov i 2 timer og hodet fungerer mye bedre etterpå, men er fortsatt veldig sliten og trett. Det svir i øyene og i hodet.

Jeg har bestemt meg for å fortsette med å komme meg opp om morgenen uansett hvordan jeg føler meg. Det er bare veldig slitsomt å være sånn i flere uker og måneder hvert år. Skulle hatt en "pille" som holdt meg våken :)

Bra! Fortsett med dette. Du kan unne deg 60-90 minutter middagshvil.

Skrevet

Ja, jeg vet jeg skulle vært mye mere ute. Problemet er at jeg er mye fysisk syk i tillegg. Har hatt feber siden før jul, nå ser det ut til at jeg er bedre sånn sett. Så jeg har bestemt meg for å dra meg selv ut hver dag :-). Takk for råd.

Skrevet

Bra! Fortsett med dette. Du kan unne deg 60-90 minutter middagshvil.

Okey, godt å høre at jeg kan ta en middagshvil "med god samvittighet". Tror det var en feil at jeg ble menneske, skulle vel egentlig ha vært bjørn og fått gått i hi om vinteren :). Takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...