Gå til innhold

Å søke jobb med "rulleblad"

Anbefalte innlegg

Gjest Svarttrost
Skrevet

Jeg har vært ute av arbeidslivet i tre år pga problemene mine, er nå i et "arbeid med bistand"-opplegg gjennom Nav.

Vil gjerne ut av det og skaffe meg en 50% jobb, MEN

Hva i all verden skal en skrive i søknaden for i det hele tatt å nå fram til et intervju? Virker helt umulig synes jeg - type "vært syk de tre siste år" er jo ikke noe som får en arbeidsgiver til å hoppe av glede?

Alternativet er å bruke svært lang tid gjennom navsystemet, men problemet der er jo at en er ganske så stigmatisert gjennom dette opplegget, og at det derfor er vanskelig å få innpass noe sted. (Her i byen er slike ordninger satt ut til en ekstern bedrift, noe som gjør stigmatiseringen verre)

Begynner å lure på om det er håp i det hele tatt...

At jeg trenger en jobb er det ingen tvil om, det holder meg på beina i større grad enn om jeg ikke jobber.

I mine gode perioder, som er mine lengste, regner meg selv for å være en ressurs, og jeg har tidligere blitt hentet fra jobb til jobb, ikke søkt. Så nederlaget føles stort...

Skrevet

Heisann.

Hvis du er "ferdigbehandlet" (i mangel på bedre ord), og nå står på egne ben når du skal søke jobb, så kan du feks. si at du har vært langtidssykemeldt siden da og da, og at du er ferdigbehandlet, frisk og meget motivert til å jobbe og gjøre det du kan for å vise deg tilliten verdig.

Hos oss verdsetter vi folks (arbeidssøkeres) ærlighet, og er man åpen, kan man likevel få en sjanse hos oss. Feks tok vi inn en person på arbeidstrening (via et eksternt firma som du nevner) som sa at hn tidligere hadde hatt et rusproblem. I samtale rundt dette, var hn såpass åpen og reflektert, at vi ikke vurderte dette som et minus i vår bedrift. At vedkommende hadde lagt dette bak seg og var klar til en ny start. Vi ville gi vedkommende en sjanse. Hn hadde opplevd en del motgang i jobbsøking tidligere, og var virkelig motivert for å gjøre en skikkelig innsats! Noe vi allerede første dagen så var tilfelle. Masse potensiale og glede.

Det er ikke alle steder man føler at man kan eller vil utlevere seg selv på denne måten. Men hos oss er det iallefall mulig å få en sjanse og vise hvem man er, selv med litt eller mye bagasje i ryggsekken.

Masse lykke til! Klem

Gjest profile
Skrevet

Hva mener du med stigmatisert? Jeg skal begynne på arbeid med bistand nå, og har ikke fått det inntrykket. Er jo en måte å få innpass i arbeidslivet på, da det er mindre risiko for bedriften å ta deg inn når de slepper å lønne deg. Da får du jo i hvert fall muligheten til å vise at du er dyktig.

Ellers så har jo fullt mulig å finne en praksisplass på egenhånd, da mottar du trygd og arbeider gratis. Neste steg er vel lønnstilskudd, da betaler bedriften deg lønn, og så betaler nav en del av lønnen din til bedriften, slik at de ikke får så store utgifter som å ansette en "vanlig" person.

Gjest Svarttrost
Skrevet

Hva mener du med stigmatisert? Jeg skal begynne på arbeid med bistand nå, og har ikke fått det inntrykket. Er jo en måte å få innpass i arbeidslivet på, da det er mindre risiko for bedriften å ta deg inn når de slepper å lønne deg. Da får du jo i hvert fall muligheten til å vise at du er dyktig.

Ellers så har jo fullt mulig å finne en praksisplass på egenhånd, da mottar du trygd og arbeider gratis. Neste steg er vel lønnstilskudd, da betaler bedriften deg lønn, og så betaler nav en del av lønnen din til bedriften, slik at de ikke får så store utgifter som å ansette en "vanlig" person.

Takk for svar!

Jeg har vært i dette opplegget i nær ett år, og prøvd meg ut et sted. Det har resultatmessig sett gått kjempebra, men helseprisen har vært svært høy. Derfor velger jeg nå å gi meg der, er overbevist om at jeg trenger noe mer rutinepreget.

Plassen jeg har arbeidet på ordnet jeg selv, ettersom firmaet som skulle gjøre jobben ikke klare å finne noe som helst til meg i løpet av fire måneder, ikke engang en kassajobb (jeg har høyere utdannelse). Det virker som om mange av klientene deres er rusmisbrukere eller temmelig dårlig fungerende på andre områder. Derfor stigmatiserende.

Men jeg har en mistanke om at det også har mye med saksbehandleren å gjøre, hvordan ting blir lagt frem, så forhåpentligvis får du andre erfaringer!

Skrevet

Jeg ville ikke nevnt sykefraværet ditt i søknaden/cv`en. Jeg var borte 1 år fra jobb og skrev ikke noe om dette i verke søknad eller cv. Det er jo mange som tar seg pauser fra arbeidslivet.

Når det er sagt så er det vanlig at arbeidsgiver spør hva du gjorde på i perioden du ikke var i jobb. Dette spørsmålet fikk jeg noen ganger og jeg bestemte meg å svare ærlig på det. Noen var positive til det og noen reagerte negativt. Sånn er det bare dessverre.. Men jeg er lei av å føle skam over å ha vært psykisk syk. For å klare å fjerne disse fordommene så er det derfor viktig at vi som har hatt noen utfordringer i livet er ærlig og snakker om det. Da ser bedrifter/arbeidsgivere at dette ikke er noe å være redd for. Vi er ressurssterke mennesker som kan utføre en jobb like godt som alle andre.

Jeg gikk veien gjennom praksisplass før jeg søkte på jobber selv. Jeg hadde både opp og nedturer og det var en tøff tid. Men jeg er nå i full jobb og stortrives på arbeidsplassen min:). Jeg foretrekker også rutinepreget arbeid da jeg føler jeg har mest kontroll. Jobber derfor som sekretær.

Ønsker deg masse lykke til i jobbjakten! Og bare vær ærlig. Det lønner seg:)

Gjest Svarttrost
Skrevet

Jeg ville ikke nevnt sykefraværet ditt i søknaden/cv`en. Jeg var borte 1 år fra jobb og skrev ikke noe om dette i verke søknad eller cv. Det er jo mange som tar seg pauser fra arbeidslivet.

Når det er sagt så er det vanlig at arbeidsgiver spør hva du gjorde på i perioden du ikke var i jobb. Dette spørsmålet fikk jeg noen ganger og jeg bestemte meg å svare ærlig på det. Noen var positive til det og noen reagerte negativt. Sånn er det bare dessverre.. Men jeg er lei av å føle skam over å ha vært psykisk syk. For å klare å fjerne disse fordommene så er det derfor viktig at vi som har hatt noen utfordringer i livet er ærlig og snakker om det. Da ser bedrifter/arbeidsgivere at dette ikke er noe å være redd for. Vi er ressurssterke mennesker som kan utføre en jobb like godt som alle andre.

Jeg gikk veien gjennom praksisplass før jeg søkte på jobber selv. Jeg hadde både opp og nedturer og det var en tøff tid. Men jeg er nå i full jobb og stortrives på arbeidsplassen min:). Jeg foretrekker også rutinepreget arbeid da jeg føler jeg har mest kontroll. Jobber derfor som sekretær.

Ønsker deg masse lykke til i jobbjakten! Og bare vær ærlig. Det lønner seg:)

Enit - tusen takk for svært matnyttig svar :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...