Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest jenny dal

Hei Jeg er 41 år gammel dame med. 2 barn fra før 7 og 8. Vi har lenge hatt lyst på et barn til. Nå har jeg akkurat fått beskjed om at jeg har Leidensmutasjon Homozygot type.Ved gravidtet må jeg visstnok bruke blodfortynnede sprøyter hele svangerskapet. Mitt spørsmål er om jeg pga av alder og Leiden bør unngå flere svangerskap. Jeg har 2 barn og har ikke lyst til å utsette meg for risiko ovenfor de. Jeg er i den situasjon at jeg må ta keisersnitt. Hva er ditt råd i denne situasjonen? Camilla

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359098-leiden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det stemmer at du må bruke blodfortynningsmedisin fordi du har sterkt øket risiko for blodpropp som jo fra før er øket hos gravide. Det pleier imidlertid ikke å være noe stort problem. Du skal lære selv å sette sprøytene i huden på magen.

Med hensyn til din alder er det største problemet om du i det hele tatt kan bli gravid, for sjansen er sterkt redusert i forhold til for 8-9 år siden. Risiko for abort er ca 50% og risiko for Down syndrom ca 1%. Det er ikke noen spesiell risiko for din helse, hvis du ellers er frisk, ikke er overvektig eller har andre sykdommer (høyt blodtrykk, diabetes osv).

Avgjørelsen må tas av din mann og deg selv, men som gynekolog vil jeg absolutt ikke fraråde.

Lykke til, hvis du velger å forsøke. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/359098-leiden/#findComment-3099956
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...