Gå til innhold

Psykologen

Anbefalte innlegg

Gjest Ikkenånei
Skrevet

Er det greitt å holde psykologen i handa i timen ?

Skrevet

Er det greit for deg?

Jeg ville ikke ha gjort det.

Gjest ikkenånei
Skrevet

Er det greit for deg?

Jeg ville ikke ha gjort det.

hvorfor ville du ikke gjort d ?

Skrevet

hvorfor ville du ikke gjort d ?

Er ikke helt meg å sitte og holde noen i hånden, hadde ikke blitt bedre av det.

Gjest Mrs. Me
Skrevet

Komme helt an på settingen..

Man kan holde en sykepleier i hånden når man ligger i smerter...eller en barnepleier når man er i fødsel..

En psykolog når man har sterk angst i terapi..?

Omsorg fra en hjelper til en pasient.

Skrevet

Psykologen jeg gikk til, ville at jeg skulle holde henne i hånden ... jeg syntes det var en merkelig idé.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det er ikke greit!

Gjest absolutt ikke
Skrevet

Komme helt an på settingen..

Man kan holde en sykepleier i hånden når man ligger i smerter...eller en barnepleier når man er i fødsel..

En psykolog når man har sterk angst i terapi..?

Omsorg fra en hjelper til en pasient.

Det kommer ikke an på settingen når vi snakker om psykolog.

Gjest ikkenånei
Skrevet

Nei, det er ikke greit!

Hvorfor er det ikke greitt NHD ?

Psykologen er 4 år eldre enn meg, en mann, forholdsvis nyutdannet, tror du han vet at det ikke er lov ?

Står det skrevet i bøkene hans at det ikke er lov ?

Skrevet

''Er det greitt å holde psykologen i handa i timen ?''

Jeg er ingen fagperson, men tenker at det er greit viss det er pasienten som tar initiativ og har behov for det i en gitt situasjon - ikke ellers.

Alle har vi personlige fysiske grenser som må respekteres. I en terapisituasjon er dette ekstra viktig.

Jeg opplevde en gang at en lege holdt meg på kneet under konsultasjonen (jeg hadde ingen problemer med kneet, det var ikke derfor jeg var der). Oppfatta ikke dette som en seksuell tilnærming eller noen form for overgrep, kun misforstått "innlevelse" fra legen.

Følte likevel at han tråkka over min intimsfære i den gitte situasjonen, og sa fra på en pen måte. Han takla det profesjonelt, og jeg har ingen problemer med f.eks GU hos han i etterkant.

Nå skreiv jeg meg bort, poenget mitt er at alle - fagpersoner eller ikke - må respektere må være lydhøre og respektere andres grenser. Fagpersoner har naturlig nok et spesielt ansvar her.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvorfor er det ikke greitt NHD ?

Psykologen er 4 år eldre enn meg, en mann, forholdsvis nyutdannet, tror du han vet at det ikke er lov ?

Står det skrevet i bøkene hans at det ikke er lov ?

Psykoterapi foregår ved hjelp av samtale med en fastsatt hyppighet og en fastsatt tid. Eks 50 minutter hver onsdag fra 13.00 - 13.50.

Fysisk kontakt, bortsett fra evt håndhilsing, hører ikke hjemme i psykoterapi. Vanligvis skal det heller ikke være kontakt mellom timene med mindre dette er tydelig avtalt. Tema i terapien skal være knyttet til pasienten. Behandler skal være nøytral og ikke bringe inn personlige forhold.

Alt dette skal din psykolog ha lært. Når han velger å ikke etterleve dette, kan han ikke hjelpe pasientene, og vanligvis tar det ikke lang tid før de første klagesakene kommer.

Gjest holder meg fortsatt unna
Skrevet

Psykoterapi foregår ved hjelp av samtale med en fastsatt hyppighet og en fastsatt tid. Eks 50 minutter hver onsdag fra 13.00 - 13.50.

Fysisk kontakt, bortsett fra evt håndhilsing, hører ikke hjemme i psykoterapi. Vanligvis skal det heller ikke være kontakt mellom timene med mindre dette er tydelig avtalt. Tema i terapien skal være knyttet til pasienten. Behandler skal være nøytral og ikke bringe inn personlige forhold.

Alt dette skal din psykolog ha lært. Når han velger å ikke etterleve dette, kan han ikke hjelpe pasientene, og vanligvis tar det ikke lang tid før de første klagesakene kommer.

Min psykolog har bestridet alle disse reglene. Alle spør hvorfor jeg ikke går til han lenger, og jeg svarer at det gir meg ingenting. Han er mest interesssert i å snakke om sine hobbyer og interesser. Psykologen spør stadig om jeg har behov for ny time, at jeg må ta kontakt... Han har også alltid hatt det med å klemme meg før og etter timene, og det er ikke forsiktige klemmer heller. Noe som var skikkelig ekkelt var at han maste om at han ville gi meg hodemassasje en gang jeg klaget på hodepine.

Skrevet

Min psykolog har bestridet alle disse reglene. Alle spør hvorfor jeg ikke går til han lenger, og jeg svarer at det gir meg ingenting. Han er mest interesssert i å snakke om sine hobbyer og interesser. Psykologen spør stadig om jeg har behov for ny time, at jeg må ta kontakt... Han har også alltid hatt det med å klemme meg før og etter timene, og det er ikke forsiktige klemmer heller. Noe som var skikkelig ekkelt var at han maste om at han ville gi meg hodemassasje en gang jeg klaget på hodepine.

Kontakt pasientombudet eller ta dette opp med fastlegen om du har et greit forhold til han/henne.

Dette henger ikke på greip.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...