pixelite Skrevet 26. september 2001 Del Skrevet 26. september 2001 Hei. Jeg har vært syk (iflg. legemelding) siden januar i år med ulcerøs kolitt (kronisk tarmsykdom. sier uk etter dette). Jeg skulle avtjent verneplikten i januar etter å ha avbrutt skolegang pga annen sykdom, men pga uk så ble jeg fritatt. Mellom tiden jeg sluttet på skolen og den planlagte påbegynnelsen av verneplikten så jobbet jeg av/på for et transportbyrå men det kan ikke ha summet seg itil mer enn en uke. Maks. Hele denne tiden har jeg vært meldt arbeidssøkende (inntil nylig pga jeg sluttet å sende inn meldekort) og uten inntekt (levd vha foreldre + sosialkontoret). Jeg ser ut til å være på bedringens vei men har lagt på sykehus i en periode pga komplikasjoner m. sykdommen. Så hvordan fremtiden ser ut er vanskelig å si. Jeg lurer på hvilke hjelp trygdekontoret kan gi? Evt. om jeg kan få noen slags sykepenge-ordning sånn at jeg kan komme på bena igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35922-hvilke-trygdeordning-skal-hjelpe-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 27. september 2001 Del Skrevet 27. september 2001 du skulle hatt sykepenger allerede fra januar, du. Du skulle vel hatt sykedimmitering fra militæret? I så fall er du garantert en minsteinntekt på ca 100 000 pr år i sykepenger. Problemet er at det nå har gått lang tid... hva gjorde du med sykmeldinegen dine? Har du levert dem til trygdekontoret? Har du fått avslag? Du skal ikke ha dagpenger når du er sykmeldt, så her kan det være snakk om en feilutbetaling, men du skal i så fall ha omregnet dagpengene ti sykepenger (det er fastslått i folketrygdloven at man skal se vekk fra foreldelsesreglene (3 mndr) i slike tilfeller). når du har vert syk i 1 år og fortsatt er under behandling kan du ha rett på rehabiliteringspenger. Du kan også ha rett på attføring (og trenger ikke vente til du har vert syk ett år.) Se http://trygdehjelpen.no/ for mer informasjon om disse ordningene på generelt grunnlag, og snakk med trygdekontoret asap! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35922-hvilke-trygdeordning-skal-hjelpe-meg/#findComment-137745 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pixelite Skrevet 27. september 2001 Forfatter Del Skrevet 27. september 2001 du skulle hatt sykepenger allerede fra januar, du. Du skulle vel hatt sykedimmitering fra militæret? I så fall er du garantert en minsteinntekt på ca 100 000 pr år i sykepenger. Problemet er at det nå har gått lang tid... hva gjorde du med sykmeldinegen dine? Har du levert dem til trygdekontoret? Har du fått avslag? Du skal ikke ha dagpenger når du er sykmeldt, så her kan det være snakk om en feilutbetaling, men du skal i så fall ha omregnet dagpengene ti sykepenger (det er fastslått i folketrygdloven at man skal se vekk fra foreldelsesreglene (3 mndr) i slike tilfeller). når du har vert syk i 1 år og fortsatt er under behandling kan du ha rett på rehabiliteringspenger. Du kan også ha rett på attføring (og trenger ikke vente til du har vert syk ett år.) Se http://trygdehjelpen.no/ for mer informasjon om disse ordningene på generelt grunnlag, og snakk med trygdekontoret asap! Tusen takk for svaret ditt. Jeg har ikke hatt kontakt med trygdekontoret i det hele tatt om dette. Det eneste er at jeg har gitt fullmakt til saksbehandleren min på sosialkontoret om å innhente opplysninger. Ellers har jeg vært helt i villelse og ikke klart noenting av det folk forventer. Sykemeldingen gikk via lege til militæret i januar og jeg fikk brev tilbake om at jeg var fritatt på helsemessig grunnlag. Kanskje jeg kan få tak i en kopi av den sykemeldingen (evt. kan vise vernepliktsboken og brevet jeg fikk tilbake) men i alle fall så kan legen(e) si hva som er tilfellet. Når det gjelder hva jeg skal søke om og hvordan (hvilke skjemaer/blanketter jeg skal fylle ut, vedlegg, mm.) Er det noe jeg må ta opp med trygdekontoret? Jeg er ikke helt med når det gjelder omgjøringen (dagpenger -> sykepenger) men den hjelpen jeg har fått av sosialkontoret har vært ~2000,- mnd. (hjemmeboende ungdom) Men det er litt problematisk det og for jeg har ikke søkt jevnt hver 3 mnd. Håper det ikke blir for mye =) Tusen takk uansett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35922-hvilke-trygdeordning-skal-hjelpe-meg/#findComment-137783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 1. oktober 2001 Del Skrevet 1. oktober 2001 Tusen takk for svaret ditt. Jeg har ikke hatt kontakt med trygdekontoret i det hele tatt om dette. Det eneste er at jeg har gitt fullmakt til saksbehandleren min på sosialkontoret om å innhente opplysninger. Ellers har jeg vært helt i villelse og ikke klart noenting av det folk forventer. Sykemeldingen gikk via lege til militæret i januar og jeg fikk brev tilbake om at jeg var fritatt på helsemessig grunnlag. Kanskje jeg kan få tak i en kopi av den sykemeldingen (evt. kan vise vernepliktsboken og brevet jeg fikk tilbake) men i alle fall så kan legen(e) si hva som er tilfellet. Når det gjelder hva jeg skal søke om og hvordan (hvilke skjemaer/blanketter jeg skal fylle ut, vedlegg, mm.) Er det noe jeg må ta opp med trygdekontoret? Jeg er ikke helt med når det gjelder omgjøringen (dagpenger -> sykepenger) men den hjelpen jeg har fått av sosialkontoret har vært ~2000,- mnd. (hjemmeboende ungdom) Men det er litt problematisk det og for jeg har ikke søkt jevnt hver 3 mnd. Håper det ikke blir for mye =) Tusen takk uansett. Soaialkontoret er så vidt jeg vet forpliktet til å undersøke om du kan ha rettigheter på trygdekontoret eller aetat før de utbetaler sos.stønad. Det KAN derfor bety at sos.ktr har snakket med TK og fått beskjed at du ikke har rett på sykepenger, men dette får du klarhet i ved å høre med saksbehandler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35922-hvilke-trygdeordning-skal-hjelpe-meg/#findComment-138466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.