Gå til innhold

Lyve om sykdom/tro på løgnen Del 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen dager siden skrev jeg dette innlegget Lyve om sykdom/tro på løgnen: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4508517

Nå er saken ute i media, og jeg lurer på hvilke tanker dere gjør dere om saken?

http://tb.no/nyheter/ung-kvinne-beskyldes-for-kreftbloff-1.5958149

Jeg har hele tiden vært spesielt interessert i saken da jeg selv har hatt kreft, og pga kunnskapen jeg sitter med fant svært mange uregelmessigheter i hvordan historien hennes var satt sammen.

Derfor har jeg fulgt med på både bloggen og ellers på nett, og gjort meg mange tanker om dette unge paret.

Slik jeg ser saken pr nå mener jeg at et menneske med en alvorlig psykisk sykdom faktisk kan tro at de er alvorlig kreftsyk, men at de lyver så mye for seg selv at de faktisk tror at pengene går til behandling, det er ikke mulig.

Hva tenker dere?

Skrevet

Jeg tror ikke det primært er psykisk sykdom som ligger bak dette. Jeg anser dette som et ordinært "bedrageriforsøk". Særlig det at også samboer er involvert, gjør meg ganske sikker på dette.

Det kan ha startet som et ønske om oppmerksomhet, som så gradvis har blitt koblet til muligheten av å også få penger. Det har jo vært tilsvarende reelle historier omtalt i lokalpressen, og hvor det har blitt samlet inn penger til gjennomføring av eksperimentell behandling. Kanskje har hun fått ideen sin ut fra å ha hørt om et slikt tilfelle.

Skrevet

På meg virker dette som meget bevisst svindel fordi:

Samboeren også er involvert. Veldig vanskelig å være så synkront forvirrede. Alternativt må hun være så psyk og forvirret at det er samboeren som står bak hele greia, særdeles lite sannsynlig.

De har sannsynligvis fått inn 6-sifrede beløp. Det skal noe til å ikke legge merke til at dette ikke blir brukt på kreftbehandling, men bolig og/eller privat forbruk.

At noen i familien mener hun er psykisk syk, kan handle om at det er vansklig å ta en slik svindel inn over seg. Det går da ikke an å gjøre noe slikt uten å være psyk...

Hun vil selvsagt være tjent med at dette unnskyldes som psykisk sykdom.

Det kan godt hende at dette ikke var ment å vokse seg så stort som det har gjort. Men når de først var i gang, var det vanskelig å stoppe. Både pga løgnen de hadde viklet seg inn i og komforten med pengene det gav.

mvh

Skrevet

På meg virker dette som meget bevisst svindel fordi:

Samboeren også er involvert. Veldig vanskelig å være så synkront forvirrede. Alternativt må hun være så psyk og forvirret at det er samboeren som står bak hele greia, særdeles lite sannsynlig.

De har sannsynligvis fått inn 6-sifrede beløp. Det skal noe til å ikke legge merke til at dette ikke blir brukt på kreftbehandling, men bolig og/eller privat forbruk.

At noen i familien mener hun er psykisk syk, kan handle om at det er vansklig å ta en slik svindel inn over seg. Det går da ikke an å gjøre noe slikt uten å være psyk...

Hun vil selvsagt være tjent med at dette unnskyldes som psykisk sykdom.

Det kan godt hende at dette ikke var ment å vokse seg så stort som det har gjort. Men når de først var i gang, var det vanskelig å stoppe. Både pga løgnen de hadde viklet seg inn i og komforten med pengene det gav.

mvh

''At noen i familien mener hun er psykisk syk, kan handle om at det er vansklig å ta en slik svindel inn over seg. Det går da ikke an å gjøre noe slikt uten å være psyk...

''

Alternativt kan hun godt ha hatt eller ha psykiske problemer, men det er liten grunn til å tro at det er noen klar årsakssammenheng mellom problemene hennes og forsøket på å svindle til seg penger.

Skrevet

''At noen i familien mener hun er psykisk syk, kan handle om at det er vansklig å ta en slik svindel inn over seg. Det går da ikke an å gjøre noe slikt uten å være psyk...

''

Alternativt kan hun godt ha hatt eller ha psykiske problemer, men det er liten grunn til å tro at det er noen klar årsakssammenheng mellom problemene hennes og forsøket på å svindle til seg penger.

''Alternativt kan hun godt ha hatt eller ha psykiske problemer, men det er liten grunn til å tro at det er noen klar årsakssammenheng mellom problemene hennes og forsøket på å svindle til seg penger.''

Godt poeng.

Jeg ville nok vært på jakt etter hva jeg kunne oppdrive av formildende omstendigheter om dette gjaldt noen som sto meg nær.

mvh

Skrevet

Hun kan jo ha Münchausen syndrom. Det er jo en psykisk lidelse, hvor mennesker lyver om sykdom hos seg selv, eller andre (by proxy), for å dekke ett oppmerksomhetsbehov. Jeg drev en webgruppe for schizotypale den gang jeg hadde schizotyp diagnose, og vi fikk en slik person inn der. Hun ble raskt populær, og en av de mest aktive på boardet, men så ble hun plutselig borte, før hun etter noen måneders fravær innrømte at allt var løgn.

Skrevet

Hun kan jo ha Münchausen syndrom. Det er jo en psykisk lidelse, hvor mennesker lyver om sykdom hos seg selv, eller andre (by proxy), for å dekke ett oppmerksomhetsbehov. Jeg drev en webgruppe for schizotypale den gang jeg hadde schizotyp diagnose, og vi fikk en slik person inn der. Hun ble raskt populær, og en av de mest aktive på boardet, men så ble hun plutselig borte, før hun etter noen måneders fravær innrømte at allt var løgn.

Hvis ikke hun og samboeren hadde drevet med pengeinnsamling, så kunne jeg ha vært enig med deg. Men når de samarbeider om å svindle til seg penger, så må enten han være en ekstremt lettlurt idiot eller så handler dette om noe annet enn primært psykisk sykdom.

Men det med at folk dikter opp historier for å få oppmerksomhet på nett, er et relativt utbredt fenomen. Det har blant annet vært flere tilfeller hvor folk har løyet på seg at små barn har dødd - og når det så ble kjent at dette var løgn, så utløste det ekstremt mye raseri fra folk som hadde forsøkt å være støttende.

Skrevet

Nja, folk har mye merkelige preferanser, jeg er på et annet forum hvor en mann skrev at han hadde ALS og søstra hans stelte ham og begge skrev inn og så skrev onkelen og så viste det seg at alt var løgn og personen som var alle disse personene bare hadde lyst til å ha ALS. Tvillingbroren hans hadde også og holdt på å dø et par ganger. Det ble virkelig skrevet med innlevelse

Jeg skal love det ble oppvask og personen som bodde i Minnesota ble anmeldt til politiet.

Skrevet

Det var Münchausen syndrom jeg tenkte på også. Mener jeg skrev det forrige gang også.

Skrevet

Det var Münchausen syndrom jeg tenkte på også. Mener jeg skrev det forrige gang også.

Forresten...Etter å ha lest på nettet om Münchausen syndrom, tror jeg ikke denne kvinnen har det.

Dette dreier seg nok "bare" om ren svindel.

Fant forresten en god artikkel om Münchausen syndrom.

http://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/diverse/munchausens-syndrom-30086.html

Det eneste jeg fant rart i artikkelen var at det står at det er flest menn som har denne lidelsen.

Jeg har lest før at det er stort sett bare kvinner som har det.

(Menn nøyer seg som regel med å bare overdrive vanlig forkjølelse ;))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...