Gå til innhold

Å droppe mat...

Anbefalte innlegg

Gjest betenkt bekjent
Skrevet

En bekjent av meg betrodde meg for en tid tilbake at vedkommende for å spare penger dropper å spise i perioder. H*n kan godt gå en hel uke uten mat, drikker bare vann. Denne personen sliter også med angst og depresjonsproblemer, og har også betrodd meg endel selvmordstanker.

Jeg tenker at dette er fryktlig behandling av kropp og sjel. Særlig når dette er noe som skjer endel.

Jeg har sagt til vedkommende at dette ikke er bra, så nå er ikke jeg særlig populær lenger,og det er ikke noe særlig kontakt.

Hva syns dere? Er det kanskje ikke så ille med en slik måte å takle økonomiske problemer på? Eller var det på sin plass å "si ifra" til en person man trodde var en venn?

Skrevet

Alle vet vel at det ikke er bra å la være å spise på en uke.

Skrevet

Det varierer vel en del fra person til person hvor sterke negative utslag dette gjør.

Har du foreslått å spise f.eks. havregryn?

Har du spurt hvor mye som går til mat i periodene h*n spiser?

mvh

Gjest betenkt bekjent
Skrevet

Alle vet vel at det ikke er bra å la være å spise på en uke.

Ja, det skulle man kanskje tro, men denne personen vil ikke høre snakk om det...

Gjest betenkt bekjent
Skrevet

Det varierer vel en del fra person til person hvor sterke negative utslag dette gjør.

Har du foreslått å spise f.eks. havregryn?

Har du spurt hvor mye som går til mat i periodene h*n spiser?

mvh

Det hører med til historien at vedkommende ikke har så voldsomt med matlyst, slik at det koster denne personen lite å droppe mat helt. Tror kanskje ikke h*n har så lyst på havregryn, selv om dette er billig...

Skrevet

Ja, det skulle man kanskje tro, men denne personen vil ikke høre snakk om det...

Nei, hva skal man gjør da?

Skrevet

Det hører med til historien at vedkommende ikke har så voldsomt med matlyst, slik at det koster denne personen lite å droppe mat helt. Tror kanskje ikke h*n har så lyst på havregryn, selv om dette er billig...

Er økonomien en unnskyldning for ikke å spise?

Nå har vedkommende fortalt deg hvordan h*n gjør dette. Du har sagt hva du mener om saken.

Tar h*n det opp igjen, kan du kanskje spørre hvorfor h*n forteller deg dette. H*n vet hva du mener. Saken er dermed utdebattert.

Det høres ikke ut som fornuftige matvalg, men din bekjente har rett til å gjøre sine egne dumheter.

mvh

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Jeg synes det var rett av deg å bry deg. Det gjør ekte venner. Selvfølgelig er det ikke sunt å ikke spise. Underernæring medfører dårligere søvn, uten mat blir man sliten og tåler generelt mindre på nær sagt alle områder.

Langvarig underernæring har mange konsekvenser - benskjørhet, kroppen tærer energi fra musklene, det nødvendig fettet rundt innvollene forsvinner, kan risikere å ikke kunne få barn, dun på kroppen for å holde bedre på varmen, mister mye hår.

Men trusselpropaganda har kanskje ingenting for seg?

Du har gjort det du kan. Vedkommende må selv ta ansvaret. Liten matlyst er ikke en unnskyldning for å ikke spise. Dårlig økonomi gjør at man ikke kan plukke fra øverste hylle hva man har lyst på, men det finnes mye billig mat. Er ikke vedkommende motivert er det lite man får gjort.

Du kan kontakte fastlegen til vedkommende, det blir garantert ikke tatt vel imot, men da har legen et ansvar for å følge opp så hun ikke sulter seg ihjel.

Gjest Auroria
Skrevet

Høres mer ut som en sf ja, enn behovet for å spare penger. Spiser h*n når hun blir tilbudt mat av deg? Enten du inviterer på mat hjemme eller ute? Reaksjonen på dette vil avgjøre hva som egentlig er problemet. Men du må være innstilt på at h*n trekker seg enda mer unna, hvis det faktisk er snakk om en spiseforstyrrelse.

Skrevet

Høres mer ut som denne personen er spiseforstyrret.

Prøv å fortsett å vær en god venn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...