Gå til innhold

Hva skal man finne på?

Anbefalte innlegg

Gjest Frøken Nerve
Skrevet

Det er ingen tilbud for psykisk syke her, jeg er det "psykisk syk". Har lyst å gjøre noe for å komme i kontakt med folk, men jeg har begrensninger pga sykdom. De har tilrettelagt arbeid for uføretrygda, hørte hva det gikk ut på. Pakke inn ting osv, ble skuffa og nedverdiget. Har mer ressurser enn det, men hva når jeg ikke klarer vanlig arbeid/utdannelse?

Har familie og tar vare på dem, er skikkelig husmor..men føler meg som en vaskefille av og til. Eller hushjelp...

Har lyst å gjøre noe mer, noe for meg selv som jeg liker. Men hva?

Skrive i avisa at jeg ønsker turkamerat?

Skrive at jeg sliter psykisk og vil ha kontakt med likesinnede?

Ideer?

Skrevet

du kan jo sjekke om det finnes en angstring, eller en avdeling av mental helse i nærheten. Har inntrykk att de finnes ganske mange steder.

Gjest høstløv
Skrevet

Du kan f.eks. ta kontakt med Frivillighetssentralen, jeg har inntrykk av at det er et godt sosialt miljø blant de frivillige hjelperne samtidig som du får noe meningsfullt å gjøre på.

Her i kommunen driver Frivillighetssentralen med mange forskjellige slags gjøremål, så det må absolutt finnes noe til enhver som gjerne vil gjøre en innsats.

Skrevet

''De har tilrettelagt arbeid for uføretrygda, hørte hva det gikk ut på. Pakke inn ting osv, ble skuffa og nedverdiget. Har mer ressurser enn det, men hva når jeg ikke klarer vanlig arbeid/utdannelse?''

Støtter høstløv og serenity777 sine gode forslag.

Dessuten har enhver attføringsbedrift som driver seriøst et vidt spekter av arbeidstrening / -oppgaver eller kurs. Der de ikke kan møte brukerens behov, skal de ha et samarbeid med eksterne arbeidsgivere.

Om du ønsker deg ut i arbeid / praksis/ tiltak, uansett stillingsprosent, ta kontakt med NAV slik at dere i fellesskap kan gjøre bestillingen til den aktuelle attføringsbedriften ift dine ønsker og behov.

Uføretrygda er en av de "prioriterte gruppene" i NAV, det er mange gunstige ordninger mtp jobb / aktivitet, ikke bare når det gjelder VTA (varig tilrettelagt arbeid).

Lykke til :-)

Gjest Frøken Nerve
Skrevet

''De har tilrettelagt arbeid for uføretrygda, hørte hva det gikk ut på. Pakke inn ting osv, ble skuffa og nedverdiget. Har mer ressurser enn det, men hva når jeg ikke klarer vanlig arbeid/utdannelse?''

Støtter høstløv og serenity777 sine gode forslag.

Dessuten har enhver attføringsbedrift som driver seriøst et vidt spekter av arbeidstrening / -oppgaver eller kurs. Der de ikke kan møte brukerens behov, skal de ha et samarbeid med eksterne arbeidsgivere.

Om du ønsker deg ut i arbeid / praksis/ tiltak, uansett stillingsprosent, ta kontakt med NAV slik at dere i fellesskap kan gjøre bestillingen til den aktuelle attføringsbedriften ift dine ønsker og behov.

Uføretrygda er en av de "prioriterte gruppene" i NAV, det er mange gunstige ordninger mtp jobb / aktivitet, ikke bare når det gjelder VTA (varig tilrettelagt arbeid).

Lykke til :-)

Takk for svarene.

Gjest Looleiva
Skrevet

Hva med å forsøke deg med frivillig arbeid. Det kan til en hvis grad legges opp etter egen helsetilstand og er veldig givende. En vil jo ofte arbeide med med mennesker som er sårbare så en må være noenlunde oppegående. Ellers er det ting som å steke vafler på eldresenter. Hjelpe til med handling eller andre praktiske ting. Eller være besøksvenn for ensomme mennesker.

Har vært et viktig steg på veien for meg til å klare ordinært arbeid.Hjulpet meg mye mer enn ting i regi fra det offentlige.

Gjest Frøken Nerve
Skrevet

Hva med å forsøke deg med frivillig arbeid. Det kan til en hvis grad legges opp etter egen helsetilstand og er veldig givende. En vil jo ofte arbeide med med mennesker som er sårbare så en må være noenlunde oppegående. Ellers er det ting som å steke vafler på eldresenter. Hjelpe til med handling eller andre praktiske ting. Eller være besøksvenn for ensomme mennesker.

Har vært et viktig steg på veien for meg til å klare ordinært arbeid.Hjulpet meg mye mer enn ting i regi fra det offentlige.

Dette kunne jeg tenke meg å holde på med, være til hjelp og støtte for andre mennesker. Jeg er ganske oppegående, men noen ganger er jeg ikke det, har derfor ikke lyst å binde meg til noe. Det blir bare nederlag.

Skrevet

Må det være aktivitet beregnet spesielt for "psykisk syke"? Kanskje du kan gjøre noe som vanlig dødelige også holder på med? :-)

Gjest Frøken Nerve
Skrevet

Må det være aktivitet beregnet spesielt for "psykisk syke"? Kanskje du kan gjøre noe som vanlig dødelige også holder på med? :-)

Det er det jeg vil, gjøre ting normale dødelige gjør. Ikke lenger bli puttet i bås, å være sammen med andre, som sliter psykisk har ikke vært en fordel for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...