Gå til innhold

behandling av emosjonell ustabil personlighet

Anbefalte innlegg

lailen1365381136
Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen av emosjonell ustabil personlighet av den impulsive typen. Og i tillegg er jeg så opptatt av hva andre mener om meg at jeg får sterk angst av det og har blitt uføretrygdet. Har fått diagnose paranoid personlighetsforstyrrelse og bruker cipralex 20 mg daglig. Men, det hjelper meg ikke nok til å ha et stabilt liv lenge av gangen. Kan noen gi meg råd angående medisiner som kan hjelpe uten at man går opp i vekt og får ubehagelige bivirkninger.

Skrevet

Jeg har selv eupf, og noen av symptomene du beskriver. Medisiner gjør meg ikke frisk. Det viktigste er en terapi som funker.

Jeg har i tillegg bulimi og bruker nå 40 mg Fontex daglig. For meg virker Fontex slik at jeg ikke klarer å overspise. Kopien Fluoksetin funket av en eller annen grunn ikke på meg. Men kanskje den virker på andre. Jeg har aldri gått opp i vekt når jeg bruker Fontex.

For meg er medisin siste utvei. I romjula ble jeg dypt deprimert, og måtte av den grunn begynne på medisiner. Men medisinene gjør dessverre at jeg ikke får så mye utbytte av terapien. Tankene går ikke "helt inn". Det er en fordel når det gjelder depresjonen, men ikke når det gjelder terapien. Så bivirkningen er dessverre at terapien heller ikke går helt inn. Slik er det ihvertfall for meg.

Dette er en balansegang. For meg er det slik at medisin ikke kan gjøre meg frisk, men den kan på kort sikt hjelpe når livet er uutholdelig å leve.

Dette er min erfaring. Jeg blir ikke frisk av medisiner. Men de kan på kort sikt være en nødvendig løsning.

Kanskje det finnes andre erfaringer.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes ingen god medisin mot eupf. Medisiner kan gis etter hvilke plagsomme symptomer en har. En god del har nytte av Cipralex (SSRI) slik du får.

For paranoid pf bør en få et antipsykotisk medikament i lav dose f. eks Seroquel 100-200 mg eller Trilafon 4-8 mg. Dette skal tas fast, og effekten bygger seg opp i løpet av 3 mnd.

lailen1365381136
Skrevet

Det finnes ingen god medisin mot eupf. Medisiner kan gis etter hvilke plagsomme symptomer en har. En god del har nytte av Cipralex (SSRI) slik du får.

For paranoid pf bør en få et antipsykotisk medikament i lav dose f. eks Seroquel 100-200 mg eller Trilafon 4-8 mg. Dette skal tas fast, og effekten bygger seg opp i løpet av 3 mnd.

Hei tusen takk for svar, men hva betyr afst?

lailen1365381136
Skrevet

Jeg har selv eupf, og noen av symptomene du beskriver. Medisiner gjør meg ikke frisk. Det viktigste er en terapi som funker.

Jeg har i tillegg bulimi og bruker nå 40 mg Fontex daglig. For meg virker Fontex slik at jeg ikke klarer å overspise. Kopien Fluoksetin funket av en eller annen grunn ikke på meg. Men kanskje den virker på andre. Jeg har aldri gått opp i vekt når jeg bruker Fontex.

For meg er medisin siste utvei. I romjula ble jeg dypt deprimert, og måtte av den grunn begynne på medisiner. Men medisinene gjør dessverre at jeg ikke får så mye utbytte av terapien. Tankene går ikke "helt inn". Det er en fordel når det gjelder depresjonen, men ikke når det gjelder terapien. Så bivirkningen er dessverre at terapien heller ikke går helt inn. Slik er det ihvertfall for meg.

Dette er en balansegang. For meg er det slik at medisin ikke kan gjøre meg frisk, men den kan på kort sikt hjelpe når livet er uutholdelig å leve.

Dette er min erfaring. Jeg blir ikke frisk av medisiner. Men de kan på kort sikt være en nødvendig løsning.

Kanskje det finnes andre erfaringer.

Hei tusen takk for ditt svar.

lailen1365381136
Skrevet

Hei trenger jeg å ta cipralex hvis jeg tar Seroquel eller Trilafon?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg vil forslå f. eks Seroquel 100 mg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...