Gjest sml1 Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Hei! Jeg har vært hos gynekologen i dag pga at jeg av og til har hatt svie rundt urinrøret etter vannlating. Det kommer etter vannlating av og til, og går over igjen av seg selv etter en liten stund. Har det et par ganger i uka, siden romjulen. Tatt diflucan, da jeg trodde det var sopp. Ble litt bedre, men så kjente jeg litt igjen etter noen dager. Har ikke sopp nå. Historikk: Har siden november og desember hatt nyrebekkenbetennelse og blærekatarr, og har gått på 4 antibiotikakurer pga det. Urinprøven hos legen var helt fint, og også blodprøver ang. sjekk av nyrer, (kreatinin) lever. Tok også ultralyd av nyrer i desember, de var fine. Var hos fastlegen, og hun mente svien kunne komme av litt "slitne og såre" slimhinner etter så mye behandling med antibiotika. Da jeg skal ut å reise på lang tur til Australia snart, følte jeg for å få en mer sikker diagnose, så jeg dro til en gynekoog. Gynekologen mente det kanskje kunne være bakteriell vaginose, så hun tok prøve som jeg får svar på i løpet av noen dager. Hadde en del utflod, men ikke typisk vond lukt. Da hun tok ultralyd oppdaget hun også krystaller i urinblæra, dvs uringrus, som stjerner på en himmel ved urinblæra kalte hun det. Hun sa det kunne forekomme hos enkelte uten at det betyr noe galt. Hvis man har spist salt mat feks. Jeg fikk beskjed at det ville gå over av seg selv, måtte drikke mye vann, og at det ikke ville utvikle seg til blærestein. Hun visste ikke hvor lang tid det ville ta før jeg ble kvitt det. Men jeg er fortsatt litt bekymret, fordi hun tok det så lett, og jeg trodde man kunne få nyrestein/blærestein av det? Prøvde få svar om det var noe jeg kunne spise, ikke spise for at det skal skilles ut fortere, men fikk ikke noe svar på det. Hun ba meg drikke mye vann, for da blir krystallene skilt ut med urinen. Kan jeg slå meg til ro med dette svaret? Trenger jeg å gå til noen ny kontroll om jeg ikke blir værre i løpet av en tid? Til informasjon, går på Hiprex 2 tabletter, morgen og kveld for å forebygge ny uvi før vi skal reise. Hun sa det var ok å fortsette å gå på dem. Kan de ha noen innvirkning på krystaller? Kan jeg fortsette å bruke dem? Takker for svar. På forhånd takk for hjelpen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359455-krystaller-i-urinen-farlig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Det er ikke farlig med krystaller i blæra, det er bare det at det er vondt fordi de ofte er spisse. Det er ikke det samme som nyregrus som kan bli store. Og det eneste du skal gjøre er som hun sier, drikke mye vann. Jeg har fått beskjed om tre liter. Da vil de sannsynligvis bli skylt ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359455-krystaller-i-urinen-farlig/#findComment-3103679 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Dette har jeg ikke hørt om før, at man kan se urinkrystaller ved ultralyd av blæren! Jeg synes du må ringe opp for å få dette utdypet, evt bør du få tatt mikroskopi av urinen, men jeg synes som sagt at det lyder rart. Svie ved urinrøret kan være en lokal infeksjon. Er du testet for chlamydia? Jeg er enig i at svie kan være forårsaket av mye antibiotikum, men da er det vanlig sopp til stede. Er det påvist? Med hensyn til bakteriell vaginose, så er det ikke noe man 'får svar på etter noen dager'. den diagnose stilles hos legen ut fra forskjellige forhold, bla mikroskopi av sekret fra skjeden og ’lukteprøve’, helst også pH-måling (surheten i skjeden). Det er ikke en bakterieprøve som kan påvise tilstanden. Hvis du blir verre, snakk med din fastlege. Du behøver ikke å være redd for blærestein eller nyrestein, bare fortsett med Hiprex. Hvis du skal på en lang reise ville det kanskje være lurt også å ha antibiotika med, hvis du skulle få en skikkelig urinveisinfeksjon. God tur, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359455-krystaller-i-urinen-farlig/#findComment-3103731 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sml1 Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Dette har jeg ikke hørt om før, at man kan se urinkrystaller ved ultralyd av blæren! Jeg synes du må ringe opp for å få dette utdypet, evt bør du få tatt mikroskopi av urinen, men jeg synes som sagt at det lyder rart. Svie ved urinrøret kan være en lokal infeksjon. Er du testet for chlamydia? Jeg er enig i at svie kan være forårsaket av mye antibiotikum, men da er det vanlig sopp til stede. Er det påvist? Med hensyn til bakteriell vaginose, så er det ikke noe man 'får svar på etter noen dager'. den diagnose stilles hos legen ut fra forskjellige forhold, bla mikroskopi av sekret fra skjeden og ’lukteprøve’, helst også pH-måling (surheten i skjeden). Det er ikke en bakterieprøve som kan påvise tilstanden. Hvis du blir verre, snakk med din fastlege. Du behøver ikke å være redd for blærestein eller nyrestein, bare fortsett med Hiprex. Hvis du skal på en lang reise ville det kanskje være lurt også å ha antibiotika med, hvis du skulle få en skikkelig urinveisinfeksjon. God tur, vennlig hilsen Mette H Moen Det hun sa så på innvendig ultralyd var små prikker ved/i urinblæra. Hun kalte det krystaller, eller grums. Rart det ikke er synling når det var det hun kalte det`? På ultralyden så det ut som små prikker ved urinblæra, hun kalte det som en himmel med mange stjerner. Er det ikke krystaller? Har ingen kjønnsykdommer. Hun kunne ikke påvise baktereill vaginose der og da bortsett fra å lukte og at hun så det var en del utflod. Ingen vond lukt. Hun hadde ikke utstyr til å se der og da om det var bakteriell vaginose, sendte prøvene inn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359455-krystaller-i-urinen-farlig/#findComment-3103757 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sml1 Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Det er ikke farlig med krystaller i blæra, det er bare det at det er vondt fordi de ofte er spisse. Det er ikke det samme som nyregrus som kan bli store. Og det eneste du skal gjøre er som hun sier, drikke mye vann. Jeg har fått beskjed om tre liter. Da vil de sannsynligvis bli skylt ut. Ok, takk for svar. Ser at legen jeg sendte spørsmålet til mente man ikke kunne se krystaller ved innvendig ultralyd, det var jo rart. Du fikk også den diagnosen ved innvendig ultralyd hos gynekolog? Hvor lenge måtte du drikke mye vann for at det skulle forsvinne? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359455-krystaller-i-urinen-farlig/#findComment-3103758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Det hun sa så på innvendig ultralyd var små prikker ved/i urinblæra. Hun kalte det krystaller, eller grums. Rart det ikke er synling når det var det hun kalte det`? På ultralyden så det ut som små prikker ved urinblæra, hun kalte det som en himmel med mange stjerner. Er det ikke krystaller? Har ingen kjønnsykdommer. Hun kunne ikke påvise baktereill vaginose der og da bortsett fra å lukte og at hun så det var en del utflod. Ingen vond lukt. Hun hadde ikke utstyr til å se der og da om det var bakteriell vaginose, sendte prøvene inn. De er gjennomsiktige og vanskelige å se. Jeg tror du skulle sjekke hos en urolog eller hos en uroterapeut. Jeg tror nok de har mer ekspertise på slike ting enn en gynokolog. Det er jo ikke deres spesialområde. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359455-krystaller-i-urinen-farlig/#findComment-3103760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Ok, takk for svar. Ser at legen jeg sendte spørsmålet til mente man ikke kunne se krystaller ved innvendig ultralyd, det var jo rart. Du fikk også den diagnosen ved innvendig ultralyd hos gynekolog? Hvor lenge måtte du drikke mye vann for at det skulle forsvinne? Nei, jeg har fått sjekket ut hos lege og uroterapeut og med ultralyd utvendig. Og selv om ikke legen er urolog så driver han mye med urologiske undersøkelser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359455-krystaller-i-urinen-farlig/#findComment-3103764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sml1 Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Nei, jeg har fått sjekket ut hos lege og uroterapeut og med ultralyd utvendig. Og selv om ikke legen er urolog så driver han mye med urologiske undersøkelser. ok. hvor lenge måtte du drikke masse vann for at krystallene skulle bli borte? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359455-krystaller-i-urinen-farlig/#findComment-3103773 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 ok. hvor lenge måtte du drikke masse vann for at krystallene skulle bli borte? Ikke lenge, en eller to dager. Jeg kan ha det i perioder, da liker jeg at noen slår meg hardt på nyrene og drikker mye og så forsvinner det etter en stund. Nå har jeg ikke hatt det på lenge. Du skal kunne se det med øyet også når du tisser dem ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359455-krystaller-i-urinen-farlig/#findComment-3103783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sml1 Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Ikke lenge, en eller to dager. Jeg kan ha det i perioder, da liker jeg at noen slår meg hardt på nyrene og drikker mye og så forsvinner det etter en stund. Nå har jeg ikke hatt det på lenge. Du skal kunne se det med øyet også når du tisser dem ut. Ok, takk for svar. Siste spørsmål, så skal jeg ikke mase mer:) sa legen din noe om hvofor man får slike krystaller? hvordan merker du at du har dem, slik at du får drukket masse vann? om du ikke drikker vann, kan de da utvikle seg til steiner? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359455-krystaller-i-urinen-farlig/#findComment-3103808 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Ok, takk for svar. Siste spørsmål, så skal jeg ikke mase mer:) sa legen din noe om hvofor man får slike krystaller? hvordan merker du at du har dem, slik at du får drukket masse vann? om du ikke drikker vann, kan de da utvikle seg til steiner? Det står på google at Krystaller: Urinen er en overmettet saltoppløsning som lett krystalliserer. Rikelig saltutfelling gjør det vanskelig å vurdere prøven og varierer også med urinens pH, osmolalitet og temperatur. Disse karakteristiske sekskantede krystaller påvises i frisklatt, surgjort urin. Det står på denne linken her, langt nede på siden http://www.legeforeningen.no/id/110235.0 Jeg bare merker at det er vondt og så har jeg blitt sjekket for nyrestein og nyregrus, men det har jeg ikke så da regnet legen med at det var krystaller som hang seg fast i de spissene i nyre og urinrøret mellom nyre og blære. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359455-krystaller-i-urinen-farlig/#findComment-3103874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Dette har jeg ikke hørt om før, at man kan se urinkrystaller ved ultralyd av blæren! Jeg synes du må ringe opp for å få dette utdypet, evt bør du få tatt mikroskopi av urinen, men jeg synes som sagt at det lyder rart. Svie ved urinrøret kan være en lokal infeksjon. Er du testet for chlamydia? Jeg er enig i at svie kan være forårsaket av mye antibiotikum, men da er det vanlig sopp til stede. Er det påvist? Med hensyn til bakteriell vaginose, så er det ikke noe man 'får svar på etter noen dager'. den diagnose stilles hos legen ut fra forskjellige forhold, bla mikroskopi av sekret fra skjeden og ’lukteprøve’, helst også pH-måling (surheten i skjeden). Det er ikke en bakterieprøve som kan påvise tilstanden. Hvis du blir verre, snakk med din fastlege. Du behøver ikke å være redd for blærestein eller nyrestein, bare fortsett med Hiprex. Hvis du skal på en lang reise ville det kanskje være lurt også å ha antibiotika med, hvis du skulle få en skikkelig urinveisinfeksjon. God tur, vennlig hilsen Mette H Moen Hei igjen Jeg har nå sjekket med en landets største eksperter i gynekologisk ultralyd som bekreftet at man i tilfelle av store krystaller kan se dem på ultralyd. Dett er egentlig ikke et 'gynekologisk' problem, men noe som bør sjekkes med urologer (urinveiseksperter). Hvis du står for å skulle reise til utlandet, var det kanskje best å få det sjekket med en blæreundersøkelse (cystoskopi) før du reiser? Igjen, jeg synes du skal snakke med legen som undersøkte deg, og evt få en henvisning til urolog. Jeg håper at dette kan bli avklart. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/359455-krystaller-i-urinen-farlig/#findComment-3106091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.