Gå til innhold

Schizofreni og prognose for bedring

Gjest Schizofreni-diagnose for fire år siden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er ei jente på 31 år som fikk diagnosen paranoid schizofreni for fire år siden. Jeg har nå lest noe av det du har skrevet her om diagnosen og prognose for bedring, og synes du generelt er veldig negativ i det du skriver. Jeg har lest boka til Arnhild Lauveng: Imorgen var jeg alltid en løve, hvor hun forteller om diagnosen og hvordan hun har snudd en diagnose til å bli utdannet psykolog som kan hjelpe andre i tilsvarende situasjon. Videre har jeg siden jeg ble innlagt for fire år siden vært med i et prosjekt ved Universitetet i Oslo kalt "Bedring ved psykose" hvor de forsker på personer som har fått en schizofreni-diagnose. De legger her vekt på, som tittelen på prosjektet heter, at en kan bli bedre selv om en har vært psykotisk. Det jeg har hørt er at det er ca. 1/3 som blir helt friske av schizofreni, 1/3 blir bedre, og 1/3 blir aldri helt friske. Sånn cirka. Jeg synes det er viktig å få fram også slike synspunkter og gi håp til de som får en diagnose klaskende i ansiktet som de liksom får seg forespeilet å leve med resten av livet. Forøvrig vil jeg si meg enig i dine råd i å bruke medisin så lenge fagpersoner mener det er nødvendig, og om en skal trappe ned må det skje svært sakte og under oppfølging av fagpersoner. Dette var visst ikke noe spørsmål akkurat, men et håp om et litt mer nyansert bilde til oss som blir rammet av en diagnose. Kan jo legge til at jeg har egen leilighet, kjæreste og er i full jobb. Alt dette manglet jeg for en stund siden, men situasjoner snur :)

Gjest Helt enig
Skrevet

Har fått samme inntrykk som deg når det gjelder hvordan omverdenen oppfatter schizofrene. Det inkluderer legestanden. Når jeg feks leser NHD sine svar om schizofrene tenker jeg at alle vi som ikke lever opp til kriteriene er feildiagnostisert. I mitt tilfelle er det nok feildiagnostisering men det finnes sikkert mange flere som ikke passer inn i "standard" bildet.

Skrevet

Har fått samme inntrykk som deg når det gjelder hvordan omverdenen oppfatter schizofrene. Det inkluderer legestanden. Når jeg feks leser NHD sine svar om schizofrene tenker jeg at alle vi som ikke lever opp til kriteriene er feildiagnostisert. I mitt tilfelle er det nok feildiagnostisering men det finnes sikkert mange flere som ikke passer inn i "standard" bildet.

Takk for enigheten :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Meget bra og viktig innlegg.

Med korrekt behandling vil minst 40% kunne komme i remisjon. Dvs at en ikke har aktive symptomer, funksjonsnivået er slik at en ikke trenger hjelp, en er i stand til å arbeide i minst 50% stilling, og en er på en medisindose som ikke gir vesentlige bivirkninger.

Jeg gjentar noe som jeg mener er særdeles viktig: Mange kan, når de er godt stabilisert over tid, klare seg med meget små medisindoser. Det må ikke forlede en til å tro at en kan greie seg helt uten. Her er det viktig å sammenligne seg med f.eks personer med diabetes, epilepsi eller astma. Mange kan leve et helt fullverdig liv uten særlige plager, men de må ha medisiner.

Skrevet

Se også på sammenhengen hvem skriver på denne siden, hvordan har behandlingen hjulpet de? Er de som behandles og blir frisk like ivrig å forfekte fakta om sine problemer på denne nettsiden?

På DOL får du ikke et representativt utvalg av pasienter i samme situasjon. Her er det oftest ubehandlede eller behandlede uten effekt (Pga. Tidlig fase av behandling eller manglende effekt av andre årsaker) som oftest bruker sin tid.

Dette tror jeg på generelt grunnlag det er viktig at alle som benytter denne siden er oøpmerksomme på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...